Is een krant objectief als ze een bericht plaatst op verzoek van éen van de twee ruziënde partijen

Voorzitter heemkundekring is al jaren in conflict met een agrariër vanwege de bouw van een schuur. De Boer ziet hem weer bezig bij de bouw, is het zat, stevent op hem af en roept dat hij hem kapot zal maken. (de boer loopt slecht, heeft feen enkel gereedschap, dus is redelijk ongevaarlijk. De Voorzitter roept moord en brand, wordt "gered" door een werkman, doet aangifte en belt de regionale krant. De boer wordt gebeld maar is zo laaiend en gefrustreerd vawege alle pesterijen dat hij niet de fut heeft er nog op te reageren. Het artikel komt in de krant. Deze krant kiest dan volgens mij partij voor de voorzitter. Deze krijgt nl. genoegdoening door een artikel, grote kop, namen voluit en hij als slachtoffer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Kranten en objectiviteit is TWEE... Nooit ervan uitgaan dat objectiviteit bij een krant hoort of bij een tv-zender of radio... Nieuws is altijd en per definitie partijdig...

Dat stuk uit jouw krant laat het ook al zien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt er vanaf hoe de krant het artikel schrijft. Als de krant allen maar het verhaal van de voorzitter vertelt, dan bevoordeelt hij inderdaad de voorziter. Als de krant echter ook naar het verhaal van de boer luistert, en dan een beeld van beide kanten in de krant zet, dan is het al een stuk objectiever. De voorzitter mag dan zelf wel genoegdoening voelen voor het verschene artikel, de publieke oppinie zal in ieder geval objectiever zijn.

Het is nog objectiever, als de krant dan ook nog eens informatie via andere bronnen inwint, bijvoorbeeld bij de werkman die de voorzitter redde, of bij familie van de boer die iets van de zaak weet. Als één van de twee partijen, de boer of de voorzitter dan positiever uit het artikel komt, dan is dat omdat de feiten dat nu eenmaal aanduiden, en niet door de krant.

Een moeilijkheid voor de journalist is wel, dat hij altijd informatie moet selecteren, het is nooit mogelijk om een VOLLEDIG beeld te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De krant heeft in deze keurig geprobeerd aan het principe van hoor en wederhoor te voldoen! Dat de gefrustreerde boer op dat moment geen commentaar kon of wilde geven,doet daar niets aan af. Het had de krant wel gesierd dat ze een dag later nogmaals de boer om commentaar had gevraagd en daarna pas het artikel had geplaatst.