Hoe is het wetboek het hoogste regelboek van een land geworden?

Napoleon heeft één of ander wetboek ingevoerd in Frankrijk. Andere landen in de wereld hebben zijn voorbeeld opgevolgd. Je kunt niet zelf één of ander regelboek schrijven, omdat dat mogelijk 'in strijd is met de wet'. Nou, de politie (de organisatie die zich helemaal focust op de wet van de overheid) kan echt alles doen zonder dat ze zich aantrekken van je eigen zelfgeschreven regelboeken. Want de wet (van de overheid) overheerst vandaag op één of andere manier. Eigendom van het land begint weer bij de wet, want alles over eigendom en bezit staat daarin. Oprichten van een eigen 'regelnalevingsorganisatie' die eist dat je je aan jouw eigen zelfgeschreven wetboeken houdt is vrijwel onmogelijk. Een zeer lastige vraag: hoe heeft het zover kunnen komen dat de wet van de overheid overheerst in een land? Waarom accepteert men dat ze allemaal worden beperkt door de wet?

(Niet dat ik het niet nodig vind dat er regels en normen zijn, in tegendeel zelfs! Het valt mij echter op dat uitsluitend de wet van de overheid van het land geldt. Ik loop al maanden met deze vraag in mijn hoofd. Wanneer er iets niet duidelijk is, vraag het gerust. Het is al moeilijk genoeg om deze vraag te stellen.)

Toegevoegd na 1 minuut:
En ik vergeet de rechters. Ook zij hebben alle macht in de handen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

In een gemoderniseerd land zijn alle regels waar mensen zich aan dienen te houden in wetboeken opgeschreven. Deze wetten zijn na verloop van tijd door de jurisprudentie veranderd en blijven zich aanpassen en blijven voortdurend veranderen. De wetboeken zijn ook zo groot en uitgebreid geworden dat ze zijn gesplitst voor vele takken in onze maatschappij en daarom hebben we niet maar een wetboek zoals voor verkeer, er is ook bijv. het wetboek voor strafvordering en het wetboek van strafrecht, het burgerlijk wetboek, de mollen-, egels en kikvorsenwet, de veewet, de huurwet, de arbeidswet, en zo zijn er nog veel meer en bij deze wetten horen ook nog eens de boeken met o.a. uitzonderingen en nog veel meer andere regels. Al deze regels zijn in de tijd van Napoleon ontstaan en opgeschreven en door de tijd uitgebreid en aangepast aan de moderne tijd.