Een kennis van mijn vriend is ernstig ziek. Hoe kunnen wij naar hem toe kenbaar maken dat wij ervan op de hoogte zijn? Zie uitleg.

Ik weet dat deze vraag ligt op de grens van mening, maar ik probeer het toch omdat ik gewoonweg niet weet wat we het beste kunnen doen en wat handreikingen zou ik erg prettig vinden. Enfin, mijn vriend had een vriendengroepje van 4 jongens waarmee hij ieder jaar ging duiken, ze kwamen op verjaardagen, gingen op stap, etc.. Sinds dat mijn vriend en ik bij elkaar zijn heeft hij hier niet meer zo'n behoefte aan en is hij eigenlijk uit dat groepje gevallen. Er is geen onderling contact meer. Nu heeft 1 van de jongens helaas lymfeklierkanker en het ziet er slecht uit. Dit weten we van zijn broer. Die broer vertelde dat desbetreffende jongen niet wilde dat het aan de grote klok werd gehangen. Mijn vriend zit hier heel erg mee. Ik heb zelf al aangegeven dat hij gewoon een keer langs moet gaan, maar ik weet niet wat ik moet doen om hem zo ver te krijgen. Vandaag hadden we er nog een discussie over en heb ik aangegeven dat het over een jaar mss te laat is. Kunnen jullie mij helpen?

Toegevoegd na 6 dagen:
Bedankt allemaal voor jullie geweldige reacties. We hebben besloten om een kaartje te sturen!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

IK zelf ben zeer ernstig ziek geweest. Dus ik wist het niet dat ik het ging halen dus normaal ging ik dood maar toch heb ik hard terug gevochten en dankzij stamceltransplantatie heb ik het kunnen halen.
Er waren ook vrienden van me die het wisten en ze zijn nooit op bezoek geweest dus eigenlijk deed het wel wat zeer. Ik was geschrokken van de mensen die er wel zijn gekomen en de mensen waar ik van dacht die wel zouden komen kwamen niet. Dus ik zou zeggen dat je vriend best naar hem eens toe gaat zo zal hij ook weten wie echte vrienden zijn. Want echte vrienden gaan er altijd naar toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord en ik ben blij dat je nu op GV kunt antwoorden. Dikke +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Ritchie: Je leert heel goed je ECHTE vrienden kennen dan he!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank jullie allemaal,
uiteraard het is niet makkelijk was heel moeilijk .
Het mooie is wel ik ben bijna genezen :-)
Uiteraard weet je nu ondertussen wie je vrienden echt wel zijn en dit zijn er niet veel geloof me echte vriendschap bestaat bijna niet. Indien iemand van mijn vriendenkring ernstig ziek zou vallen ik laat alles vallen en ga direct naar daar. Ik doe dit nu soms zelfs voor mensen die ik niet ken en bijna niemand hebben. Dat is ware vriendschap.
Kristal
13 jaar geleden
Fijn dat het zo goed met je gaat Ritchie :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je
flyingcrow
13 jaar geleden
Mooi antwoord Ritchie30 ,Hier leren wij iets van!+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Power +++++

Andere antwoorden (11)

Ja, ik zou gewoon naar hem toegaan. En zeggen: ik weet dat je het niet aan de grote klok wilde hangen, maar wij zijn niet de grote klok, wij zijn vrienden. We hebben gehoord dat je ziek bent, en we vinden dat je zieke vrienden niet in de steek laat, wat ze er zelf van zeggen.
Je mag ons wegsturen hoor!!

En dat doet hij niet. Want hij heeft zelf moeite met het accepteren van zijn ziekte, en zal blij zijn dat hij er eindelijk over kan praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord. Stomme min. Mijn + er tegenover.
Een keer langs gaan is inderdaad het beste. En dan gewoon tegen hem zeggen dat je van zijn broer over zijn ziekte hebt gehoord. Dan is meteen die horde genomen. Anders zit deze vriend misschien ook wel in dubio of en zo ja hoe hij er over moet beginnen. Over je eigen ziekte beginnen te praten is natuurlijk vaak lastig. echter als hij merkt dat hij het allemaal zelf niet meer uit hoeft te leggen, kan het wel opluchtend werken, om er over te kunnen praten. en als hij er niet over wil praten, dan ook goed. maar hij waardeert het vast heel erg als zijn oude vriend hem weer komt opzoeken.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zomaar langsgaan, zonder bericht tevoren? Daar is echt niet iedereen blij mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- is niet van mij.....altijd zo balen he, dat ze die niet beargumenteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ervaring is, dat echt niet iedereen wil dat je voor de deur staat. Dat is zo persoonlijk.
Vraag aan die broer of hij het wil bespreken met de zieke.
Als daar niets uitkomt dan dien je de wens van de zieke te respecteren. Jullie hebben tegen zijn zin kennis genomen van zijn ziekte. Je moet je dan niet opdringen en zeker niet ongevraagd langs gaan.
13 jaar geleden
escape
13 jaar geleden
Tja, dat heb je met zoveel meningen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, mee eens! Als de zieke vriend geen contact wil, dan vind ik ook dat jouw vriend dat moet respecteren. Maar dan weet hij wel waar hij aan toe is. Dat geeft ook duidelijkheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is inderdaad een heel vervelende situatie. Is het misschien een idee om dit met zijn broer te bespreken? Hij heeft het jullie tenslotte verteld?
escape
13 jaar geleden
Jou vriend heeft een probleem. Hij vindt dat hij - nu dat hij weet dat die jongen ziek is - wat van zich moet laten horen. De zieke wil klaarblijkelijk met rust gelaten worden.
Dat zou het belangrijkste moeten zijn. Als je langs gaat zal ie ongetwijfeld zeggen dat ie dat dat bezoek op prijs stelt.
Zelfs als je bijna dood bent dan blijf je beleefd. Maar dat neemt niet weg dat de zieke een keus heeft gemaakt: niet aan de grote klok hangen. Ik herhaal mezelf: probeer via de broer er achter te komen of hij bezoek wil hebben. Zo niet: niet doen. Projecteer je problemen niet op een ander.
Gewoon gaan, een schoonzus heeft ooit geprobeerd de broers van haar eigen man tegen te houden om naar het ziekenhuis te gaan.
Toen ze tegen haar zin toch gingen was hij er maar wat blij mee en hij vond het achteraf gezien stom van zichzelf dat hij het eerst niet wilde hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, helaas krijg je voor die tijd geen garantie of hij het leuk vind, maar ik blijf erbij om het toch te doen, hij kan je vriend hooguit wegsturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Succes ermee en voor nu, welterusten.
Ja, dat kan soms lastig zijn maar meestal is het zo dat als degene die ziek is zegt dat hij het niet aan de grote klok wil hangen, hij dan niet de mensen bedoelt waarmee hij bevriend is, ook al zag hij jouw vriend veel minder de laatste tijd. Het is áltijd fijn om medeleven van je vrienden te krijgen wanneer je ernstig ziek bent. Ken je de slogan die op dit moment de ronde doet?; - Ik ben er nog - waarmee aangegeven wordt: vermijdt mij alsjeblieft niet omdat ik ziek ben, ik ben er nog.
Het is je vriend te prijzen dat hij er integer mee om wil gaan en de vriend die ziek is niet lastig wil vallen. Als hij echt niet weet wat hij ermee moet wil een ouderwetse brief of een kaartje nog wel eens helpen. Je vriend kan daarin uitleggen dat hij zijn vriend niet wil lastig vallen maar dat hij gehoord heeft dat zijn vriend ziek is en hij hem graag wil bezoeken. Openheid is belangrijk. Je vriend kan rustig aangeven wat zijn dilemma is en dan kan hij zijn vriend laten beslissen hierin. Nu vult je vriend misschien iets in wat zijn vroegere vriend niet bedoelt. Wat ik echt afraad is: niets doen. Daar krijgt je vriend het waarschijnlijk lastig mee en blijft hij twijfelen of hij toch niet langs had moeten gaan of op een andere manier contact had moeten zoeken. Heel veel sterkte in ieder geval.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Super weer Kristal!!! +
Kristal
13 jaar geleden
lieve groet van mij Maedjeoetste en vriend
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wilde inderdaad ook een kaartje adviseren. Voordeel daarvan is dat de vriend het in alle rust kan lezen en overwegen, en dan zelf kan besluiten om actie te ondernemen. Je krijgt allicht een reactie, hetzij een in de trant van 'bedankt maar verder geen interesse' maar misschien ook wel iets als 'ik zou het erg leuk vinden om weer eens met je te praten, kom me eens opzoeken'.
Ik heb ooit gelezen dat iemand zoiets zei dat hij liever problemen had omdat hij iets had gedaan, dan omdat hij niets had gedaan. Dat lijkt me in dit geval ook opgaan. Jij steekt je hand uit, en de ander kan reageren. Of niet. Maar jij hebt dan tenminste je hand uitgestoken.
Kristal
13 jaar geleden
dank je Wendy
misschien een kaart sturen dat je het ten oren bent gekomen en daarin aangeven dat je er voor die persoon bent als hij/zij dat nodig heeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaan, in het begin zal hij misschien terughoudend reageren, maar uiteindelijk zal hij het accepteren dat jullie komen als vrienden.

Omdat je al een tijdje geen contact hebt ligt het gevoeliger, maar juist nu heeft hij mensen nodig die echt om hem geven...dus opbellen en zeggen(niet vragen of het goed is)dat jullie bv zaterdag langs komen, punt.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is typisch hollands ,dat bemoeierige ,dat dieken in mensen zaken .

als ik de getroffene was zou ik zeggen prent dat wat je te weten bent gekomen lekker in je hoofd en ga zitten tobben erover.

ja ik zou kwaad worden.

(ik wil niet dat dit naar buiten en jij wil me komen zeggen dat je in kennis bent vréselijk .)

wat ik nog meer zou ,zeggen kan ik hier niet schrijven .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
ja, Maed, ben ik met je eens.
Misschien heeft Troetroe persoonlijk zulke slechte ervaringen dat ze meeleven met bemoeien verwart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
????-
Ten eerste wat vreselijk...

Je kan eerst even een kaartje sturen om hem niet te overvallen met een plotseling bezoek.
En daar in aangeven dat je hem graag wilt bezoeken.
Maar om dat je gehoord heb dat je het niet aan de grote klok wilt hangen dat je eerst wilt weten of je het wel wilt..

Brief of kaartje...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kaartje lijkt me het beste. Ik heb een buurvrouw die ernstig ziek is. Ik weet het, maar ze praat er toch ook liever niet over. Door middel van een kaartje heb ik haar sterkte gewenst. Tja wat kan je anders doen.
Ik kan me ook zo voorstellend dat je niet altijd zin hebt om over je ziekte te praten. Het is en blijft trouwens moeilijk dit soort dingen. Misschien moet hij dat gewoon op de kaart schrijven ? Laat die ander daarna maar het initiatief nemen of hij wel of geen contact op wilt nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je plotseling met een ernstige ziekte als lymfeklierkanker geconfronteerd wordt, is dat een tik die je niet zomaar even verwerkt hebt.

Zo'n jongen heeft daar ook wat tijd voor nodig en dus houdt hij even 'de buitenwereld' wat van hem weg.

Ik kan hem daarin goed begrijpen.

Echter na een poosje wil je wel contact met goede vrienden en bekenden hebben..maar vind je het moeilijk de eerste stap daartoe te nemen.

Het is daarom goed als 'een buitenstaander' het initiatief neemt en er even een telefoontje aan waagt om te informeren of hij jouw bezoek nu wèl apprecieert.

Je kunt rustig aangeven dat je op de hoogte bent van zijn wens geen ruchtbaarheid aan zijn ziekte te geven maar dat je hem desondanks wat steun en medeleven wilt aanbieden.

Die zieke man kan dan zelf besluiten of hij je al dan niet op bezoek wenst te te hebben.

Vanzelfsprekend laat je hem ook nog even weten dat je de informatie m.b.t. hem voor jezelf houdt en dat je er dus over zwijgt tegenover de buitenwereld.

Ik denk dat hij er geen behoefte aan zal hebben vol medelijden benaderd te worden..waarbij het onderwerp lymfklierkanker zoveel mogelijk vermeden wordt.

Praat dus gewoon met hem over zijn ziekte en doe dat op een respectvolle wijze naar hem toe.

Hij zal dankbaar en opgelucht zijn dat je hem bezocht hebt en..hij zal zich nadien vermoedelijk wat minder eenzaam en wat minder 'in de steek gelaten' voelen..

Groet,

Ton