Griekenland heeft net zoals Turkije en Spanje een reputatie betreffende staatsgrepen door de legertop.

Het leger is in een aantal landen nog steeds verantwoordelijk voor de handhaving van de grondwet, de grondwet geeft het leger het recht om de regering af te zetten en een voorlopige bestuur van het land op te zetten.

Mogelijk dat de huidige Griekse regering bang is voor een ingreep door de huidige legertop vanwege de problemen waarin Griekenland verkeerd en ze daarom de legertop heeft vervangen.