Ik denk dat het geweten als mechanisme aangeboren is. De mens is een sociaal dier en is afhankelijk van de mensen in zijn omgeving. Een geweten helpt om op een acceptabele manier met die omgeving om te gaan.

Wát het geweten afweegt en hoe, welke waarden men er op nahoudt en waar de norm voor acceptabel ligt, dát is afhankelijk van diezelfde omgeving en is goeddeels aangeleerd. Als het in jouw thuissituatie gewoon was om veel geld te lenen en regelmatig rood te staan, zal je er geen nacht onrustig van slapen als je zelf een keer rood staat. Is je thuis bijgebracht dat lenen en roodstaan betekent dat je geld besteedt dat niet van jou is in de eerste plaats, dan kan roodstand je een onrustig gevoel geven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een geweten is aangeboren maar word mede gevoed door normen en waarden die dan weer in de opvoeding worden meegegeven denk ik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nature versus nurture. Ik denk dat het vermogen om een geweten te hebben is aangeboren, maar hoe je geweten zich vormt een combinatie is van erfelijkheid, opvoeding, milieu en ervaringen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is aangeboren maar wordt tijdens het opgroeien en ontwikkelen verder ontwikkeld.
Mensen die geen geweten hebben daarvan is wetenschappelijk vastgesteld dat hun hersenen er anders uitzien dan van mensen die wel een geweten hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is aangeboren en kan zich heel goed ontwikkelen.Helaas zijn er ook figuren die het uit kunnen schakelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De wetenschap worstelt met deze vraag al eeuwen. Ook theologen. Het eenvoudigst om te zeggen is dat het is aangeboren. Bij studies onder tweelingen die door verschillende ouders zijn opgevoed ziet men toch significante verschillen optreden. Geweten wordt sterk bepaald door de opvoeding rondom zaken als goed en kwaad. Ongetwijfeld zal er een basis aangeboren zijn waarop het e.e.a. zich moet nestelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
aangeboren, maar aangeleerd hoe ermee om te gaan...