Waarom zijn oudere mensen soms zo agressief in de omgang ? is het door negatieve ervaringen of is het een gedraging eigen aan hun leeftijd ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik herken dit helemaal niet als iets wat bij oudere mensen vaker voorkomt.

Het beste antwoord

Wanneer je ouder wordt kun je twee kanten op. Of je wordt wijzer en milder óf je verzuurt en wordt een ouwe sikkeneur. Sommige oude mensen kiezen voor dat laatste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Bij (beginnende) dementie zie je ook dat allerlei remmingen wegvallen: dat wat ze vroeger nog voor zich hielden flappen ze er nu uit (vaak inderdaad frustraties uit het verleden).
13 jaar geleden
Ze begrijpen de huidige maatschappij niet meer zo goed. Ze zijn boos/teleurgesteld omdat ze vinden dat al hun inspanningen om iets van de maatschappij te maken voor niets zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarschijnlijk waren ze als jonger iemand ook al agressief in de omgang. Ook al wordt je ouder, je blijft die persoon.

Een andere verklaring zou kunnen zijn: een soort zelfbescherming. vroeger leerde men niet voor zichzelf opkomen, dan maar op zo'n manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Komt door een proces vooraan in de hersenen. En dat maakt hun arroganter, tot soms onuitstaanbaar. Maar iedereen moet er door, het is een natuurlijk proces. Waarmee ik niet wil zeggen dat we het allemaal maar moeten toelaten. We zijn nu eenmaal mens om zoiets te onderdrukken. Elke generatie heeft zijn problemen. Jongeren zijn nu eenmaal actiever en agressiever en die moeten zich ook aanpassen aan hun traag gangetje. Volwassenen hebben veel stress, altijd opgejaagd maar die moeten ook niet iedereen beginnen afblaffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit geldt niet voor ouderen in het algemeen he, er zijn ook een hoop lieverds (ik kan het weten, ik werk in de zorg)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geld wel voor iedereen, de ene kan het gewoon beter onderdrukken dan de andere. En mijn moeder werkt ook al 28 jaar als bejaardehelpster en het is van haar dat ik het weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaan tenslotte aanwijzingen dat vooral de prefrontale (meest vooraangelegen; zie hiernaast) gebieden in de hersenen het meest kwetsbaar zijn voor leeftijdsgebonden achteruitgang van cognitieve functies. In de menselijke levensloop (maar ook binnen de evolutie) is de ontwikkeling van de frontale hersenen het laatst voltooid. Daarom wordt hier ook wel het gezegde gebruikt: 'last in first out'. De frontale hersenen worden beschouwd als de thuisbasis van de eerder genoemde executieve functies (noot: dit wijst dus meer in de richting van een specifieke dan een non-specifieke factor wat betreft de achteruitgang van cognitieve functies). Dit laatste wordt bevestigd door resultaten van recent hersenonderzoek. Ook uit neuropsychologisch onderzoek blijkt dat beschadiging van de frontale hersengebieden vaak gepaard gaat met een aantasting van executieve functies. Mogelijk is hetzelfde mechanisme ook verantwoordelijk voor de meer geleidelijke cognitieve achteruitgang bij normale veroudering. Bij ouderen zou een aantasting van executieve functies mede een gevolg kunnen zijn van een verminderde dopamine productie in de prefrontale gebieden. bron: wikipedia Voorkant van het brein staat bekent als het deel dat voor jaloersheid zorgt. Arrogantie valt onder de zelfde noemer. En let er maar eens op, hoe lief ze ook zijn in in persoonlijke situaties, 9 op de 10 ouderen zijn enorm arrogant in maatschappelijke omgang.
Bij het ouder worden versterken eigenschappen zich
Naar gelang wat je hebt meegemaakt in je leven en vooral je karakter is dan meebepalend, kun je stellen dat postieve eigenschappen positiever worden en negatieve dus negatiever.
Een chagrijnig iemand wordt nooit een lolbroek. etc
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Karaktereigenschappen hebben nog wel eens de neiging sterker te worden , op de oude dag. Of juist een stuk milder.Het is niet eenduidig aan te geven wat de oorzaak is.
Natuurlijk kan eenzaamheid en veel teleurstelling meewerken, maar dat gaat niet altijd op.
In elk geval zijn herseninfarctjes of gebruik van medicijnen vaak de oorzaak van veranderd gedrag.
Tenslotte: de maatschappij verandert voortdurend. Ouderen kunnen het op een gegeven moment niet allemaal meer bijbenen. Het verkeer is ingewikkeld geworden, geld ophalen, belastingzaken, gebruik van mobiles en computers, ingewikkelde apparatuur, veel engelse woorden in de taal, ingewikkeld winkelen waarbij je alles zelf moet uitzoeken, enz. enz. Dat frustreert en kan ook aanleiding zijn voor agressief gedrag. Het is weer eens en..en.. en.