Hoe komt het dat sommige Nederlanders, als ze tegen een buitenlander praten, alsof ze het tegen een kleuter hebben?

Ik zag net Linda de Mol in het programma 'Ik hou van Holland', tegen de Chinese meneer Chung praten. Ze sprak alsof hij een kleuter was. Nou is hij een heel klein mannetje en hij spreekt slecht Nederlands, maar hij is niet debiel!!

Ik kom dat vaker tegen, ook bij oude mensen. Ik vind dat denigrerend. Waarom doen ze dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Als je een ander op een lager niveau zet zijn er al gauw veel mensen die denken dat dat de werkelijke verhoudingen weergeeft en dan valt het niet zo op als je verder niks hebt te melden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Mensen praten zo tegen buitenlanders, omdat ‘kleutertaal’ makkelijker te begrijpen is. Het bevat immers korte maar bekende woorden/zinnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ben ik niet met je eens. Uitgeklede taal is meestal juist moeilijker te begrijpen omdat allerlei context-informatie wegvalt. Daardoor is datgene wat je probeert duidelijk te maken moeilijker te plaatsen.
Mensen communiceren, dan op een kinderlijke manier omdat ze denken, dat ze het dan wel zullen begrijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit komt door onbegrip en vooroordelen geeft meestal meer het intelligentie niveau van de aanspreker aan...

Mocht je het idee hebben dat iemand je niet begrijpt, herhaal jezelf praat wat langzamer en vraag eventueel of de ander je begrijpt!

Je kan altijd nog overschakelen op engels!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb meegemaakt, dat men gewoon keihard Nederlands ging praten, in de hoop, dat ik het dan wél verstond. Was notabene mijn chef, maar die kon geen engels. Triest eigenlijk, dus ik dacht, het is zaak om zo snel mogelijk Nederlands te leren, want inderdaad , je werd behandeld als een kleuter door mensen die net konden lezen en schrijven. Nou vrees ik wel in dat bewuste programma, dat je de lachers op de hand heb, als je zo doet, ik heb het niet gezien, maar mijn broek zakt af bij zoiets. Heel beschamend.

Toegevoegd na 6 minuten:
Even terug komen op jouw vraag, waarom sommigen dat doen. Ik denk door eigen tekortkoming, weinig inzicht en dus denken dat Nederlands een wereldtaal is, wat niet zo is dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zie je wel, dat gaan schreeuwen lijkt echt wel een reflex. Alsof mensen slechthorend zijn ipv dat ze de taal niet kennen.
Echt heel raar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht echt toen, huh?? Maar moest ook wel om lachen, zo aandoenlijk.
Ja goeie vraag, je ziet het ook vaak als iemand in een rolstoel zit of anderszins gehandicapt is. Er wordt dan, bij voorbaat, te onrechte vanuit gegaan dat degene die aangesproken wordt, niet helemaal "100 procent"is. Mijns inziens komt dit voort uit een gebrek aan respect, dan wel onwetendheid, dan wel een superioriteitsgevoel (vooral bij het aanspreken van mensen uit een andere cultuur). Het geval Linda de Mol is een voorbeeld van de doorgeschoten Nederlandse commerciéle afzeiktelevisie, waarbij het de z.g. bn-ers (whatever that is), pseudo-grappenmakers en omhooggevallen b-acteurs en cabaretiers omwille van hun eigen ego en niet te vergeten, de kijkcijfers , geoorloofd is alles en iedereen te becommentariéren, belachelijk te maken, uit te lachen,enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat ze dat doen om hun eigen tekortkoming op de ander te profieleren .

(dus zich beter voordoen dan de ander.
vaak is de ander uit een ander land,maar véél hoger geschoold dat je er versteld van staat als je dat hoort.)

ze doen alsof zij hoogbegaafd zijn terwijl ze zelf niets voorstellen, heb ik persoonlijk meegemaakt.

iemand sprak een ander aan en deed alsof de ander een mongool was .
apenkuren met de armenen brabbeltaal
ik neem ze niet kwalijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja herken je vraag..
mijn man is een italiaan, ook tegen hem word er altijd op sesamstraat niveau gepraat als we in nederland zijn..
maar mensen doen dit niet alleen in kleutertaal maar ook nog eens met kleine woorden dus geen nederlandse zinnen..heel vervelend...zo van wil je en dan een gebaar van koffie,
maar mijn man, ook al praat hij gebroken nederlands, verstaat t nederlands heel goed..
en geeft ook als antwoord..
u kunte gewoone praten tegen mije ,ikke verta u welle
hij zet wel overal een (e) achter ieder woord, maar ach, ik vind t altijd wel leuk klinken..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een beetje fatsoen hebt, dan pas je het taalgebruik aan aan wat de ander begrijpt. Dus simpel Nederlands.

Dat is niet denigrerend. Toen ik Spaans leerde en in een gastgezin zat, vond ik het erg prettig dat ze het een beetje simpel hielden, want dát kon ik volgen... de gesprekken onderling, "normaal" niveau dus, daar kon ik toen nog niets mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begrijpelijk overkomen op een ander, oftewel fatsoenlijk communiceren, is blijkbaar helemaal niet zo gemakkelijk als vaak gedacht wordt. Hoe meer moeite het je kost om je in de positie van de ander te verplaatsen, des te moeilijker wordt dat communiceren. Is dat op de verbale manier moeilijk dan kan het heel erg helpen als je non-verbale communicatie goed beheerst. Maar daarnaast is een respectvol gebruik van de spreektaal die je hanteert een eerste vereiste voor respectvolle omgang met je medemensen. En heus, fatsoenlijke zinnen in eenvoudig Nederlands zijn echt stukken beter te begrijpen dan een paar losse woorden in een willekeurige volgorde voor mensen die basaal Nederlands beheersen.

Overigens is meteen in het Engels beginnen te praten tegen buitenlanders ook zo'n kwaal. Informeer eerst eens of die ander wel Engels spreekt, want dat is lang niet altijd het geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denigrerend is het als men een negatieve opmerking maakt op het taalgebruik van de 'Nederlander'.

Ik vind wel dat een Nederlander normaal Nederlands moet spreken tegen een buitenlander, anders leert hij/zij de taal niet op de juiste manier.

Waarom ze zo praten, het is een soort 'handicap' wat veel Nederlanders hanteren in een gesprek met een buitenlander. Ze zijn bang voor onbegrip en denken zo beter over te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik in het buitenland ben en ik vraag bijvoorbeeld de weg, dan vind ik het prettig als mensen me langzaam en duidelijk antwoord geven. Anders kan ik het niet volgen.
Ik denk dat dat de achterliggende reden is , als antwoord op je vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is absoluut waar Leonie. Ik heb het programma niet gezien, dus ik weet niet precies hoe de toon was. Maar hierin heb je gelijk! groet!
Dit zegt alleen wat over Linda's persoonlijkheid. Mensen respectloos of neerkijkend behandelen is in mijn ogen gewoon triest.