Waarom veranderen, "normale" mensen in agressieve kl**tz*kk*n, als ze achter het stuur van hun auto kruipen?

Mensen uit alle lagen uit onze bevolking, die in het het dagelijksleven als "gangbaar"worden gezien, die kunnen veranderen in agressieve mensen op het moment dat ze in hun auto stappen! zou het komen door deels anonimieteit, of vinden ze zichzelf zo geweldig op dat moment!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ik kan eigenlijk alleen maar vanuit mezelf spreken.
Bij mij zijn het periodes dat ik de wereld niet aan kan, dus ook de weg niet. Eigenlijk zou ik thuis moeten blijven dan, dat zou verstandig zijn, maar ik ben minder valide dus heb die auto (dus ook mijn mede-weg-gebruikers) nodig.
Zodra je haast hebt is het erger, is mijn ervaring. Ik probeer dan ook nooit met haast weg te gaan. 't Schiet toch niet op.
Maar hoe 't komt? Ik denk hormonen en gestel. Als ik al chagrijnig ben (of gewoon 'n kort lontje heb) omdat 't thuis niet liep zoals ik wilde (gaat niet altijd met 2 kleine kinderen) dan ben ik eerder geneigd om agressief te reageren dan wanneer ik 'n goede start heb gehad.
Mijn advies aan heel NL op de weg: gun elkaar 'n stukje weg (want hoe sjaggie ik ook ben ik gun 't jou zeker!) en denk dan maar dat de ander meer haast heeft. Ook zou het prettig zijn als mensen nét iets eerder van huis gaan, scheelt al weer dat stukje weg dat ze de ander kunnen gunnen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Vaak door hun waardeloze medeweggebruikers en soms door gebruik van middelen die je beter niet kunt gebruiken in het verkeer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals al is gezegd wordt zon gedrag heel vaak beïnvloed door medeweggebruikers die helemaal niet in de gaten hebben wat de rest van het verkeer doet. Noem een voorbeeld: je rijd de snelweg op en iemand blijft met 100 aan de linkse kant rijden terwijl er ruimte is op de rechtse baan, waarschijnlijk heeft die persoon niet in de gaten dat ze een snelweg op rijden. Of iemand rijd nog zachter dan een vrachtwagen mag rijden, moet die vw die ander in gaan halen met 83. Houd deze de rest van het verkeer weer op! Het ene is weer het gevolg van de ander. Die situaties stappelen zich op, en dan is het de aard van het beestje om zelf maar te gaan kleven, rechts inhalen noem maar op.
Of het is iemand die een slechte dag heeft gehad etc etc.

Vooral dus personen die makkelijk te beïnvloeden zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kort lontje en verwend gedrag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's een hele goeie vraag +!
Mijn vriend heeft dit ook, een heel sociaal betrokken individu, maar in het verkeer opgelaten en heethoofdig. Dit komt door de anonimiteit in het verkeer. Niemand kent je dus niemand zal je direct aanspreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men ervaart een soort anonime vrijheid.Niemand die je persoonlijk kent,ze zien alleen je auto.
Ik heb hier in West Friesland (tuseen Hoorn-Enkhuizen) bijna elke ochtend om 5.15 uur al(!) te maken asociale hufters die de trekhaakdop graag van dichtbij willen zien.Mensen raken zo snel opgefofkt!!!!!!!
Ze lopen maar te schelden op hun baas,maar ze vliegen wel voor hem naar het werk.
Zowel die smerige bouwvakkers als de kantoorpikkies...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha ik neem aan dat je ook voor jezelf spreekt?:P
Wat dacht je van de bejaarden hahah inhalen met 1 km verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik rij ook in een bestelbus,maar ben geen bouwvakker,maar onderaannemer.Vroeger werd ik razend van die gasten die zo irriterend rijden.Nu heb ik zoiets van:ga alsjeblieft je goddelijke gang,jullie komen jezelf wel een keer tegen.
Zo vroeg al stress hebben..........nee niet voor mij.Dus al die gasten mogen ervan mij langs.
Te laat vertrekken van huis waardoor ze haast hebben.
Ik denk dat het ook wel opvoeding-bepalend is. Als je vader of moeder ook altijd scheldend achter het stuur zat/zit, vind je het het zelf ook normaal om geen respect te hebben voor de medeweggebruikers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebrek aan respect voor de medemens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gewoon net niet helden net als of internet.
Grote mond over internet wat jah ze zitten toch thuis.
En met de auto zal dat het zelfde idee zijn , ze denken ik heb een auto ik kan zo weg de deur kan op slot etc etc.
En als je ze volgt en verhaal gaat halen beginnen ze te stotteren of schelden of ze lopen weg.

Maar eigenlijk zijn het gewoon stakkers , als je dan toch stoer wilt doen in de auto doet het dan ook buiten de auto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zulke mensen zijn puur en alleen met zichzelf bezig

ikke ikke ikke en de rest kan stikke
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat komt door de stress in het verkeer, plus het zgnd ratteneffect; teveel mensen op dezelfde ruimte dan ontstaat het wolvengedrag, de sterkste wint
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bedoel je precies met agressief? Als iemand middelvingergedrag (of iets wat thuishoort in zo'n categorie)vertoont? In zulke gevallen is er vrijwel altijd sprake van onzekerheid. Hoe minder ervaren en gespannener iemand is, hoe groter de kans dat er primitief wordt gereageerd op iemand die 'snijdt, duwt, riskant inhaalt, seint, treuzelt', of anderszins hakkelt of opjaagt .
Het kan ook zijn dat je met agressief het gedrag bedoelt van de zelfbewuste 'harde'weggebruiker die de weg en het verkeer geheel naar eigen hand wenst te zetten en zowel stoplichten als waarschuwingstekens minacht en brutaal negeert. Die bestuurders van lesauto's genadeloos de doodschrik bezorgt, die meteen de claxon gebruikt als een vrachtwagen even hindert door iets te lossen die intimideert door veel te lang links te rijden en die links, rechts en via de vluchtstrook inhaalt.
Voor deze categorie heb ik geen verklaring. Dus ook geen excuus voor hun mateloos a-sociale, irritante gedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach ja, sommigen denken dat de hele wereld om hen draait. Zelf ben ik een zeer nette autorijdster, al zeg ik het zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de meeste mensen hun rijbewijs met een pakje boter hebben gehaald en dat is gewoon stront irritant, als iedereen zich nou gewoooon aan de regels hield...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is nog geen sluitend sociologisch onderzoek dat onomstotelijk duid op het worden van een kl**tzak als je in een auto zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik las een paar weken terug in een artikel over een onderzoek door wetenschappers en psychologen enzo, dat veel mensen te weinig stilstaan bij hun gevoelens. Alsmaar doordenderen.

En tegelijkertijd overal hun rollen zo goed mogelijk vervullen (aardig zijn, correct, beleefd, goed werknemer, goede partner, moeder, vader, etcetera). Alleen in de auto, waar de rest om je heen anoniem is, komt er dan een stuk van dergelijke onverwerkte boosheid of ander sociaal ongewenst gedrag uit.

Dus: vanwege opkroppen/wegstoppen/overslaan en zeker ook de anonimiteit. Denk dat dat wel klopt, ik herken het in elk geval wel bij sommige mensen om me heen (natuurlijk niet bij mezelf :P )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar mijn bescheiden mening klopt je vraag niet. Naar mijn bescheiden mening zijn mensen die in 't verkeer agressievelingen zijn, óók in 't normale leven agressievelingen.

Anoniem ben je niet echt: je hebt een nummerbord. Er is ook ergens een site waar je commentaar kan geven middels zijn/haar kenteken (kan 't ff niet vinden - 't is blijkbaar geen populaire site). En meestal heeft je auto ook wel herkenbare kenmerken. (Een grijze golf zal wel 't anoniemst zijn.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je geeft het zelf al aan door het woord 'normaal' tussen aanhalingstekens te plaatsen. Normale mensen bestaan niet. In wezen is dat kl**tz*kk*ngedrag bij ons allemaal latent aanwezig.

De Enige die geen kl**tz*k was, was Jezus. Hij heeft ons kl**tz*kk*ngedrag op zich genomen en heeft zich als een kl**tz*k laten kruisigen, zodat God ons kl**tz*kk*engedrag kan vergeven en ons kl**tz*kk*n kan veranderen mensen met liefdevol gedrag.

Helaas zijn er genoeg christenen met kl**tz*kk*ngedrag. Bid voor ze, zodat ze het bij Jezus kunnen brengen, de Enige kl**tz*kk*ngenezer.