Wordt het werk van de vuilnisman beter gewaardeerd nu ze gestaakt hebben?

De vuilnismensen willen meer waardering voor hun werk, en meer salaris. Bereik je het eerste punt door staken?
Door de troep op straat wordt wel beter zichtbaar hoe nuttig hun werk is, maar de manier waarop ze die waardering afdwingen, is dat wel de goede manier??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk niet dat ze doorhebben dat de waardering er altijd al wel is geweest, maar we worden nu even met de neus op de feiten gedrukt doordat we zo duidelijk het vuil zien.

Ik vind dat deze onderhandelingen ook anders hadden gekund. Zoals iemand anders al zei, vroeg of laat moeten ze toch al het vuil ophalen, het werk is nu alleen opgestapeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Gewaardeerd werden ze denk ik al,
Tenminste ik en mensen in mijn omgeving hebben er diepe waardering voor. Ze verrichten in bar en boos weer lichamelijk zwaar inspannend werk. Werk dat tevens slecht verdiend.

Daarom dien je gewoon dankbaar en respectvol tegen deze mannen (en vrouwen) te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind dat ze de mensen gebruiken voor loonsverhoging en dat vind ik minder.
en de opslag waar het om gaat is te weinig voor de rommel die ze veroorzaken .
uiteindelijk hebben ze zich zelf ermee want ze moeten het vroeg of laat toch opruimen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen een vuilnisman/vrouw zal altijd ondergewaardeerd
blijven.
Een loonsverhoging is wel een manier om meer waardering
voor het werk te krijgen. ( dit geld natuurlijk voor de vuilnisman zelf )
Of het een goede manier is om te staken ?
Ik denk dat er anders weinig keus is, als onderhandelen
niet meer helpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neee want ik vind het te triest voor woorden dat ze gestaakt hebben.
Ik werk zelf in de zorg. Kun je het je al voorstellen dat we gaan staken. Ik wil ook graag meer geld maar er zijn nog andere wegen die naar Rome gaan.
Ik vind het erg egocentrisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waardering genoeg,maar veel te weinig loon naar verhouding.en dat is toch ook wel belangrijk.hoe hadden ze anders om deze aandacht moeten vragen?als gewoon onderhandelen niet helpt?ik denk wel dat ze door deze actie de aandacht hebben weten te pakken die ze nodig hebben om sterker in hun onderhandeling te komen te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waardering gaat niet alleen over sociale waardering in dit geval maar ook over loon. Door te staken krijgen hun vakbonden gedaan dat de schoonmakers meer loon krijgen, meer waardering dus.

De laatste jaren moeten schoonmakers steeds meer werk doen voor minder geld. Vaak maken deze mensen deel uit van de zwakkere groepen uit de samenleving (immigranten, ex-gevangenen, laag opgeleiden). Dit zijn niet de groepen die gemakkelijk voor hun rechten opkomen. En als ze dat doen, zijn er voor hun 10 anderen.

Waarom moeten ze steeds meer doen voor hetzelfde geld? Dat gaat zo: bedrijven zoals de NS hebben geen eigen schoonmaakpersoneel in dienst, die huren ze in. Daarvoor schrijven ze een opdracht uit. Iedere aanbieder (dus een schoonmaakbedrijf) mag daarop reageren met een bod. Bijvoorbeeld: "Ik doe die klus voor jou voor 100.000 euro per week." Degene die het minste geld vraagt, krijgt de klus.
Wat doet iedereen? Juis! Zo laag mogelijk gaan. Eerst de klus binnenhalen, daarna zien ze wel verder

Waar ligt de verantwoordelijkheid? In het midden:
De schoonmaakbedrijven zouden niet zo weinig geld moeten vragen, want dat kunnen ze niet waarmaken. De opdrachtgever (NS in dit voorbeeld) zou moeten nagaan of het bod realistisch is, en als dat niet zo is, het bod moeten afslaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het geen zin zou hebben waarom zouden mensen dan nog staken voor wat dan ook? Natuurlijk worden ze beter gewaardeerd. Mensen zien het op het nieuws of lezen het in de krant en bedenken zich dan: Heb ik er weleens over nagedacht hoeveel werk ze hebben? en moet ik me schuldig voelen wanneer ik rommel maak?

De meeste mensen met een geweten zullen dan zeker minder vaak hun kauwgom uitspugen op de grond of hun rommeltjes vaker opruimen wanneer het perongelijk naast de prullenbak valt.