Wat moet je doen als je een verdwaalde postduif(?) in de achtertuin hebt lopen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.3K

Het beste antwoord

Ik heb vaak genoeg via het ringnummer de eigenaar opgespoord, tot iemand tegen mij zei: we draaien ze de nek om, want als ze niet in een ruk naar huis vliegen zijn ze voor de sport niets waard.

Klinkt erg hard, als je zo'n beestje drie dagen hebt verzorgd en dan eindelijk trots aan de eigenaar laat zien, dat je zijn duif gered hebt.

Ik lap ze nu op in de schuur en laat ze daarna weer los. Als hij dan aan me gewend is en niet meer weg, wil neem ik hem in de kost. Blijft zijn nek tenminste heel.
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Dus, als je er maar veel de nek omdraait is het opeens niet hard meer?????

Andere antwoorden (3)

Een postduif heeft om een van zijn poten een ring met daarin een nummer.
Op de volgende site kan je het nummer invoeren en zo kan je achter de gegevens van de eigenaar komen.
http://www.npo.nl/duif-gevonden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als hij verder niet gewond is, kan het zijn dat het beestje wat uitrust. Ze zijn vaak uitgeput van de lange reis.

Beter is om niks te doen, hij zal zijn vlucht verder wel weer oppakken. Is hij er na een paar dagen nog, dan is het verstandig om hem te vangen en het te melden via het nummer aan zijn pootje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vaak zijn deze beestjes uitgeput en mager.
als je kans ziet hem te vangen, dan zou ik dat doen, en hem vervolgens naar een vogelasiel brengen.
daar kan het beestje op krachten komen.
ook bellen ze met de ringregistratie om de eigenaar te achterhalen.
vaak heeft de eigenaar geen interesse meer in de duif.
in dat geval wordt een andere eigenaar gezocht.
althans, zo gaat het bij ons in het vogelasiel.