Zullen feesten als koninginnedag en sinterklaas langzaamaan verdwijnen?

Wat mij opvalt is dat bijv koninginnendag en sinterklaas elk jaar minder groots wordt gevierd door de mensen. Is dit zo en zullen deze feesten over bijvoorbeeld 10 jaar nog gevierd worden in Nederland?

Of is dit de beleving door het ''ouder'' worden?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is toch echt je eigen beleving. Ik herken dat wel. Vroeger was je al weken van tevoren bezig met sinterklaas. Je zocht je kadootjes uit, je zorgde dat je niet al te stout was etc. Nu, als je geen kinderen hebt, gaat dat feest grotendeels aan je voorbij. Als je wel kinderen hebt, zoals ik, bestaat het feest vooral uit het kopen van de juiste kado's en het organiseren van pakjesavond. Niet echt iets om naar uit te kijken.
Als je klein bent is koninginnedag ook echt iets om naar uit te kijken: je hoeft niet naar school en er zijn allerlei leuke activiteiten om te doen in je omgeving. Je wordt op school echt "warm gemaakt" over deze dag.
Als volwassene is die dag natuurlijk nog steeds leuk (vrije dag!), maar de opwinding daarover vantevoren is natuurlijk wel minder.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

ja, deze tradities zijn heel taai en overleven zelfs de crisis.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat is wel apart, ik heb juist het idee dat deze feesten steeds groter worden aangepakt. als je het mij vraagt blijven deze feesten dus zeker bestaan!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja, het kan natuurlijk ook zo zijn dat door het ''ouder'' worden dat ik de feesten anders beleef dan dat ik vroeger deed.
Sinterklaas heb ik niet heel veel ervaring mee,
Maar vorig jaar Koninginnedag was een flink festijn, en ik heb wel zo'n idee dat ie gaat verdwijnen, maar dan komt er Koningdag (waarom bestaat dat woord niet) voor Willem voor in de plaats denk ik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sinterklaas zal niet echt verdwijnen, maar zal steeds meer zijn concurrentie positie verliezen met de Kerstman.

Het huidige Koninginnedag bestaat alleen maar in gratie van de koningin Beatrix. Dit omdat Koninginnedag dan anders in de winter zou vallen (31 januari). 30 April was de verjaardag van Koningin Juliana.

De volgende troonopvolger is jarig op 27 April. Ik denk dus dat het volksvermaak nog jaren door zal gaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wat een onzin..met alle respect maar dat is echt je eigen beleving, dat ''het minder wordt elk jaar''... ik dacht dat eerst ook, ik denk dat dat gewoon te maken heeft met ouder worden..niets meer en niets minder....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Anouska;

Wat koninginnedag betreft heb ik mijn twijfels wat er zal gebeuren zodra we onderdanen zullen zijn van Prins Pils de Eerste. Wat het sinterklaasfeest betreft verwijs ik graag naar mijn avatar....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sinterklaas wordt wel duurder gevierd dan vroeger, omdat we relatief rijker zijn dan vroeger. Maar het wordt niet minder in het algemeen.

Koninginnedag vieren is vaak een taak van de lokale oranjevereniging. Het kan zijn dat de verenigingen in jouw buurt nu minder actief zijn dan vroeger, of dat de mensen liever naar een naburige grote stad gaan, en de kleinere gemeenten links laten liggen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het heeft zoals je zelf aangeeft ermee te maken dat je ouder wordt en bijv. die feesten niet meer zo waardeert. Als kind keek je naar dit soort feesten uit. Nu is vaak het hebben van een vrije dag of dagen het belangrijkste voor de volwassen werkende. Maar toch als ik zie wat er allemaal aan gedaan wordt, denk ik zeker niet dat het minder wordt. Het kan ook verschillen per feest. Wat denk je bijv. van carnaval, de 1 vindt het geweldig en de ander moet er 100% niets van hebben.
Conclusie: je wordt ouder, daar kun je niets aan doen. Maar probeer jong te blijven door wel het leuke van deze dagen in te zien. Tip: ga op koninginnedag naar de vrijmarkt en kijk naar al die kids die er plezier beleven. Alleen dat kan al leuk zijn om te zien ;-)