Is een mens erger dan een beest?

Een mens is oppermachtig met speer, pistool, noem maar op. Maar face to face leggen we het af tegen bijv. een leeuw of een haai. Zijn wij als superieuren eigenlijk niet de echte beesten?

Weet jij het antwoord?

/2500

in deze context vind ik de vraag niet te beantwoorden. een mens is niet een beest omdat hij van andere wapens gebruik kan maken dan de wapens die de natuur hem geeft (nagels, klauwen, tanden, spierkracht), maar vanwege de intentie die hij heeft om aan te vallen en te doden. dan kan hem tot een beest maken. doden kan een legitiem middel zijn om jezelf (of anderen) van voedsel te voorzien. Hoe vegetariërs en veganisten daar ook over denken. voedsel is noodzakelijk om te overleven en het eten van dierlijke produkten is in de natuur volkomen ingeburgerd en ik zie geen enkele reden om daar als mens van af te wijken. het wordt anders als doden een ander doel dient. Doden voor plezier is natuurlijk uit den boze. dat maakt m.i. het gedrag van de mens nog niet beestachtig, maar het zit er wel kort bij. een schemergebied is doden voor doelen die voor veel mensen normaal zijn, maar die geen enkel overlevingsdoel (meer) dienen. ik denk aan produktie van bont. dat hebben we niet meer nodig om te overleven. er zijn genoeg vervangende middelen en wordt in de natuur ook niet toegepast. wat is dan beestachtig. dan moet er naar mijn gevoel van boosaardigheid achter zitten. nutteloos vind ik niet voldoende om het gedrag tot beestachtig te bestempelen. doden om te doden, om te genieten van de pijn die men toedient, om te zien creperen, dat is beestachtig. met een welgemeend exdcuus aan alle dieren, die vaak beesten worden genoemd, want wat en hoe beestachtig ook is, het is een exclusief gedrag van de soort mens.

Mensen zijn ook dieren. HElaas dieren die hebben geleerd te heersen over andere dieren. Of het slecht is weet ik niet. Het is de natuur van de mens. En die is blijkbaar wreed. (wil niet zeggen dat ik het goed vind)

Dat kan. Onze handen kunnen liefkozen, en onze lippen kunnen lieve woordjes fluisteren, en bemoedigen, maar onze handen kunnen ook doodslaan, en onze lippen kunnen ook vervloeken en veroordelen. Uiteindelijk ben je het zelf die kiezen zal.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100