Kan een trekhaak inveren en de achterbumper beschadigen en weer in zijn oorspronkelijke stand terugveren?

Ik ben een paar maanden terug met mijn auto (een ford KA) tegen een trekhaak van de auto voor me (skoda fabia) gegleden die plotseling een noodstop maakte. Hij had ABS en ik niet. De bumpers hebben geen contact met elkaar gehad. In de dikke stoflaag die op die bumper van hem zat was geen spoor van contact te zien. Dit is te bewijzen met foto's die ik direct heb gemaakt. De maximale indeuk bij mij was ongeveer 8cm. En de uitsteek lengte van de trekhaak was minstens 12cm.
Deze man wilde ook geen schade formulier invullen. Voor het geval dat hebben we wel gegevens uitgewisseld.

Ik heb via de verzekering vernomen dat hij mij voor schade aansprakelijk stelt. Er zit een scheur in zijn achter bumper zegt hij. Ik had direct na de aanrijding vast gesteld dat er aan zijn auto geen schade door mij was veroorzaakt. Er was wel veel oude schade te zien onder het vuil.

Ik heb nu sterk het idee dat hij deze oude schade via mij vergoed wil krijgen via mijn verzekering.
Dit is helaas dus nu ook gebeurd en kost me mijn opgebouwde schade vrije premie.
De reden die de expert van de verzekering mij gaf is: Doordat de trekhaak door de aanrijding iets naar binnen is
gedrukt en daarna terug geveerd is, is er een scheur in de bumper
ontstaan.

Mijn vraag is dan ook, kan dit? Dit houd dus in dat een trekhaak kan in veren en de bumper kan doen scheuren en weer terug kan veren.
Is dit klinkklare lulkoek of is er iemand die zoiets heeft meegemaakt. Of mij kan uitleggen hoe dit dan wel mogelijk is.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Weet je zeker dat je zelf geen schade hebt?
Uit eigen ervaring weet ik dat achter een bijna onbeschadigde buitenbumper (scheurtje) een zwaar vervormde binnenbumper (daar is dat ding ook voor) kan zitten na een zacht tikje tegen een trekhaak.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Weet je zeker dat je zelf geen schade hebt? "
hij zegt in z'n verhaal dat zijn bumper 8 cm is ingedeukt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vraag een contra expertise aan. En laat je foto's zien.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja dit lijkt mij echt een gevalletje van oude schade erbij lappen, hij heeft een trekhaak, en jij geen afdruk op je bumper, dus die trekhaak is het enige raakvlak geweest, en mocht deze überhaupt kunnen inveren dan moet je met 120+km/u een botsing veroorzaken o.i.d. maar dan zit die trekhaak ook niet meer op z'n plekkie, laat contra expertise maar uitwijzen tot welke vertikale stand de trekhaak is te "buigen" zodanig dat de bumper hierdoor kan scheuren.

Antwoorden (1)

Nee, een trekhaak is zo geconstrueerd dat hij niet verend is. Als een trekhaak verend zou zijn, dan zou een aanhanger of caravan zwabberend acht de auto hangen.