Waarom hebben Molukse KNIL-militairen geen veteranenstatus?

Ondanks het feit dat diverse militairen onderscheidingen hebben ontvangen uit handen van koningin Wilhelmina of Juliana.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
ronron1212
6 jaar geleden
http://www.rtvoost.nl/nieuws/228450/molukse-knil-militairen-eisen-veteranenstatus-tijdens-bijeenkomst-in-wierden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een onderscheiding is een persoonlijk onderscheiding voor bewezen.
De Veteranenstatus is voor een hele groep waaraan rechten kunnen worden verbonden. Een onderscheiding krijgen staat los van het verkrijgen van een status.
Als iemand in Nederland een lintje krijgt wordt hij bv niet automatisch bijstandsgerechtigd als hij niet meer in zijn levensonderhoud kan voorzien.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De eerste zin van de reactie hierboven moet zijn:
Een onderscheiding is een persoonlijke onderscheiding voor bewezen verdiensten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ronron1212, goed filmpje.
In de bijgevoegde tekst staat (RTV-Drenthe neemt het zo over) dat veel militairen een onderscheiding hebben ontvangen uit handen van koningin Wilhelmina of Juliana".
1ste zegt Leo Reawaruw dat niet
2de de KNIL-militairen kwamen pas in 1951 op dienstbevel naar Nederland, de abdicatie van Koningin Wilhelmina was 9 september 1948, zij kan dus nooit persoonlijk een onderscheiding hebben uitgereikt aan KNIL-militairen.
In de periode 1940 – 2017 zijn in totaal maar 36 dapperheidsonderscheidingen met bijbehorend oorlogscertificaat uitgereikt aan gewezen dienstplichtige van het Koninklijk Nederlands Indisch Leger. Hetgeen wordt getoond in het filmpje is geen Veteranenpas zoals bedoeld in de Veteranenwet 2012 die in 2014 van kracht werd. De veteranenpas na relevante uitzending wordt verstrekt door het Ministerie van Defensie. De getoonde pas is van 2007 en werd verleend door de SDV (Stichting Dienstverlening Veteranen) en moest op eigen initiatief worden aangevraagd. De aanvrager moest de gevraagde gegevens en bewijzen zelf verstrekken. De veteranenpas geeft geen automatisch recht op pensioen. Je kunt de pas vergelijken met een Makro-pas. Je kunt korting krijgen en een gratis tijdschrift. http://www.rtvoost.nl/nieuws/249275/oud-knil-militairen-dienen-miljoenenclaim-in-op-basis-zwolse-rechtbankuitspraak
ronron1212
6 jaar geleden
Dat staat ook in de tekst geen pensioen en geen veteraan wel een medaille in sommige gevallen @JoanDArc dus wat bedoel je nu?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212, Dat je een hartstikke goed filmpje met tekst hebt gevonden. Uit de speech blijkt dat de spreker helemaal niet beweert dat Koningin Wilhelmina en Koningin Juliana onderscheidingen hebben uitgedeeld zoals TV Drenthe heeft beweert en zoals de vraagsteller dit als waarheid aanneemt.

Antwoorden (1)

Het veteranenbeleid van vóór 2014 was: “Recht doen aan de ex-militair die met instemming van de Kamer, met democratische besluitvorming, is uitgezonden”.
De Molukse KNIL militairen kregen juist het dienstbevel om met hun familieleden naar Nederland te komen en werden benoemd tot leden van de Nederlandse Koninklijke Landmacht.
In 2014 is de veteranenwet van kracht geworden waarin de veteraan wordt gedefinieerd.
Een veteraan is: “de militair, de gewezen militair, of de gewezen dienstplichtige, van de Nederlandse krijgsmacht, dan wel van het Koninklijk Nederlands Indisch Leger, alsmede degene die behoorde tot het vaarplichtig koopvaardijpersoneel, die het Koninkrijk der Nederlanden heeft gediend onder oorlogsomstandigheden dan wel heeft deelgenomen aan een missie ter handhaving of bevordering van de internationale rechtsorde voor zover deze missie bij regeling van Onze Minister is aangewezen.”

De laatst nog levende Ambonese militairen die dienden in het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger – beter bekend als KNIL – krijgen alsnog een officiële blijk van waardering van het Ministerie van Defensie aldus de Inspecteur-Generaal der Krijgsmacht H. van Griensven. Ze krijgen alsnog de veteranenstatus en medailles als ze daar nog recht op blijken te hebben als een officiële blijk van waardering van het Ministerie van Defensie.
Een veteranenstatus staat los van het krijgen van een onderscheiding. Bij het verlenen van een onderscheiding is er sprake van persoonlijke bijzondere verdiensten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het heeft lang geduurd, maar zij voldeden nu eenmaal niet aan de definitie zoals die gold tot 2014. "de ex-militair die met instemming van de Kamer, met democratische besluitvorming, is uitgezonden”. Het toekennen van de veteranenstatus staat los van het toekennen van een veteranenpensioen.
Het gaat voorlopig alleen om de erkenning.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ben de weg kwijt, hebben ze wel of niet de status en wel of niet recht het pensioen en waarom wel of waarom niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Neen nog geen recht op pensioen. Voor de eenmalige uitkering moet aan voorwaarden worden voldaan en moest zelf aangevraagd worden.
https://www.saip.nl/nl/content/pages/recht-op-pensioen.aspx Zij krijgen een pasje (op aanvraag) waarop staat dat zij veteraan zijn. Er zijn veteranenpasjes in omloop, die zijn is niet uitgegeven door het Ministerie van Defensie maar door de stichting Dienstverlening en is een soort Makro-pasje.