Kleinste dorpje per provincie?

Iemand enig idee wat de kleinste dorpjes zijn per provincie? Of weet iemand hoe je daar gemakkelijk achter komt? Met kleinste bedoel ik laagste aantal inwoners ;-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moeilijk om zo een antwoord op te geven. Volgens het CBS zijn er in Nederland 593 woonkernen met minder dan 500 inwonerd. Statistisch gezien betekent dat dat er in ieder geval in elke provincie minstens 1 dorp te vinden is dat met recht klein genoemd kan worden.
Zelfs zij bieden echter niet zomaar een lijstje met de kleinste dorpjes per provincie. Ze hebben die informatie echter wel. Je zou het dus bij het CBS in Den Haag of Heerlen na kunnen vragen. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas is de link naar het document op de site van het CBS, waaraan bovenstaande cijfers zijn ontleend, vervallen, nadat mijn antwoord werd verplaatst naar de reakties. Ga er in ieder geval maar vanuit dat er in elke provincie wel een aantal dorpjes te vinden zijn met niet veel meer dan 10 inwoners.

Het beste antwoord

Als je gemeenten bedoelt (die kunnen dus weer dorpjes in zich hebben) dan is dit de lijst:

Oldambt Groningen
Zuidplas Zuid-Holland
Schiermonnikoog Friesland
Rozendaal Gelderland
Kessel Limburg
Renswoude Utrecht
Schermer Noord-Holland
Baarle-Nassau Noord-Brabant
Noord-Beveland Zeeland
Westerveld Drenthe
Borne Overijssel
Dronten Flevoland
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

kijk eens op de onderstaande link voor het aantal inwoners per plaats

Toegevoegd na 10 minuten:
Schiermonnikoog 946 Fryslân
Rozendaal 1515 Gelderland
Renswoude 4532 Utrecht
Schermer 5324 Noord-Holland
Lith 6667 Noord-Brabant
Noord-Beveland 7327 Zeeland
Ten Boer 7447 Groningen
Mook en Middelaar 8040 Limburg
Ouderkerk 8144 Zuid-Holland
Staphorst 16016 Overijssel
Urk 18062 Flevoland
Westerveld 19302 Drenthe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bronckhorst is in ieder geval het kleinste stadje van Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een onzin. Kleinste in wat? Niet qua inwoneraantal: 37.733.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet meer sinds de sanering Ineke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt inderdaad niet helemaal. Stad Bronkhost heeft zo'n 150 inwoners en maar liefst 38 Rijksmonumenten.
Het is inderdaad een van de kleinste steden van Nederland, al heeft Staverden, met slechts 40 inwoners, ook stadsrechten. Gemeente Bronckhorst (met een c) is iets groter. 37.737 en een oppervlakte van 286 km² is het qua oppervlakte een van de grootste gemeenten van Nederland. Net als bij de andere antwoorden op deze vraag, lijkt het alsof men het verschil tussen een gemeente en een dorp niet weet. Schrijnend.