Waarom vragen mensen elkaar waar ze waren tijdens de aanslagen van 9/11?

Alsof iemand zich interesseert in waar de ander was?

Toegevoegd na 3 minuten:
(volgens Hart van Nederland (SBS 6) dan, maar die zender overdrijft wel vaker...)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is een bekend gegeven dat mensen het moment waarop ze schokkende informatie krijgen, vrij goed onthouden. Als je deze vraag dus kunt beantwoorden, dan geef je daarmee aan dat je ook geshockeerd was door de betreffende gebeurtenis (in dit geval 9/11).

Eigenlijk is de vraag dus niet "Waar was je toen (...) gebeurde?", maar "Was je net zo geshockeerd als ik toen (...) gebeurde?". Dat schept een zekere band tussen de gesprekspartners.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klopt wel denk ik: +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, kon het zelf niet zo verwoorden maar naar mijn gevoel klopt het wat je zegt!

Andere antwoorden (7)

Komt gewoon van de algemene wetenschap dat iedereen weet of denkt te weten waar hij was of wat hij deed bij welke bijzondere gebeurtenis dan ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat hierom: als ik jou vraag waar je bijvoorbeeld 4 mei was weet ja dat waarschijnlijk niet, maar als er zoiets groots gebeurt is als 9/11 dan onthoud je vaak waar je dat nieuws hoorde. Mensen vinden het blijkbaar interessant om te weten waar anderen waren toen ze het hoorden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat deze gebeurtenis op (bijna) iedereen impact heeft gehad, vraagt iemand met een beetje empatisch vermogen zich toch wel af hoe de ander dit ervaren heeft.

Dus spreekt het voor zich dat men zich afvraagt waar men zich op dat moment bevond.

Gewoon een stukje oprechte interesse in de ander!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je!
Het gaat erom dat men 9 van de 10 keer weet waar men zich bevond ten tijde van een aangrijpend moment. Bij zeer aangrijpende gebeurtenissen staat de plek waar je je bevond meestal voor altijd in je geheugen gegrift.
en in dit geval vragen ze aan mensen of ze weten waar ze opdat moment waren. Bijna iedereen weet dat nog. En daaruit kun je halen dat het zon indruk heeft gemaakt dat je het moment precies herinnerd was je was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is gewoon interesse. Meestal wordt dat gevraagd bij belangrijke zoals toen Neil Armstrong op de maan stapte of in dit geval waar iemand was tijdens de aanslagen van 9/11
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat volgens velen door die aanslag de wereld is veranderd. Daarom vragen ze: waar was jij toen de aanslag (toen de wereld veranderde) gebeurde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
om een alibi te checken.. ;-)