Valentijn was iemand met een groot charme, die de ene na de andere vrouw versierde.
Veel vrouwenharten smolten van zijn avances.
Daar zal het wel vandaan komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Waar komt Valentijnsdag vandaan? Er bestaan meerdere verhalen omtrent het ontstaan van Valentijn, of ze op waarheid berusten weten we niet, maar we willen u er een paar van noemen .

Het eerste verhaal heeft een wat droevig einde, maar is wel een van de meest bekende verhalen.
Het verhaal gaat over de jonge Valentijn, die op 14 februari van het jaar 270 het slachtoffer werd van zijn geloof.
Hij, een Romein, bekeerde zich tot het Christendom, wat niet in dank werd afgenomen door de Romeinse leiders.
Op 14 februari werd Valentijn gemarteld en onthoofd, maar zag nog net kans om het dochtertje van de gevangenbewaarder een briefje toe te stoppen.
Met daarop de legendarische tekst: "Van je Valentijn".

op de onderstaande site staan meer verklaringen rond het bestaan van valentijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mythe.
Maar dan wel één waar de commercie dankbaar misbruik van maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een bedenksel van de reclamejongens... Waarom? Omdat het zo is... Geld verdienen... Dat zeg ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over het ontstaan van Valentijnsdag zijn er verschillende versies in omloop. In de meeste gevallen wordt de oorsprong gezocht in het oude Rome. 14 Februari was de dag van de Godin Juno. Zij was de koningin van alle goden en godinnen en de beschermheilige van vrouwen en het huwelijk. Op het festival dat een dag na haar feest begon, werden Romeinse jongens en meisjes door middel van een soort loting samengebracht. Dit festival zou de voorloper zijn van het latere Valentijnsfeest.

Een andere legende gaat over de Romeinse priester Valentijn, die in het geheim huwelijken voltrok in een tijd dat het voor gewone soldaten verboden was om te trouwen. Deze priester werd gevangen gezet en overleed. Hij werd begraven op 14 februari 270 V.C.

Het is nog niet zeker of de priester één en dezelfde was als die wordt genoemt in onderstaande legende.
Deze christelijke priester werd vervolgd, gevangen genomen en gemarteld vanwege zijn geloof. Ondanks deze martelingen genas hij de dochter van zijn bewaker van blindheid. Op 14 februari werd hij onthoofd. Die ochtend stuurde hij het meisje nog een liefdesbriefje dat hij ondertekende met 'jouw Valentijn'.

In Rome werd bovendien op 14 februari een vruchtbaarheidsfeest gevierd in de grotten waar Romulus en Remus, de stichters van de stad, opgevoed waren door de wolven. Ook dat kan de oorsprong zijn geweest voor de traditie van Valentijnsdag, omdat het een groot feest van liefde en vruchtbaarheid was. Nog een uitleg voor het ontstaan van de traditie hangt nauw samen met vruchtbaarheid.

In 1381 werd geschreven dat 14 februari de dag was dat de vogels begonnen met paren. Ook bij mensen zou de 'paringsdrang' op die dag de kop op steken.

De bijnaam 'Valentines' voor liefdesbrieven komt van een Franse graaf. Hij werd in het begin van de vijftiende eeuw gevangen genomen door de Engelsen en vastgezet in de 'Tower of London'. Hij schreef zijn vrouw liefdesgedichten en -brieven, die hij 'Valentines' noemde.