Als een begrafeniswagen een overledene vervoert zijn er dan herkenningspunten aangebracht?

Vaak is het natuurlijk zo dat een begrafeniswagen wordt achtervolgt door de nabestaanden dus zou je daaraan al kunnen opmaken dat er een overledene in ligt. Maar als iemand overlijdt dan wordt deze ook nogal eens vervoert met een begrafeniswagen (of niet?) naar een opbaar centrum of zoiets.

Maar zijn die wagens te herkennen als er dus iemand in ligt, aan vlaggetjes of zo?

7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Ja de wagens zijn voorzien van vlaggetjes.

Antwoorden (1)

Ja. Twee zwarte vlaggen, voorop.

Toegevoegd na 52 minuten:
Ik moet mijn antwoord corrigeren. De twee zwarte vlaggen zijn alleen verplicht als de auto deel uitmaakt van een uitvaartstoet.

"Besluit herkenningsteken uitvaartstoet van motorvoertuigen

Geldend van 01-07-2010 t/m heden

Regeling van de Minister van Verkeer en Waterstaat houdende het herkenningsteken dat motorvoertuigen in een uitvaartstoet van motorvoertuigen voeren (Besluit herkenningsteken uitvaartstoet van motorvoertuigen)

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Gelet op artikel 13, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 30c van het RVV 1990;

Besluit:
Artikel 1

    1 Het herkenningsteken, bedoeld in artikel 30c van het RVV 1990, bestaat uit twee zwarte vlaggen in de vorm van een gelijkbenige driehoek, waarbij, zoals weergegeven in figuur 1:

        a. de gelijke zijden anderhalf keer zo lang zijn als de ongelijke zijde;

        b. de ongelijke zijde minimaal 22 centimeter is;

        c. de randen voorzien zijn van een witte retroreflecterende streep van anderhalve centimeter breed; en

        d. loodrecht op de ongelijke zijde drie witte retroreflecterende strepen staan afgebeeld, elk van één centimeter breed en op één centimeter afstand van elkaar. De middelste van de drie strepen deelt de vlag in twee gelijke delen.

    2 De vlaggen worden, met de ongelijke zijde verticaal geplaatst, gevoerd aan de linker- en rechterzijde van het voertuig.

    3 De vlaggen zijn deugdelijk bevestigd aan het voertuig.

    4 De vlaggen steken, op de plek waar zij geplaatst zijn, geheel boven het voertuig uit.

    5 De vlaggen zijn zo geplaatst dat het zicht van de chauffeur niet wordt belemmerd.

    6 De vlaggen zijn zo vervaardigd dat zij zowel bij stilstand als rijdend voldoende zichtbaar zijn voor andere weggebruikers."
Computoon
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Dat is dus altijd zo, ook s'-nachts?
Computoon
7 jaar geleden
Nee. Ik ga mijn antwoord corrigeren. De zwarte vlaggen zijn alleen verplicht als de auto deel uitmaakt van een rouwstoet. "Besluit herkenningsteken uitvaartstoet van motorvoertuigen Geldend van 01-07-2010 t/m heden Regeling van de Minister van Verkeer en Waterstaat houdende het herkenningsteken dat motorvoertuigen in een uitvaartstoet van motorvoertuigen voeren (Besluit herkenningsteken uitvaartstoet van motorvoertuigen) De Minister van Verkeer en Waterstaat, Gelet op artikel 13, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 30c van het RVV 1990; Besluit:
Artikel 1     1 Het herkenningsteken, bedoeld in artikel 30c van het RVV 1990, bestaat uit twee zwarte vlaggen in de vorm van een gelijkbenige driehoek, waarbij, zoals weergegeven in figuur 1:         a. de gelijke zijden anderhalf keer zo lang zijn als de ongelijke zijde;         b. de ongelijke zijde minimaal 22 centimeter is;         c. de randen voorzien zijn van een witte retroreflecterende streep van anderhalve centimeter breed; en         d. loodrecht op de ongelijke zijde drie witte retroreflecterende strepen staan afgebeeld, elk van één centimeter breed en op één centimeter afstand van elkaar. De middelste van de drie strepen deelt de vlag in twee gelijke delen.     2 De vlaggen worden, met de ongelijke zijde verticaal geplaatst, gevoerd aan de linker- en rechterzijde van het voertuig.     3 De vlaggen zijn deugdelijk bevestigd aan het voertuig.     4 De vlaggen steken, op de plek waar zij geplaatst zijn, geheel boven het voertuig uit.     5 De vlaggen zijn zo geplaatst dat het zicht van de chauffeur niet wordt belemmerd.     6 De vlaggen zijn zo vervaardigd dat zij zowel bij stilstand als rijdend voldoende zichtbaar zijn voor andere weggebruikers."