hond aangereden en overleden, wie draait er op voor de kosten?

Gisteren heeft mijn buurman in de woonwijk een hond aangereden. Hij reed op normale snelheid, en kwam aan bij een kruispunt. Rechts was vrij en meneer wou rechts, en die vervolgt zijn weg. Een paar meter later schiet er plotseling een (loslopende) hond voor zijn auto. Uiteraard heeft hij afgeremd, maar hij kon het helaas niet voorkomen dat de hond aangereden werd. In eerste instantie kon de hond niet meer lopen, en er is toen de politie gebeld. Die heeft aangegeven dat er verder geen schuld op mijn buurman gelegd kan worden, omdat hij het niet kon voorkomen. Nou is het dus zo dat de hond daarna overleden is, en de eigenaresse wilt mijn buurman aanklagen. Zij beweert meerdere getuigen te hebben die kunnen bevestigen dat meneer veelste snel reed. Echter klopt dat niet, en had dat ook niet gekund. De wijk zit namelijk vol met hoge drempels, en hij kwam net de bocht door. Hij heeft absoluut niet hard gereden. Maar zij beweert van wel, en vind dat hij aansprakelijk gesteld moet worden voor de dierenarts kosten en andere overige kosten.

Ik ben van mening dat dit niet klopt. Omdat mevrouw in overtreding was (loslopende hond). Echter word ik niet veel wijzer van het internet. Zijn er mensen hier met ervaringen/bronnen waaruit ik deze informatie kan halen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
11.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Buitenshuis, waar verkeer is, geldt: honden aan de lijn
http://kluifje.com/speels%20verkeersveilig.htm Als die mevrouw vindt dat zij de automobilist aansprakelijk moet stellen, moet zij dat vooral doen. Het juiste antwoord krijgt zij dan vanzelf.
De kosten zijn voor rekening van de eigenaar van de loslopende hond.
Dat zij getuigen heeft? Er wordt vaak zo veel beweert als het om betalen gaat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja dat dacht ik dus. Want toen de politie ter plaatse kwam is er ook niks gezegd over dat meneer te hard gereden heeft. En hij heeft een goed hart en wilt best voor de kosten opdraaien (voelt zich enorm schuldig). Maar ik vind dat onterecht! Meneer is zelf gek op dieren en heeft ze ook zelf, en ja , een ongeluk kan gebeuren.. Bedankt voor je reactie!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Sterker nog het is andersom, als de eigenaar van het voertuig schade heeft kan hij deze verhalen op de eigenaar van de hond.

Antwoorden (2)

"Wie is aansprakelijk

De bezitter van een dier is (risico)aansprakelijk voor de schade die het dier toebrengt aan anderen. Schuld speelt daarbij geen rol. Een bezitter is iemand die het dier voor zichzelf houdt. Meestal zal dit de eigenaar zijn. Maar het kan bijvoorbeeld ook de manegehouder zijn, die jouw paard gebruikt voor lessen.De buurjongen die je hond uitlaat is geen bezitter. Hij houdt de hond namelijk niet voor zichzelf.

Er zijn gevallen waarbij de bezitter/eigenaar niet aansprakelijk is. Dit is het geval bij bijvoorbeeld overmacht of noodweer.

Huisdieren
Huisdieren zijn niet alleen honden en katten, maar ook boerderijdieren zoals paarden, koeien en schapen.

De bezitter/eigenaar is aansprakelijk, omdat het huisdier de schade heeft toegebracht. Bijvoorbeeld wanneer de hond plotseling de weg oversteekt. Dit noemen we risico aansprakelijkheid. De bezitter/eigenaar moet de schade vergoeden. De eiser moet aantonen dat het dier schade heeft veroorzaakt. Noteer dus direct gegevens van getuigen voor een getuigenverklaring."

Toegevoegd na 3 minuten:
Uit andere bron;

"Bij het aanrijden van huisdieren gelden andere regels dan bij het aanrijden van loslopend wild. Volgens de wet moet de eigenaar van het huisdier de schade vergoeden. Als er schade aan jouw auto ontstaat door bijvoorbeeld de hond van jouw buurman, moet je buurman dit dus betalen. Heb je een WA plus Beperkt Casco of Volledig Cascoverzekering? Dan kun je de schade claimen op je autoverzekering. Je verzekeraar herstelt de schade aan je auto en verhaalt de schade daarna op je buurman. Dit heeft geen gevolgen voor je no-claimkorting. Net als bij een aanrijding met loslopend wild, ben je ook bij een aanrijding met een huisdier niet verzekerd met alleen een WA-verzekering. Je autoverzekeraar doet niets voor je, want deze schade valt niet onder de dekking. In dit geval moet je onderling met je buurman het probleem oplossen. Kom je hier niet uit? Dan kun je gebruikmaken van je rechtsbijstandverzekering, als je die hebt. Dan krijg je juridische hulp bij het verhalen van de schade."

Toegevoegd na 3 minuten:
https://www.independer.nl/autoverzekering/info/schade/aanrijding-dier.aspx

Toegevoegd na 7 minuten:
En nog een...
"Schade door een aanrijding met een huisdier is anders verzekerd. Huisdieren hebben namelijk een eigenaar en die is in veel gevallen wettelijk aansprakelijk voor de schade die het huisdier veroorzaakt. Dus als de hond van uw buurman onverwacht voor uw auto springt, dan kunt u de buurman aansprakelijk stellen
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjewel!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het gaat hier alleen om kosten van een loslopende hond in hete verkeer waarvoor dierenarts kosten gemakt zijn.
Deze kosten zijn voor de eigenaar van de impulsieve hond, die zelfs niet los mag lopen in een omgeving waar verkeer is.
http://kluifje.com/speels%20verkeersveilig.htm
vaak is degene die het ongeluk veroorzaakt schuldig nu dus uw buurman
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
Min.
Lees even het antwoord en de bronnen van Computoon.