Waar vinden we een jonge oppas, wat is de minimumleeftijd en hoeveel per uur is gebruikelijk?

Voor vrijdag- en zaterdagavonden willen we een oppas voor een lief meisje van 5 jaar oud. We weten echter niet welke minimumleeftijd daartoe geldt en hoeveel per uur gebruikelijk is.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (2)

Dit kun je vinden op de site van het Nibud (een onafhankelijke stichting die informeert en adviseert over financiën van huishoudens).

Een scholier die ’s avonds oppast, kunt u een vast bedrag per avond geven of een bedrag per uur. Een bedrag van 2,83 tot 4,25 euro per uur is dan redelijk. Na middernacht (of na 0.00 uur) kunt u het dubbele tarief afspreken.

Persoonlijk zou ik zeggen dat het vanaf een jaar of 14 kan, dit wel als de ouders van de oppas (mocht het nodig zijn) nog te hulp kunnen schieten. Vanaf een jaar of 15/16 is een oppas normaal gesproken wel oud genoeg om zelfstandig op te passen. Let op! Deze leeftijd is wel erg afhankelijk van het kind zelf, er zullen kinderen zijn die vanaf 13 al zelfstandig genoeg zijn en jongeren die dat met 18 nog niet zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En zorg dat je weet wie je n huis haalt ; maak vooraf kennis door een kennismakingsbezoek waar ook de kinderen bij zijn. Dan kun je doorgans redelijk beoordelen of je die persoon op je kinderen wilt laten passen.
De kinderen zelf zijn ook belangrijk ; ik heb als zestienajrige veel opgepast op 3 kinderen waarvan het jongetje ernstige gedragsproblemen had, en dat is me NIET licht gevallen. Voor hem hadden ze in mijn opinie beter een volwassen, ervaren oppas kunnen nemen (al is het altijd goed gegaan hoor, dat wel).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is inderdaad altijd goed om van te voren kennis te maken met de persoon. Als het kind erg veel zorg nodig heeft (zoals jouw voorbeeld Marleen), dan is het goed om in overweging te nemen om daarvoor een (ervaren) volwassen oppas voor te nemen.
De makkelijkste manier is in je eigen straat/buurt kennis te maken met middelbare scholieren, dochter van de buren (zoon kan natuurlijk ook) leer ze kennen en bekijk of je zo iemand in je huis wilt halen en of je 5 jarige dochter goed op diegene zal reageren.

Nog een mogelijkheid is een student. Deze vinden dit het perfecte bijbaantje, omdat er de mogelijkheid van studeren is. Zij komen graag en zijn ook niet duur.

Een derde mogelijkheid is een kaartje bij de supermarkt ophangen, of een advertentie in het wijkblad zelf plaatsen en iedereen interviewen die reageert.

Uurtarief, €3 à €4 per uur vaak worden ook bedragen als bijv. €20 afgesproken voor een hele avond. Na middernacht wordt het iets duurder (dubbeltarief per uur) maar daar kun je toch ook weer afspraken over maken.

Succes!