Is het geen discriminatie om scholieren apart te behandelen? (zie uitleg)

Als bij ons in de buurt scholieren even een boodschapje willen doen in een tussenuur, worden wij buiten in een rij gesteld, moeten we een speciaal mandje gebruiken en moeten we één voor één naar binnen. Als het koud is buiten mogen we niet binnen wachten. Is het niet discrimatie op scholieren op die manier anders te behandelen dan andere winkelende mensen?
En mag dit dan ook buiten schooltijden gebeuren, bijv. als je al vrij hebt? Mij lijkt dit toch gewoon leeftijdsdiscriminatie, maar misschien zie ik dat verkeerd..

Toegevoegd na 7 minuten:
Indien het discriminatie is, wat kunnen wij hier aan doen? Protesteren bij de eigenaar heeft tot nu toe nog niks opgeleverd..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (6)

dat is indd discriminatie, wij hadden vroeger ook een bordje bij de DA waar op stond niet meer dan 2 scholieren tergelijk naar binnen. begijpenlijk omdat er nogal gestolen werd daarvoor, maar desalniettemin discriminatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens het is discriminatie maar als de winkelier het niet doet kost hem dat heel veel omzet.
Jammer dat het zo moet maar er zal weinig anders opzitten voor de winkelier.

Toegevoegd na 47 seconden:
Omzetvermindering door diefstal bedoel ik dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wellicht is het inderdaad discriminitie, maar er zit weldegelijk een reden achter.

Scholieren hebben nogal lange vingers en stoppen nogal eens een pakje kauwgom ofzo weg.. En ga jij maar als winkelier 15 drukke kids in de gaten houden.. dat redt je niet dus vandaar:

- Verplicht een mandje (wat overigens voor alle klanten verplicht is. Staat vaak op een bordje bij de ingang)
- Max 1 à 2 tegelijk om ze in de gaten te houden.

Vervelend voor de brave onder de scholieren, maar de goede moeten altijd al lijden onder de kwaden.. Jong geleerd is oud gedaan :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar wat weegt er dan zwaarder? artikel 1 van de grondwet of het feit dat de eigenaar scholieren wantrouwt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn ook bevolkingsgroepen die in sommige wijken veel pikken. Dan mag je toch ook niet een bordje neerzetten met "MAX 2 .... Mensen". Of moeten we het dan ook niet zien als discriminatie omdat ze evenveel mogen als een andere klant?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het feit dat de eigenaar mag weten wie hij in z'n winkel wil hebben en wie niet. En inderdaad wat Leonie zegt Rust en orde voor andere klanten zijn belangrijker dan die 3,50 die een gemiddelde student uitgeeft. Zolang scholieren die rust en orde bieden hoor je geen winkel eigenaar klagen!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel degelijk discriminatie. Ik zou wel eens willen zien hoe er gereageerd wordt wanneer een winkelier een bord aan zijn deur hangt dat er maar 2 Marokkanen tegelijk naar binnen mogen. Dan is het land te klein. Leeftijdsdiscriminatie is ook discriminatie. Mij lijkt het een goede reden om het voor te leggen aan de commissie gelijke behandeling.
Eigenlijk is het gewoon discriminatie ja. Maar aan de andere kant, als je als supermarkteigenaar wilt dat je supermarkt leeggeroofd wordt, moet je vooral de halve school in de pauze binnen laten. Probeer je eens te verplaatsen in de ondernemer. Hij doet het echt niet voor niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee er wordt immers een limiet gesteld en die geld voor jullie allemaal. Een winkel is niet bedoeld als aula voor een hele groep scholieren tegelijkertijd.
De gewone klanten met misschien veel oudere mensen zullen niet zo prettig winkelen met het geluid en de aanwezigheid van en grote groep tieners. Aangezien jullie houding en gedrag niet gelijk is aan dat van de gemiddelde klant denk ik niet dat het erg fair is te verwachten dat je dezelfde behandeling krijgt en zie het maar als offer voor het feit dat jij in de toekomst als oudje ook weer anders zult worden behandeld als de jeugd.
Na schooltijd lijktme wat te ver gaan maar misschien moet je je na schooltijd ook geen scholier meer voelen en je dus ook niet als een scholier opstellen en laten behandelen. Leg desnoods rustig uit dat je geen verkeerde bedoelingen hebt en een potentiële klant voor de toekomst. Als de manager zich ook met goede argumenten niet laat overhalen heb je pech en moet je geduld hebben hetgeen ik zie als goede oefening voor pubers overigens.
Meestal helpt het om begrip te tonen voor de situatie en nog een beetje geduld op te brengen. Ik vraag me daarnaast nog af wat die scholieren in grote getale in een winkel te zoeken hebben op een doordeweekse dag.
Tenzij het eten van huis gewoon weggemikt wordt en de honger wordt gestild met allerlei bagger als koekjes, chips e.d. Maar das voor jou rekening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar mijn idee is het onvervalste discriminatie. De winkelier beschuldigd je er als het ware van een dief te zijn puur gebaseerd op je leeftijd.
Zou die winkelier een zelfde beleid toepassen op bv Marokkanen dan was Nederland te klein geweest. Bij het buitensluiten van een groep op basis van vooronderstellingen kan ik niet aan iets anders denken dan discriminatie. Hoe maatschappelijk geoorloofd ook.

Als groep zijnde zou ik zoeken naar een andere winkel die desnoods dan maar verder weg is waar ze wel geld willen verdienen en er echt nooit meer een stap binnen zetten.

Als je het zelf discriminatie vind kan je een klacht indienen bij de commissie gelijke behandeling (zie link). Zorg wel dat je de klacht goed verwoord en beargumenteerd. (Dus steek er meer voorbereiding in dan voor de gemiddelde huiswerkopdracht.)