heeft het zin om aangifte te doen in het verkeer tegen de politie (bumperkleven)?

laatst op de snelweg was een politieauto hevig aan het bumperkleven (een zware overtreding dus) toen ik maar toen het mogelijk was uitweek naar links ging hij er vol snelheid vandoor. minimaal 140 waar 100 is toegestaan. hij voerde geen sirenes en ik kon zien dat hij niemand achtervolgde om aan te houden. heeft het zin om dit te melden bij de politie?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.2K
Ritsuka
7 jaar geleden
soms voeren ze geen sirenes, omdat ze dan degene waar ze naar onderweg zijn alarmeren.
Erna55
7 jaar geleden
Je mag tegen niemand "aangifte doen" van een verkeersovertreding. Dus ook niet van de politie. Daarnaast kan de politie gegronde redenen hebben om zonder zwaailicht toch met spoed te rijden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@Erna55
Misschien niet direct op de overtreding an-sich, maar als jij door een medeweggebruiker in gevaar wordt gebracht mag je daar wel degelijk aangifte van doen !
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als een voorrangsvoertuig, met of zonder signalen, bumper kleeft is het duidelijk de bedoeling dat de automobilist die ervoor rijdt, de weg zo spoedig mogelijk vrij maakt.
Ook al denkt men te zien dat er niemand wordt achtervolgd, dan hoeft dat nog niet zo te zijn.
De getuige kan, geheel te goeder trouw, een verkeerde conclusie trekken, hij kan dingen hebben gezien die er niet waren, of hij kan dingen hebben gemist die er juist wél waren.
http://www.wetrecht.nl/de-onbetrouwbare-getuige/
bamibal
7 jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=esi929LO2vM
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit doet me denken aan een situatie toen ik rijles had, waarbij ik werd ingehaald door een politiemotor over een doorgetrokken streep. Mijn instructeur vroeg: 'zo! Mag hij dat zomaar?' Waarop ik zei: 'als dat nodig is voor de uitoefening van zijn functie, dan mag hij dat.' Mijn instructeur zei op sarcastische toon: 'en dat kunnen wij niet controleren hé?' Ik antwoordde - rustig - 'nee, dat kunnen wij niet'. En dacht er achteraan: en dat kan me ook niet schelen. Als we als burgers álles gaan wantrouwen, hinderen we op den duur daarmee het belangrijke werk dat de politie doet. Precies op dat moment schoot de motor - die inmiddels een rood licht naderde - er vandoor terwijl zwaailicht en sirene aangingen, en achter ons naderden twee auto's met alle toeters en bellen. Toen was het mijn beurt om sarcastisch te zijn: 'maar ik denk zomaar dat deze wel echt ergens moet zijn.'
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
...waarmee ik trouwens niet wil zeggen dat je álles moet tolereren en dat er door politiemensen nooit misbruik gemaakt zal worden van de omstandigheden. Ik bedoel meer dat je te ver kunt gaan in je wantrouwen: wij hebben met z'n allen de maatschappij zo ingericht dat er een gezag bij de overheid ligt, en dat daarom degenen die dat werk doen, soms wat meer vrijheid nodig hebben om ook ónze veiligheid en ónze rechten te kunnen beschermen. Dat er dan af en toe een rotte appel c.q. haastende agent is die een verkeersovertreding begaat, vind ik gewoon minder belangrijk. De uitzondering is natuurlijk wanneer er echt sprake is van een onveilige situatie. Als je bijna van de sokken wordt gereden door een politieauto terwijl je je 90-jarige oudtante over een zebrapad heen begeleidt, of als je met gladheid bijna van een smalle 60km-weg met aan weerszijden bomen wordt gedrukt, dan is het heel verstandig om daar wél een melding van te maken. Dan moet je naar mijn mening nog steeds geen kwade opzet vermoeden, maar om te kunnen leren van onze fouten is het soms nu eenmaal nodig dat iemand anders ons op die fouten wijst. En dat geldt natuurlijk net zo goed voor politiemensen.
ronron1212
7 jaar geleden
@Peerdeman Hoezo ging je naar links rechts is toch de plaats op de weg?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat was ook het eerste wat ik dacht, maar in de zin zijn waarschijnlijk een paar woorden weggevallen, of in de war met links en rechts, anders is het inderdaad wel raar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gebeurde dit in GB .

Antwoorden (2)

Nee, dat heeft geen zin. De politie mag in sommige gevallen ook zonder signalen met spoed rijden. Jij kunt niet beoordelen of er een overtreding begaan is. Maar al was dat wel het geval, dan heeft aangifte doen van een verkeersovertreding ook weinig zin.
bamibal
7 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
... maar als het GEEN spoed was, dan is het wel degelijk een overtreding geweest ! In dát geval heeft aangifte doen (in principe) wel zin. Maar dan moet je er ook de nodige bewijzen bijleveren anders blijft het sowieso op de plank liggen. Overigens is het waar (en dat weten veel mensen niet) dat een politie ook zónder zwaailicht en sirene 'overtredingen' mag maken. (Kijk maar eens naar programma's als Blik op de weg)
Je hoeft hem in dat geval alleen geen voorrang te verlenen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar men is wel een enorme dumpert als men, alleen omdat het niet hoeft, geen voorrang verleent.
bamibal
7 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix Zoals in mijn antwoord al staat, kun je niet beoordelen of er wel of niet spoed was. Dat weten alleen de agenten en de meldkamer. Dus je zou dan aangifte moeten doen van een feit waarvan je nog niet weet of het een overtreding was. En als was het wel een overtreding, dan zal er met zo'n melding waarschijnlijk niets gedaan worden. Ik zou me die moeite daarom besparen, maar sommige mensen kunnen het nu eenmaal slecht verkroppen dat de politie meer bevoegdheden heeft dan de gewone burger, en proberen ze er op alle mogelijke manieren bij te lappen.
bamibal
7 jaar geleden
Doet me denken aan dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=esi929LO2vM
De politie heeft een wettelijke vrijstelling gekregen om van de algemene verkeersregels af te wijken, als dit nodig is voor het werk. In de vrijstelling staat dat de ambtenaar van politie vrijstelling heeft van de bepalingen in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

De politie mag uitsluitend met toestemming van de meldkamer gebruikmaken van optische en geluidssignalen. Deze toestemming wordt niet gegeven als bijvoorbeeld een andere hulpdienst al aanwezig is.
Bijvoorbeeld bij gijzelingen, overvallen, inbraken en zelfdodingen rijdt de politie met de grootst mogelijke spoed zonder optische en geluidssignalen. Hiermee kan worden voorkomen dat de situatie (nog) erger wordt of om de kans te vergroten de daders op heterdaad aan te kunnen houden.

Misschien is het voor u handig om deze situatie te melden, zodat men u tekst en uitleg zou kunnen geven en u meer begrip krijgt voor het handelen van de politie tijdens de omstandigheden zoals u deze hebt ervaren.