Waar komt het barbecueen vandaan?

We doen het wereldwijd. Denk dat het heel heel lang geleden logisch was dat vlees gegrild werd, maar waar komt de BBQ vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Over de herkomst van de barbecue en het barbecueën doen vele verhalen de ronde. Waarschijnlijk ligt de waarheid ergens in het midden. Vast staat dat de ontdekking van het vuur, en de wijze waarop de oermens dit kon laten ontstaan, het begin moet zijn geweest van het bereiden van vlees boven vuur.

'Barabicu
Taino' zijn de Arawakan-indianen die vroeger Puerto Rico, Hispanola en het oostelijke deel van Cuba bewoonden. Het woord baracbicu betekent in hun taal 'het heilige vuurbed'. Het zou een samenstelling zijn van de woorden Baba (vader), Yara (plaats), Bibi (begin) en Guacu (heilig vuur). Barabicu zou dus 'Vader van het begin van het heilige vuur' betekenen.

Daarnaast betekent barabicoa 'de stookplaats met vier poten met veel stokken van hout waarop het vlees werd geplaatst'.

Boekanier (piraat)
Het Franse woord Boucanier heeft ook met barbecueën te maken. De 'Taino'-indianen gebruikten het woord boucan voor een houten rooster waarop zij het vlees rookten. Boucan staat ook voor gerookt vlees. Een indiaan die zijn vlees rookte was dus een boucanier. Toen de indianen zich later meer en meer als piraten manifesteerden kreeg het woord boucanier (barbecuër) al gauw een andere betekenis.

Barbacoa
De Spaanse zeelieden, die de kunst van het vleesroosteren leerden van de Arawakan-indianen, staken houten pennen door hun vlees. Deze houten pennen noemden zij barbacoa.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Toen in het Neolithicum het vuur werd ontdekt bracht dit verschillende nieuwe mogelijkheden voor de holenmens in die tijd. In combinatie met de uitvinding van het vuursteenmes kon vlees van het vel worden ontdaan, in stukken worden gesneden, en op een spit worden klaargemaakt.

In de 17e eeuw waren rond de Caribische eilanden Franse en Engelse boekaniers actief. Ze namen van inheemse piraten de techniek over om vlees, vooral van varkens, langzaam te roosteren om het langer houdbaar te maken. Vermoedelijk is ook het woord, dat via het Spaanse barbacoa in het Engels terechtkwam, van Indiaanse afkomst: bijvoorbeeld bij de Taino-indianen betekent barabicu 'het heilige vuurbed'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk bij de bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanaf het moment dat vuur werd (uit)gevonden is de mens aan het barbecueën. Niet alleen met vlees maar ook met ander voedsel.

Het zit in de mens om voedsel te verhitten en voordat men zover was om potten en pannen te ontwikkelen, legde de oermens het vlees rechtstreeks op het vuur. Tot op de dag van vandaag is dat gebruikelijk en vindt men dat smakelijk.