Waarom willen sommige partijen niet met de pvv samenwerken?

Als pvv de meerderheid zou krijgen en niet de absolute meerderheid, dan zou de partij moeten kijken met wie ze de absolute meerderheid willen vormen. Veel partijen zeggen van te voren al dat ze niet met de pvv willen samenwerken, maar ze zeggen wel in hun standpunten dat democratie heel belangrijk is. Volgens mij is dat een beetje tegenstrijdig.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (2)

Democratie betekent niet dat je verplicht bent om met de grootste partij samen te werken. Als de standpunten te veel van elkaar verschillen, gaat het gewoon niet lukken. De SP en de VVD bijvoorbeeld zie ik ook geen coalitie vormen samen, dat zijn twee partijen die het nooit eens gaan worden over het beleid.

Het is ook niet zo dat de ene partij de andere aan de kant schuift: de grootste partij neemt altijd het voortouw bij de kabinetsformatie, maar als die het niet voor elkaar krijgt een meerderheid te vormen, dan zal die partij op den duur zelf opzij stappen zodat er gezocht kan worden naar een alternatieve meerderheid.

En zolang er een meerderheidskabinet komt, vertegenwoordigt de regering een meerderheid van de bevolking. Dat is nu eenmaal hoe ons stelsel werkt; de ene kamermeerderheid is niet per se democratischer dan de andere. En bij een coalitie met partijen die elkaar niet liggen is uiteindelijk niemand gebaat, want zo'n kabinet haalt natuurlijk nooit de eindstreep. Moeten er dan nieuwe verkiezingen komen, dan is dat eigenlijk ook een zwaktebod: dan zegt de politiek tegen de kiezer: 'met wat jullie nu gekozen hebben kunnen wij niet werken, dus kies maar iets anders'. Dat is ook niet echt een mooi voorbeeld van hoe democratie hoort te werken natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Castle
7 jaar geleden
+ mooi antwoord
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar de VVD en de Pvda werken nu ook samen ter wijl dat twee hele verschillende partijen zijn, het kan dus wel
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ mooi antwoord, een kleine opmerking:
Ik vind juist dat het sterk is als de politiek zegt dat men niet kan werken met wat er gekozen is en er nieuwe verkiezingen worden uitgeschreven.
Het lijkt mij juist zwak, als men weet de verkiezingsbeloftes niet in te kunnen lossen, op het pluche blijven zitten belangrijker vindt.
De VVD en het CDA hebben in het kabinet-Rutte I (2010-2012) al eens samengewerkt met de PVV. Het kabinet bestond uit de VVD en het CDA en kreeg gedoogsteun van de PVV: de PVV maakte dus geen deel uit van de regering en het kabinet was een minderheidskabinet. De PVV trok de steun echter in april 2012 in. Daarom vinden de VVD en het CDA dat de PVV een onbetrouwbare partner is. Als je de geschiedenis bekijkt, zie je dat iedere grote partij wel eens een kabinetscrisis heeft veroorzaakt, dus dit standpunt is enigszins discutabel.

De laatste weken heeft partijleider Rutte van de VVD gezegd dat zijn partij niet zal samenwerken met de PVV zolang de uitspraak "minder, minder (Marokkanen)" door Geert Wilders niet wordt ingetrokken. Rutte vindt de uitspraak discriminerend en wil daarom niet met de PVV samenwerken.

De overige politieke partijen vinden overwegend ook dat de PVV bevolkingsgroepen tegen elkaar opzet, en alle moslims over één kam scheert. Liever bestrijden zij de specifieke overlast en (terreur)dreiging dan een hele bevolkingsgroep de schuld te geven van problemen. Daarom willen ze niet samenwerken met de PVV.

In een democratie wordt de regering gevormd door een meerderheid van partijen. De grootste partij hoeft niet per se deel uit te maken van die regering, zolang er maar een meerderheid in de Tweede Kamer is die het kabinet steunt. Van tevoren uitsluiten van partijen voor samenwerking is niet handig, maar het is wel toegestaan. Zo maak je als partij je standpunten (en waarin die verschillen met andere partijen) ook duidelijk(er) voor de kiezer.
Antoni