De ioniserende straling als gevolg van dit ongeluk is er nog zo sterk, dat de autoriteiten het onverantwoord vinden om er te wonen. Daarom is de plaats, die voorheen zo'n 14.000 inwoners telde, nu een spookstad. Hetzelfde geldt voor de nabijgelegen stad Pripjat, die voorheen 55.000 inwoners telde. Pripjat valt binnen de zogenaamde vervreemdingszone, die in een straal van 30 kilometer rondom de kerncentrale loopt en die niet vrij toegankelijk is. De dertigkilometerzone is sinds 15 augustus 2012 volgens Oleg Bondarenko, lid van de regeringscommissie die over Tsjernobyl gaat, weer bewoonbaar omdat de straling genoeg is gedaald. In het gebied geteelde groente en fruit kunnen niet geconsumeerd worden, omdat de straling daarvoor nog wel te hoog is.
In de omliggende regio is de straling minder sterk, maar ook daar wonen nog steeds vijf miljoen mensen in besmet gebied.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tsjernobyl

De vervreemdingszone (Oekraïens: Зона відчуження Чорнобильської АЕС, Zona vidtsjoezjennja Tsjornobylskoji AES) is een gebied dat zich in een straal van 30 kilometer (282.700 hectare) uitstrekt rondom de plaats van de kernramp van Tsjernobyl. Geografisch gezien beslaat het gebied de noordkant van Oblast Kiev en Oblast Zjytomyr. Ook de voormalige OTH-radarinstallatie Doega-3 ("Tsjernobyl-2") bevindt zich binnen de zone.
De zone werd opgesteld kort na de kernramp in 1986. De zone omvat het gebied dat het zwaarst is getroffen door de kernramp. De grond is er sterk radioactief besmet. Direct na het opstellen van de zone werden alle mensen die binnen de zone woonden geëvacueerd, en werd de zone een verboden gebied.
De zone is tot op de dag van vandaag verboden terrein. Huizen die in de zone staan zijn verlaten. Zonder toestemming betreden van de zone is strafbaar. De zone valt ook niet onder de standaard overheid, maar onder de speciaal hiervoor opgerichte “Administratie van de vervreemdingszone ”. De grenzen worden bewaakt door speciale eenheden van het Oekraïense Ministerie van Binnenlandse Zaken en de Grenswacht van Oekraïne (DPSU).
De zone is wel toegankelijk voor korte bezoekjes.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vervreemdingszone

Het antwoord op de vraag “hoe lang” is dus enerzijds: reeds ruim 30 jaar, en anderzijds lijkt er nog niet echt een vooruitzicht naar de toekomst te zijn.
Ik ga er vanuit dat geen overheid de komende tijd zijn vingers hieraan zal willen branden.

Toegevoegd na 32 minuten:
Ik voeg nog wat toe in een reactie.
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
Ramptoerisme in de lift: Tsjernobyl, een toeristische attractie.
Nucleair toerisme. Het idee klinkt absurd. Toch is er een markt voor.
Zo'n 10.000 toeristen brengen jaarlijks een bezoek aan de 30 km grote veiligheidszone rond de kerncentrale waar korte dagtrips onder begeleiding zijn toegelaten. Forbes magazine noemde Tsjernobyl een van de meest unieke plaatsen op de wereld om te bezoeken en steeds meer mensen vinden dan ook hun weg naar de inderhaast verlaten gebouwen en huizen, hoewel het stralingsniveau er nog steeds 10 keer hoger is dan normaal. Toeristen betalen zo'n 115 euro voor een bezoek, ze mogen niets aanraken en niet op de grond gaan zitten.
http://www.knack.be/nieuws/planet-earth/tsjernobyl-7-gevolgen-van-een-30-jarige-kernramp/article-normal-692851.html Bijna vijf jaar geleden is er hier op GV ook al eens aandacht aan besteed. Inzichten en meningen liepen nogal uiteen.
http://www.startpagina.nl/v/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/300364/gevaarlijk-tjernobyl-straling
Bordensteker
7 jaar geleden
Aanvulling 2 Je zou van het verboden gebied een natuurreservaat van kunnen maken, zoals in het over de Witrussische grens gelegen gedeelte van de vervreemdingszone intussen is gebeurd. Maar er is sinds enige tijd nog een andere reden om dit gebied gesloten te houden. Nu er toch al een enorme radioactieve vervuiling aanwezig is, zou Oekraïne er ook het radioactief afval van hun andere kerncentrales kunnen gaan opslaan. Dat ging in het verleden voor verwerking naar Rusland, maar recent is daar een eind aan gekomen. Begin 2016 was men al een tijdelijke opslagplaats binnen de vervreemdingszone aan het opzetten om dit urgente probleem het hoofd te kunnen bieden, en in de gegeven situatie is daarop voortborduren vanwege het toch al ontvolkte gebied zó aantrekkelijk dat er in de hoofdstad Kiev blijkbaar serieus in deze niet onomstreden richting gedacht wordt. (Vrij vertaald en samengevat uit een deel van https://www.newscientist.com/article/2080293-wildlife-heaven-or-nuclear-hell-chernobyls-future-up-for-grabs/ , dat buiten het abonnement als platte tekst te vinden is via de Google webcache: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:fP5LzjWboUgJ:https://www.newscientist.com/article/2080293-wildlife-heaven-or-nuclear-hell-chernobyls-future-up-for-grabs/&num=1&client=firefox-b&hl=en&gl=us&strip=1&vwsrc=0 )