De massamedia!
Massamedia is overdracht gericht naar een groot publiek...

Het schoonheidsideaal is dan ook overal ter wereld anders DOOR de massamedia.

In Brazilië zijn vrouwen met dikke billen mooi.
In China laten veel vrouwen hun ogen opereren, omdat de massamedia daar Chineese vrouwen in bladen zet met grote/brede ogen. Ook hoorde het hebben van kleine voeten daar vroeger bij.
In Afrika is een land (ik kom even niet meer op de naam), maar daar worden vrouwen met overgewicht als mooi en sexy gezien.
In Nederland werden blonde vrouwen met dikke borsten gezien als mooi.
Dat kwam vooral door HET sekssymbool Marilyn Monroe die toen in bekend werd en overal op tv te zien was.
Tegenwoordig hebben we internet en krijgen we massamedia van overal ter wereld te zien waardoor er andere/meerdere schoonheidsidealen zijn ontwikkeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als eerste de media, als tweede de grote massa omdat die alles voor zoete koek aanneemt en gelooft wat de media voorschotelt. Uiteindelijk zijn wij hier dus zelf verantwoordelijk voor omdat er slechts weinigen zijn die er afwijkend uit durven te zien en uit de toon durven te vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schoonheidsidealen bestonden al lang voor dat er media was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
media is meervoud van medium, dus voordat er media 'waren', en het klopt wat je zegt
Vooral de media en de vrouwen zelf, die soms klakkeloos de nieuwe mode volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schoonheid is subjectief. Er is niet 1 soort schoonheid die door iedereen als ideaal word bestempeld. Zowel jij als de maatschappij bepalen het schoonheidsideaal. Voor jou persoonlijk gelden sommige eigenschappen als ideaal maar ook maatschappelijk gezien zijn er algemeen aanvaarde ideale schoonheden.
'Het' schoonheidsideaal verschilt sterk per cultuur en per tijdsgeest. In sommige delen van Zuid-Afrika is het dragen van een lipplaat het toppunt van schoonheid, in Borneo vind men het prachtig als iemands oorlellen zijn uitgerekt tot op diens schouders en in Birma gelden lange nekken als een vorm van schoonheid.
Schoonheid is sterk onderhevig aan mode, vroeger werden kleine lotusvoetjes in China als prachtig beschouwd en in de oude Romeinen prefereerden kleine borsten boven grote.
Welk schoonheidsideaal je volgt is afhankelijk van je achtergrond en cultuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou zeggen dat het schoonheidsideaal cultuurgebonden en tijdsgebonden is en dat is óók wel zo.
Tóch zag ik eens een documentaire waarin de makers naar veel verschillende delen van de wereld gingen en daar aan de bewoners vroegen wie in hun buurt ze een echt mooi gezicht vonden hebben. De makers bedoelden dan het gezicht van een vrouw. Wanneer de bewoners een vrouw aanwezen van wie zij unaniem vonden dat zij mooi was namen de makers een aantal foto's van het gezicht van de vrouw in kwestie. Dat deden de makers dus in al die landen, in alle werelddelen, en lieten de foto's aan deskundigen zien. Deze deskundigen lieten op al die vrouwengezichten hun wiskundige berekeningen los en kwamen uiteindelijk tot de verrassende conclusie dat al deze vrouwen vrijwel dezelfde beenderstructuur en vorm hadden.
Als het om de schoonheid van het gezicht gaat schijnen we als mensheid toch hetzelfde mooi te vinden, waar we ook vandaan komen. Een soort overkoepelend schoonheidsideaal.
Verder bepaalt cultuur ook veel natuurlijk;
in Rusland is het bij de vroegere adel de mode geweest om je tanden zwart te maken... toppunt van schoonheid, kunnen wij ons toch niet voorstellen :-))
En de tijdsgeest geeft ook een schoonheidsideaal:
denk aan de vollere modellen in economisch magere jaren.
En de graatmagere modellen in de jaren van economische welvaart...
Vele factoren spelen dus mee, en uiteindelijk bepalen we het zelf en worden we ook beinvloed door meningen van buitenaf.
Behalve dat dat ene overkoepelende schoonheidsideaal; het gezicht van de vrouw.
13 jaar geleden
Dat doen meestal de trendsetters en wij, de grote meute, volgen hem slaafs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De media, dus ook popsterren wat hélemaal in is. Ik lach me kapot als de wijde broeken weer in zijn. Alleen omdat Beyoncé ze aan had op een poster!