Hoe komt het dat in het nieuws opeens de term 'verward' gebruikt wordt als er iets ernstig is gebeurd?

Op het nieuws wordt als er bijvoorbeeld een aanslag is gebeurd of steekpartij wordt opeens heel erg vaak de term verward gebruikt. Hoe komt dat eigenlijk?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Even een paar bronnen om te laten zien dat het daadwerkelijk gebruikt wordt:

http://regio.tpo.nl/2016/08/11/verwarde-man-slagersmes-spijkenisse-schreeuwde-allahu-akbar/

http://nos.nl/artikel/2126073-verwarde-man-steekt-in-op-passagiers-oostenrijkse-trein.html

http://www.ed.nl/regio/gemert-e-o/gemert-bakel/verwarde-en-agressieve-vrouw-door-politie-uit-huis-gehaald-in-gemert-1.6269985

http://www.bndestem.nl/regio/roosendaal/st-willebrord/verwarde-man-in-sint-willebrord-dreigt-iets-met-gas-te-doen-1.6265196

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K
Amadea
7 jaar geleden
Kennelijk omdat er tegenwoordig veel meer mensen zodanig in de war zijn dat ze tot criminele acties in staat raken. Mogelijk dat ze onder invloed van drugs of van indoctrinatie zijn. Dat wordt een steeds groter probleem in de huidige maatschappij.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Denk ook aan het 'copycat'-gedrag: als er iemand in het nieuws is vanwege een steek- of schietpartij, dan zijn er altijd mensen die 'op een idee gebracht worden' en dat gaan uitvoeren - en liefst nog wat heftiger. Vooral psychisch zwakke mensen zijn daar ontvankelijk voor. Vandaar dat je de term 'verward' bovengemiddeld vaak zult aantreffen bij zulke berichten. http://mens-en-samenleving.infonu.nl/diversen/26319-het-verschijnsel-copycat.html
Rieneke1
7 jaar geleden
Om duidelijk te maken dat het een idioot betreft (maar dat zeg je niet zo in de krant), en vooral om aan te geven dat het geen terrorist is met een ideologie die hem tot die aanslag aanzet (hoewel je die types ook verward zou kunnen noemen).
Pieterke
7 jaar geleden
Omdat die mensen kennelijk in de war zijn.
Er lopen steeds meer verwarde mensen op straat. Dat komt voor een groot deel mede door de bezuinigingen in de gezondheidszorg. Zo zijn bijv. de RIAGGS gesloten en moeten die mensen nu naar een praktijkondersteuner van de huisarts. Die praktijkondersteuner heeft minder kennis van de psyche dan de psycholoog of psychiater. Bovendien melden veel mensen zich niet aan bij de praktijkondersteuner of zijn er wachtlijsten. Rieneke1 ik zou niet iedereen die in de war is een idioot willen noemen. Iedereen kan in de war raken.
Erna55
5 jaar geleden
Dit is fake- nieuws.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
‘Europese commissie eist dat pers terroristen niet langer moslims noemt’

Het beste antwoord

'Verward' is samengevat iemand die door de war is, die niet weet wat hij doet. Als iemand bijv. drugs heeft gebruikt of te veel alcohol heeft gedronken (of in een TBS-kliniek thuishoort, vroeger heette dat 'gekkenhuis') noemen we zo iemand 'verward'.

Gisteren bijv. een 'verwarde' man in België beschoten door de politie omdat hij zijn nepwapen niet wou laten vallen. Op internet circuleren ook filmpjes dat de man 'verward' om zich heen keek terwijl er wel 100x werd geroepen dat hij zijn wapen moest laten vallen en op de grond moest liggen. Hij deed niet wat een 'normale' persoon zou doen. Een 'normale' persoon zou of 1) weerstand bieden door bijv. weg te rennen of 2) zichzelf overgeven, maar hij deed geen van beide. Hij leek 'volledig van de wereld'. Leek er op alsof hij geen idee had wat er zich afspeelde, hij was niet er bij met zijn gedachte, zo iemand noemen we 'verward'.

Als ik bijv. ga slaapwandelen en ik doe iets wat niet menselijk oogt, gaan mensen ook denken dat ik wakker ben maar 'verward'. Alsof er een draadje los zit in me bovenkamer.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Z512099
7 jaar geleden
De "verwarde" Griek had een nepwapen, heb je daar een bron van ?

Andere antwoorden (4)

Gezonde, helder denkende mensen plegen -over het algemeen- geen aanslagen. Er moet daarom dus iets "anders" zijn aan de mensen die die aanslagen plegen. Zij hebben dus vaak (waarschijnlijk) psychische problemen die ertoe leidden dat zij tot hun daad kwamen.

Omdat ze nieuwsberichten en de titels daarvan kort en krachtig willen houden, gebruiken de journalisten niet de woorden "psychische problemen", maar kiezen zij voor het korte en duidelijke woord "verward".
Antoni
7 jaar geleden
Omdat "gevaarlijke gek" geen journalistiek verantwoord taalgebruik is. "Verward" is te beschouwen als een eufemisme voor de geestesgesteldheid waarin de personen verkeren die met aanslagen, steekpartijen e.d. het nieuws halen.
Computoon
7 jaar geleden
Het idee staat ons tegen dat iemand zo door en door slecht kan zijn dat hij willens en wetens anderen wil verwonden, martelen, doden etc. Dus zijn we geneigd om aan te nemen dat zo 'n dader wel geestelijk erg in de war moet zijn, en hij eerder behandeling en begrip nodig heeft dan straf.
Aan de andere kant: we hebben haast alle tehuizen op de Veluwe gesloten, omdat we vinden dat ook mensen die niet helemaal sporen in de maatschappij opgenomen moeten blijven. Ook dat maakt dat er meer van dezulken op straat zwerven dan 1 of 2 decennia terug.
Een ander verhaal zijn de kleine en grote aanslagen die op onze westerse samenleving worden geplaagd, gericht op het destabiliseren van de maatschappij, en waarbij de daders iets over allah roepen. De mensen die dit doen komen op ons over alsof ze helemaal de weg kwijt zijn, maar misschien hebben zij wel bewust voor een andere weg gekozen?
7 jaar geleden
Dat komt door de bezuinigingen in de (geestelijke) gezondheidszorg. Patiënten krijgen minder of geen hulp meer en het resultaat is meer verwarde mensen.
Met dank aan Martin van Rijn