Hoe kom je aan een parkeerkaart voor gehandicapten ?

Ik ben 81 en ga steeds moeilijker lopen. Zonder rollator kom ik niet verder dan enkele tientallen meters. Ik zou graag gebruik willen maken van invalidenparkeerplaatsen. Hoe kom ik aan een vergunning ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Er zijn al wat goede antwoorden gegeven, maar ik mis nog informatie (vooral het onderscheid bestuurders- en passagierskaart).

Een gehandicaptenparkeerkaart (GPK) vraag je aan bij de gemeente waar je bent ingeschreven. De precieze procedure en zelfs de afdeling die daarover gaat, verschilt per gemeente. Eerder viel het onder de afdeling ruimtelijke ordening, tegenwoordig zijn er ook veel gemeentes waar de aanvraag en afhandeling door de afdeling WMO wordt gedaan. Je zou dit kunnen nakijken op de website van de gemeente, of even kunnen bellen naar het gemeentehuis.

Je betaalt leges voor de aanvraag, en de hoogte daarvan is erg verschillend per gemeente. In de ene gemeente betaal je 50 euro en in de andere meer dan 200. Als blijkt dat je niet in aanmerking komt voor een GPK, krijg je dat niet terug.

Voor particulieren zijn er twee soorten gehandicaptenparkeerkaarten, de kaart voor bestuurders (B) en de kaart voor passagiers (P) of een gecombineerde B/P kaart. Een bestuurderskaart kun je alleen aanvragen als je een geldig rijbewijs hebt. Daarvoor kun je in aanmerking komen als je niet in staat bent om met hulpmiddelen een afstand van 100 meter 'in redelijkheid' te overbruggen, of als je volledig rolstoelafhankelijk bent.

De criteria voor een passagierskaart zijn strikter. Die krijg je alleen als je tijdens vervoer van deur tot deur continu afhankelijk bent van de bestuurder, of als je rolstoelafhankelijk bent. Alleen een loopbeperking is hiervoor dus niet voldoende. De redenering daar achter is dat wanneer je zelf niet rijdt, de bestuurder van de auto je bij de deur/plaats van bestemming kan afzetten om vervolgens de auto te gaan parkeren. Pas als je niet alleen gelaten kunt worden - bijvoorbeeld vanwege een verstandelijke handicap of dementie - is het dan nodig dat de bestuurder je continu begeleidt. Zo op het eerste gezicht zou u waarschijnlijk in aanmerking komen voor een bestuurderskaart, maar niet voor een passagierskaart.

De gemeente zal zeker bij een eerste aanvraag doorgaans een arts inhuren om je te beoordelen. Soms moet je daar nog apart voor betalen. In de praktijk kan de toepassing van de criteria verschillen per gemeente en per arts.

Sommige gemeentes hebben nog een eigen gemeentelijke gehandicaptenparkeerkaart waarvoor de criteria minder strikt zijn, die bedoeld is voor mensen die (nog) niet in aanmerking komen voor een Europese Gehandicaptenparkeerkaart. Zo'n gemeentelijke kaart is alleen geldig binnen de eigen gemeente.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een gehandicaptenparkeerkaart kunt u aanvragen bij de gemeente waar u staat ingeschreven in de Basisregistratie personen (BRP). Uw gemeente kan zijn aangesloten bij Regelhulp. Dan kunt u bij uw gemeente via Regelhulp een gesprek aanvragen over de gehandicaptenparkeerkaart.

U kunt een bestuurderskaart aanvragen als u ten minste een half jaar zelf rijdt en niet meer dan 100 meter kunt lopen met hulpmiddelen als een stok of krukken. Medisch onderzoek wijst uit of u voldoet aan de voorwaarden. Uw gemeente kan u hierover meer informatie geven.

Een gehandicaptenparkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig. Komt u korter dan 5 jaar voor de kaart in aanmerking? Dan is de kaart ook korter geldig.

Veel gemeenten brengen kosten (leges) in rekening voor de aanvraag van een gehandicaptenparkeerkaart. Ook kan de gemeente kosten in rekening brengen voor de medische keuring. Gemeenten bepalen zelf de hoogte van deze kosten.
Amadea