Hoe komt het dat sommige Nederlanders, als ze tegen een buitenlander praten, alsof ze het tegen een kleuter hebben?

Ik zag net Linda de Mol in het programma 'Ik hou van Holland', tegen de Chinese meneer Chung praten. Ze sprak alsof hij een kleuter was. Nou is hij een heel klein mannetje en hij spreekt slecht Nederlands, maar hij is niet debiel!!

Ik kom dat vaker tegen, ook bij oude mensen. Ik vind dat denigrerend. Waarom doen ze dat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je een ander op een lager niveau zet zijn er al gauw veel mensen die denken dat dat de werkelijke verhoudingen weergeeft en dan valt het niet zo op als je verder niks hebt te melden.

Mensen die een taal niet goed beheersen zullen misschien wel beter begrijpen wat er gezegd wordt als het in simpele bewoordingen wordt gezegd. Dat is overigens altijd nog beter dan wat anderen soms doen: hard schreeuwen. Alsof een buitenlander per definitie doof is...

linda overdreef wel een beetje met die koptelefoon opdoen alsof die dat zelf niet kan. maar meneer chung die is niet bekend en verstaat de taal niet zo goed waardoor die zich een beetje kwetsbaar opstelde

Als ik zo alle antwoorden zie, komt het er weer op neer dat wij begrip moeten tonen en dat we moeten open staan voor het probleem dat vele buitenlanders hebben. Nooit wordt er eens de nadruk op gelegd dat hun zich eens wat extra zouden moeten inspannen om zich aan te passen. Maar als je zoiets zegt, wordt je gelijk weer uitgemaakt voor een racist, iemand die discrimineert of een vriendje van Wilders. Als je ze dan alleen maar in kindertaal kunt bereiken, dan moet het maar zo.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100