waarom generaliseren mensen ?

Er zijn mensen die andere mensen over 1 kam scheren ,ik ga dan altijd in de verdediging.Bijvoorbeeld alle polen zijn crimineel,alle marokanen zijn bandieten .Alle Duitsers waren oorlogs misdadigers......In DenHaag wonen alleen maar "bruinen".Tip :Kijk nou eens breder alstjeblieft!!!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist mensen die reageren zoals jij beschrijft generaliseren m.i. Door een generalisatie te "bestrijden" haal je de essentie weg uit iemand's vraag of betoog. Vaak zijn die 'verbeteringen' die je aan wilt brengen puur uit politiek correct oogpunt ingegeven. De voorbeelden die je geeft ben ik overigens nog niet in GV tegengekomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neeeee er zijn mensen die dat doen,ik was in discussie met een aantal mensen die zo praten niet op deze site maar het was op een verjaardag.....als ik zou generaliseren zou ik schrijven dat alle mensen dat doen.Gelukkig is dat niet zo.

Het beste antwoord

Gelukkig generaliseren niet alle mensen.
Maar degenen die dat doen, hebben daar een reden voor. Ze hebben een vooroordeel en willen zich niet verdiepen in de nuancering daarvan. Dat Duitser niet een synoniem is voor oorlogsmisdadiger.
Maar als je generaliseert, wordt het heel erg makkelijk om uitspraken te doen. Je komt er zelfs mee in de tweede kamer.
itsme
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat het makkelijk en handig is mensen in een bepaalde groep te plaatsen.

Dat begint al met het schrijven van een tekst;

Wie is mijn doelgroep? Ieder nederlander, oh, dan is het vast niet handig om het in Duits te schrijven.

Daar heb je de reden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel mensen kijken niet verder dan hun neus lang is. Ze reageren op berichten van anderen en praten die na. Ze nemen niet de moeite om een Marokaan, Pool, Duitser of andere groep te leren kennen en waarderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na even nadenken over je vraag, kom ik ertoe te willen beweren, dat mensen eigenlijk alleen generaliseren, als het om negatieve gevoelens gaat. Gek, eigenlijk, toch?
Omdat je tante Mien met haar rode haar zo geweldig kon koken, denk je niet, dat alle roodharigen geweldige koks zijn. Maar 'dom blondje' is voor mij reden genoeg, om als ik een niet zo snuggere opmerking heb gemaakt, mijn donkere haar op te tillen onder het gemompelde 'blo-hond', in de hoop, dat men er de humor van inziet. En als er een zwart Golfje met van die donkere ramen in mijn achteruitkijkspiegel opdoemt, ga ik defensiever rijden. Blijkbaar staan we hierin toch nog wat dichter bij de dieren, dan we door hebben - één slechte ervaring bij een dier maakt, dat hij uiterst voorzichtig wordt bij een overeenkomstige situatie, bijv. een hond die bang is voor onweer, en in elkaar gaat duiken bij elk 'knallend' geluid, of die ooit als pup eens te hard gebeten is door een bepaald ras hond, en voor de rest van zijn leven iets 'heeft' tegen dat ras. Het is dus blijkbaar een overlevingsstrategie uit een heel ver verleden, dat we ons gewaarschuwd voelen door een generalisatie gebaseerd op andermans minder-goede ervaringen....
Maar zoals je zelf al zegt : we kunnen ons daarvan bewust worden, en ervoor kiezen, zelf onze ervaringen, positief of negatief, op te doen, en alleen dááruit onze konklusies te trekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt door onwetendheid... Ze weten niet beter... En als je generaliseert dan weet je het en dan hoef je niet meer te zoeken, want dan heb je al gevonden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen generaliseren uit een soort hokjesgeest en om de wereld overzichtelijker te maken.
Als kind hebben we op grond van onze beperkte ervaring vaak algemene conclusies getrokken over de werkelijkheid. Daar ligt de oorsprong van onze neiging tot generaliseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat we van nature bij de winnaars willen horen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat zijn winnaars??