Waarom is er in de voetbal wereld zoveel haat tegenover Ajax bij de supporters?

Ado den Haag, Feynoord en Utrecht bijvoorbeeld zijn al drie groote clubs die een grootse haat koesteren tegenover Ajax, en ze hebben er alles voor over als Ajax maar geen kampioen word. maar waarom juist tegen Ajax? waarom staan zij bijvoorbeeld positiever tegenover Feynoord?
heeft dit te maken met de prestaties van Ajax? of ligt het aan dingen als dat Ajax de grootste supporters aanhang heeft?
(Antwoord met verstand, niet met het hart)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk naar barend en witteman van 3 mei uitgebreid wordt je vraag daar beantwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bedoeld vast Pauw & Witteman! Maar wat fijn dat Twente kampioen is! Een enorme oppepper voor Twente en wijdse omgeving!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben Ajaxcied, en ik gun Twente de titel nog het meest dan alle andere clubs, maar in mijn hart vind ik het vooral toch jammer, zeker nu Ajax het beste voetbal van Nederland speelt op dit moment.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed zo Glimworm er is maar 1 club die het verdiende Ajax twente in de champ.ligue maken ze nog geen doelpunt tegen het zesde van liechtenstein

Antwoorden (14)

Het gaat om 'de stad' amsterda. De hoofdstad en de schuine blikken die de hoofdstad van het alnd zowieso krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al die grote clubs haten elkaar. Ehh:

Dat wil zeggen: een groep idioten, die zich nog voetbalfan durft te noemen ook, die maken er een "sport" van om de fans van andere clubs te haten.

Alle clubs die jij noemt, inclusief Ajax, hebben een grote groep volgelingen en een grote groep hooligans, vechters, haatzaaiers.
Daar doen Ajax z'n mensen ook aan mee.

Ik zie niet in dat Ajax meer gehaat zou zijn dan een andere club.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hoort 'overdreven' voetbalfans van Ado, Feynoord en Utrecht niet zeggen, Ajax of Amsterdam maar 020... geloof mij, Ajax word het meeste gehaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal gelijk in.
Een echte supporter support ze club en de club vraagt niet om een ander mans zijn stadion of fans te vernielen.
het zijn gewoon criminelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er was vanavond nog iemand op tv die durfde te zeggen: Ajax had kampioen moeten worden.
De arrogantie!
Club met de meeste centen en de grootste mond ?
Dat komt doordat de Ajax supporters zeer vernederend en arrogant en minderwaardig zich opstellen naar hun,hun zijn domme boeren en wij zijn super joden,alles buiten de hoofdstad telt niet mee

zelfde als bayern munchen in duitsland,die zijn nog veel gehater dan ajax in nederland,je weet hoe duitsers kunnen zijn he
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze overdreven media aandacht krijgen. Zo werd bij studio sport meer tijd ingeruimd voor het verdriet van Ajax dan voor de overwinning van fc Twente.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is natuurlijk ook wat ze er zelf van hebben gemaakt he , als je kijkt naar het verleden ze roepen de haat ook een stuk op zich zelf af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
echte voetbalsupporters kennen geen haat!

Die haat die jij omschrijft, geld voor de minder bedeelden en minder intelligente mensen in de voetbal wereld!

Elke supporter staat voor zijn club, dat is normaal!
Maar de echte voetbalfan, weet ook dat het draaid om sportieviteit! De winnaar komt op 1, en als jouw club daar niet staat, is dat een tegenvaller!

Maar de haat tegen clubs, speelt een grote rol in de hooligan wereld, en dat heeft niets met voetbal te maken!

Voetbal is een mooie sport, en echte fan's accepteren elke club, maar staan voor hun eigen!

De haat komt voort uit jaloezie van de minder intelligente hooligan!

Als er alleen maar sportieve supporters waren, dan kon je vandaag de dag nog leuk zitten in een stadion met een potje bier! Maar helaas, het is verpest!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste clubs haten elkaar dus niet alleen maar Ajax.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een brede rivaliteit, maar dat is slechts het halve verhaal, de andere helft is de arrogantie, de grote mond van Ajax.

Ik zal dit uitleggen:
Voor de objectieve kenner was rond de winterstop duidelijk dat Twente of PSV kampioen zou worden. Ajax begon te laat aan een indrukwekkende inhaalrace en PSV zakte in. Terwijl Twente het kampioenschap in eigen hand had (en nu dus ook in eigen zak heeft) had Ajax de arrogantie om te zeggen dat zij wel kampioen zouden worden.
Ajax heeft geen moment op 1 gestaan (voor de niet-kenners het gaat bij voetballen op de eerste plaats om het aantal punten, en pas op de tweede plaats om het doelsaldo - duizend goals leveren nog geen punt op), en toch praten ze alsof ze de beste zijn. Twente is daar veel bescheidener in, PSV ook.

Overigens als ik de grote 3 bekijk door het objectief criterium van kampioenschappen de laatste 10 jaar, dan zie ik PSV gevolgd door Twente en AZ ....
... of ze dat in 020 en 010 ook zo zien ... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je jezelf al bestempeld als "Godenzonen" dan komt dat best wel heel arrogant over en dat is net het probleem: Ajax is arrogant, komt arrogant over en dat geldt niet voor andere clubs.

En waarschijnlijk is een deel van de haat ook gebaseerd op jaloezie, Ajax is, hoe je het ook wendt of keert, de meest succesvolle Nederlandse voetbalclub. Bijna overal in de wereld hebben ze wel eens gehoord van Ajax, in mindere mate van Feyenoord en in nog mindere mate van PSV. Over Twente zou ik maar even zwijgen :).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
na 1986 is psv 3 keer zoveel kampioen geworden als ajax
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wauw, hoor ik hier een rasajacied een PSV verdedigen?
Je hebt gelijk met je opmerking, maar het gaat over het geheel, Ajax heeft in totaal 4 keer de Europa Cup 1/Champions League gewonnen en ook nog eens 2x de wereldbeker. Er is geen enkele andere Nederlandse club die dat kan zeggen en daar scheppen Ajaxliefhebbers nog steeds graag over op (ja, ik heb twee van die 020-fans in mijn vriendengroep zitten)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gelukkig heb je nog ajax vrienden Han,luister goed naar ze,van hun kun je alleen maar veel leren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hun grote mond is opgedroogd :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
morgen de beker een schrale troost
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik blijf hopen... ;) Hup Feyenoord !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de kans dat jij de staatsloterij wint is groter dan feyenoord de beker
Het wordt allemaal zo uitvergroot die supportershaat .
En dat is de schuld van de journalisten omdat die al weken van tevoren over beginnen te schrijven en een waakvlammetje aanwakkeren tot een grote vlam .
Dat kon je zondag toch wel zien .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoorde van de week dat er een link is tussen:
Amsterdam-Ajax-Joden. Misschien dat de Joodse mensen die club hebben bedacht of gesponsord of wat dan ook.
Geen idee maar dat is er ooit aan vooraf gegaan. Ik begreep ook die haat niet..nog steeds niet en dat zal ik ook nooit begrijpen...
Vandaar blijkbaar de onterechte haat tussen de clubs en de aanhangers. Die roepen van alles..die jeugd...maar zijn er zelf niet bij geweest. Hebben die periode niet meegemaakt...gelukkig. Dus waar hebben ze het over. We leven in het nu. 2010! Veroordeel mensen van nu niet over de daden van de voorouders. Sta in het nu en blijf daar staan. Dom gedoe steeds, dat verpest AL HET VOETBAL..VOOR IEDEREEN!
En dat lijkt me niet de bedoeling. Zoveel man ME moet er ingezet worden..bij die wedstrijden...waar gaat het over.
Dat zie je toch ook niet bij tennis of hockey of snooker...
Ik houdt het op intelligentie verschil helaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heeft met voetbal helemaal niets te maken. Tussen de duizenden supporters lopen een paar ziele poten die de boel verzieken voor de meerderheid.
Randgroepfiguren die geen idee hebben hoe ze op een positieve manier iets van hun leven kunnen maken zonder het plezier van anderen geweld aan te doen. Jongens en meestal jonge kerels die wel voeding maar geen opvoeding hebben gekregen.
Gasten die een sportwedstrijd hebben uitgekozen om hun frusstraties tegen de maatschappij te botieren, en tot slot (anders kom ik weer over de 2500 heen)gasten die er geen idee van hebben welke impact hun gedrag heeft op de maatschappij en de middensttand.
De haat tegen Ajax in het bijzonder is dezelfde haat als die van de Ajax supporter tegen feyenoord want geen van beide zijn lievertjes als het er op aan komt.
Verder wordt de doorsnee amsterdammer door een groot deel van de rest van nederland gezien als mensen met veel praatjes omdat ze op hun beurt vaak niet snappen dat je zonder babbels in amsterdam niet zo ver komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haat is denk ik niet het juiste woord, het is meer de onuitstaanbaarheid die ze oproepen.
Oproepen met hun 'wij zijn de beste' gedrag. Het wordt ze bij de jeugd al ingeprent dat hun de überbeste zijn.
Godenzonen, Neerlands nummer 1 enz enz, dat moet je niet zeggen van jezelf. Teveel bescheidenheid is niet goed, maar zoveel zelfoverschatting is nog slechter.
De zogenaamde ongenaakbaarheid van Martin Jol maakt deze club absoluut niet sympathieker.
En het constant afzeiken en uitschelden van andere clubs is ook niet bevorderlijk voor een aardig profiel.
Al met al een simpele optelsom waarom zij zich niet geliefd maken in Nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoel het niet arrogant, maar Ajax heeft toch echt de mooiste historie van Nederland. Iedere club wil van de nummer 1 en Ajax extra graag winnen.