"Tegenwoordig is alles toch veel beter dan in onze tijd" Wat moet er gebeuren zodat bejaarden dit zeggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik ben bang dat wij over x-jaar ook roepen dat onze tijd beter was. je kijkt anders tegen gebeurtenissen aan bij iedere leeftijd. Ouderen hebben geen invloed op wat er gebeurt (jongeren ook niet veel) daarom denken ze dat het vroeger beter (handelbaarder was)
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Een inkomen dat voldoende is om niet wakker te hoeven liggen van onbetaalde rekeningen, en recht op goede hulp en zorg als dat nodig is.
Er zijn natuurlijk ook bejaarden met voldoende inkomen, maar er zijn er veel te veel met een te laag inkomen. Armoede vereenzaamt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat onze cultuur zou moeten veranderen naar iets dat sterk lijkt op de cultuur waar zij in opgegroeid zijn. Dus dezelfde waarden en normen als in hun tijd, hetzelfde soort gedrag van mensen. Dat zijn de dingen die zij gewend waren, die zij als normaal zagen, en nu missen.
Ik denk dat als onze cultuur daar weer op zou lijken, ze wel zouden zeggen dat het nu beter is dan vroeger, aangezien er voor de rest ook heel veel positieve ontwikkelingen zijn, met name wat betreft de levensverwachting en levensstandaard van ouderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hun hersenen zouden anders moeten werken.

Je onthoudt voornamelijk uitzonderlijke dingen. Hoeveel gevallen van criminaliteit kun jij je nog herinneren van 10 jaar geleden? Een inbraak bij jou in het dorp, zakkenrollers, een ongeluk al dat soort dingen vergeet je vrij snel. Daardoor lijkt het alsof het vroeger inderdaad beter was. Maar in de praktijk valt dat heel erg mee.

Die bejaarde worden in Nederland redelijk verzorgd, denk maar niet dat dat voor de 2de wereld oorlog beter was dan nu. Ook grote problemen van vroeger lijken achteraf een stuk minder erg als ze eenmaal zijn opgelost. Alleen op het moment dat je er midden inzit lijkt een probleem onoverkomelijk.

Dus dit zal nooit gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bejaarden zouden minder eigenwijs moeten worden, en dus niet blijven denken dat vroeger alles beter was!
Vroeger toen de lucht nog schoon was en de sex nog vies....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijdmachine?

Mensen hebben vaak een gevoel dat vroeger was beter, of straks wordt het beter. Of daar is het beter dan hier, en straks is er vakantie, dan zal het leuker zijn of straks een feest of shopping, noem maar op. Het is cliche geworden maar het gaat echt om hier, nu en wat doe je ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je vaak hoort als ouderen het over 'vroeger was het beter"hebben, is dat het vroeger gezelliger was thuis, de mensen waren met minder tevreden en het leven was rustiger. Een gezin was vaker bij elkaar, er werden spelletjes gedaan en veel gepraat aan tafel. Tegenwoordig is er voor ouderen nog maar weinig tijd over om met de kinderen samen te zijn. Ze hebben het maar druk, druk, druk! Dat er vaak echt armoede was,
nooit geld genoeg om uitgebreid te eten, op vakantie te gaan, met de kinderen een weekend weg enz.dat is naar de achtergrond verdwenen omdat geluksmomenten nu eenmaal langer blijven hangen. Wat je niet kent, dat mis je ook niet. Er zou dus meer zorg en aandacht van de kinderen moeten komen, tijd, normen en waarden en bovenal weer respect voor ouderen moeten komen om hen weer een goed gevoel van vroeger terug te geven.
amc
13 jaar geleden
Je moet zelf dagenlang laten klagen over hoe erg het nu is. Je moet het overdrijven tot op het bot. Laat geen spaan heel van de hedendaagse tijd.
Dan opletten: er hoeft er maar eentje te reageren dat het zo erg nog lang niet is, vroeger had je toch ook.. enz..