Ja, dat kun je wel stellen. Dat is al vanaf de jaren '80 aan de gang. De laatste 10 jaar is het heel hard gegaan.
Er zijn op dit moment zoveel verschillende Islamitische groeperingen, dat het nauwelijks nog met de Islam te maken heeft. Veelal wordt vanuit politieke ideologieën de Islam bedreven. Het is zelfs zo erg dat men door hun kleding en hoofddoekdracht laat zien bij welke groepering ze behoren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja en nee. Er is een groep(je) dat probeert de 'strengere' manier van leven te hanteren met andersoortige kleding en dergelijke. Die vallen het meeste op. Deze groep (salafisten) is ook regelmatig in het nieuws gekomen, terwijl onderzoek vanuit de overheid laat zien dat ze nauwelijks een bedreiging voor de Nederlandse rechtsstaat zijn. Alleen 'hun' manier van denken is anders dan veel niet-moslims zouden willen.

Daarnaast bestaat er een grote groep die steeds minder van de islaam afweten. Ik heb genoeg vrienden die zelfs niet eens weten hoe ze moeten bidden of die niet weten wat wel en niet is toegestaan binnen de islaam. Ik denk wel dat deze groep groeiende is.

Toch bestaat er een grote middengroep die vasthoudt aan de islaam, maar met een mix van de Nederlandse cultuur. Ze vieren nog wel de islamitische feesten, maar dragen 'westerse' kleding en bidden minder. In dat opzicht verschillen ze weinig van bijvoorbeeld Nederlanders die in Australië en Canada zich nog wel Nederlander voelen.

Bewegingen zoals de PVV jagen echter wel moslims in een hoekje en worden gedwongen kleur te bekennen. Het zwartwitdenken zorgt dat ze in die gevallen eerder voor de islaam kiezen dan voor, zeg maar, Nederland. Als dit kiezen niet zou gebeuren, is de kans vele malen groter dat er een betere integratie zal plaatsvinden. De wereld is nu eenmaal niet zwartwit. Dat is echter mijn persoonlijke opvatting.

Juist door de ontzuiling zie je nu dat er bepaalde groeperingen die van oorsprong moslim waren rotzooi trappen. Zij worden opgevoed vanuit een andere cultuur en islaam, terwijl zij de islaam niet goed genoeg kennen om te weten dat hun gedrag volkomen afgekeurd en verboden is. De islaam richt zich op een stabiele maatschappij. Zij ontwrichten die. Mij lijkt dat het beste voorbeeld dat de ontzuiling plaatsvindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja en nee.
Sommige nemen gewoon de Nederlandse gewoontes over, zoals geen hoofddoekje dragen.

en sommige groepen die houden juist vast aan hun geloof, soms wat extremer, fundamentalisme. Vanwege dat ze zich als een minderheid voelen, gaan ze juist terug naar het geloof, om toch bij een groep te horen.