Waarom wordt homofobie nu plotseling overal homohaat genoemd?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bron? Er is overigens een verschil tussen fobie en haat. Of makkelijker angst en haat. Als iemand in elkaar geslagen wordt omdat deze homo is, zal dat eerder door haat aangezwengeld zijn. Of die haat dan weer door angst is ingegeven is een andere. Ik neem aan dat je het laatste bericht bedoelt waarin homo's met een betonschaar aangevallen zijn, dat zou ik ook aanmerken als haat.
ronron1212
7 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Homofobie
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het valt mij de laatste weken op dat er een omslag lijkt te zijn van fobie naar haat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je vermoeden klopt (had de ingeving om het in google trends te testen), en is uitgelegd zover ik het kan beargumenteren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Lopelaar, waarschijnlijk bedoel je zoals het in het nieuws geduid wordt, maar dat kan ook ingegeven zijn door de werkelijke situatie. Als er een uitbarsting is van geweld tegen homo's kan ik me voorstellen dat de media dit definieert als homohaat - ervan uitgaande dat het geweld dan ook gepleegd is vanwege het homo-zijn van het slachtoffer, dat wordt in het geval van die betonschaar namelijk hier en daar betwijfeld.

Het beste antwoord

Dat komt door een recente door de media groot gemaakt nieuwsfeit en de inhoud van dat specifieke nieuwsfeit. Over een paar weken zal waarschijnlijk de term homofobie welke veel algemener is weer homohaat en homogeweld weer overstijgen.

Je zou kunnen zeggen angst>haat>geweld. Op het moment dat er geen directe aanval op homo's in het nieuws is zal men eerder over angst/fobie praten dan geweld, immers je hebt zou je dan enkel beperken tot de gevallen waar het om haat gaat. Bij een nieuwsfeit waar die angst tot haat(schelden) en zelfs geweld(slaan) omslaat zal je ook die woorden eerder terug vinden.

https://trends.google.nl/trends/explore?q=homohaat,homofobie,homogeweld

Haal homogeweld even weg om een beter overzicht te krijgen tussen haat en fobie

https://trends.google.nl/trends/explore?q=homohaat,homofobie

Toegevoegd na 4 minuten:
http://www.joop.nl/nieuws/homohaat-flyer-brievenbus-amsterdam-nieuw-west (nieuwsbericht 16 oktober kan je perfect vinden in de trends)

Toegevoegd na 7 minuten:
Omdat je nu dus daadwerkelijk van haat of in dit geval zelfs (anti-)homogeweld kan spreken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Interessant deze google-trends, maar ik werd geleid door nieuwsberichten op radio en tv, misschien dat er een afspraak is gemaakt het anders te benoemen zoals bijv ook is gebeurd met het allochtonen begrip die nu migranten enz worden genoemd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
radio/tv/krant/internet maakt niet uit. Er is een bron(bijv ANP), die homohaat opgooit of homogeweld en alle (online)kranten en andere media gaan dat woord "gebruiken"(lees domweg overnemen). Totdat het weer weken stil is en men weer terugschakelt naar homofobie, wat een algemener woord is. Kijk maar naar de pieken(homohaat) bij specifieke nieuwsitems en het terugschakelen naar homofobie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klopt ik heb het gezien.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is dus een tijdelijk trendwoordje, niet vergelijkbaat met een semi-afgedwongen begrip als "... met een migratie-achtergrond" https://trends.google.nl/trends/explore?date=all&geo=NL&q=allochtoon,buitenlander,migratieachtergrond