Wat is de juiste aanspreekmanier van mij en mijn man?

Wij zijn pas getrouwd. Mijn man heeft zijn eigen achternaam gehouden met daarachter mijn achternaam. Ik heb precies hetzelfde gedaan. Hij is dus de heer X-Y en ik ben mevrouw Y-X. Hoe moet je nu een brief adresseren aan familie X-Y of Y-X of is er een ander alternatief? Graag jullie reactie.

Toegevoegd na 18 minuten:
Het gaat er niet om dat we de familie willen instrueren zeker niet die schrijven natuurlijk gewoon onze voornaam op de post. Ik was alleen benieuwd naar creatieve ideeen (zoals die dus met die pijltjes!). En het zal je verbazen maar de officiele post komt nu al (zonder dat we dit actief hebben aangegeven) met onze nieuwe namen. In het paspoort blijf het juist wel alleen je geslachtsnaam.

Toegevoegd na 14 uur:
Het leek ons gewoon leuk. Mijn man is al een keer getrouwd geweest dus er was al een mevrouw X geweest. Daar had ik geen zin in maar we wilden wel aangeven dat we samen horen. En waarom zou dan de vrouw altijd maar haar naam op moeten geven dat vind ik zo een onzin. Ik ben ook trots op mijn achternaam. Dan zijn er idd nog mensen die hun meisjesnaam wel op hun werk gebruiken maar dat vind ik ook zo verwarrend. Dus dit was gewoon leuk voor erbij. Ik stel me overigens altijd gewoon voor met mijn meisjesnaam ik doe niets actiefs met mijn mans naam maar de meeste instanties vullen dit voor je aan. En zo gek is het niet in mijn vriendenkring doen we meer mensen dit.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat als je regels stelt aan jullie relaties hoe ze brieven aan jullie moeten adresseren je weinig vrienden zult hebben die je post willen sturen.
jc54
13 jaar geleden
Zuiver wiskundig gezien:
(x-y)(y-x)= -x²+2xy-y²
rose
13 jaar geleden
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie beweegreden om te kiezen voor deze ongewone constructie. Jullie zullen hier uitgebreid over hebben nagedacht en goede argumenten hebben. Zou je die met ons willen delen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Idd Rose, ik ook!

Het beste antwoord

Hier is al eerder een vraag over geweest die heb ik ook beantwoord. Ik ben ook getrouwd. Wij hebben ook beider achternamen in gebruik. Zowel mijn man als ik gebruiken eerst de achternaam van mijn man - en dan mijn achternaam. Onze kinderen gebruiken hun geboorteachternaam. Zo passen we allemaal weer bij elkaar. Overigens is jullie achternaam officieel dus niet gewijzigd door het trouwen. Je blijft altijd altijd je geboortenaam houden. Je getrouwde naam is dus 'slechts'een naam die je gebruikt. Als bv de belastingsdienst of de gemeente jullie aanschrijft zal dat gebeuren met de beide achternamen. Als echter de zorgverzekering vraagt om jullie achternaam zal je dus je geboortenaam op moeten geven. Enne....van harte met jullie huwelijk !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ik denk toch de achternaam van je man, meestal bezit de man de familie naam maar jullie hebben het jezelf wel moeilijk gemaakt zeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou van het steepje tussen de achternamen een dubbel pijltje kunnen maken , daarmee aangevend dat de volgorde van de achternamen verwisseld kan zijn.
Voor de rest je er maar niet te druk om maken, een dergelijke (bijzondere) afspraak over de achternaam , daar moeten we nog wat aan wennen, er zal vrijwel nooit een negatieven bedoeling achter zitten.
Zit het je dan toch nog dwars, bel, mail of schrijf de betreffende en leg het even uit.
Bij die persoon zal het dan vast niet meer fout gaan.
Nu die 17 miljoen andere Nederlanders nog........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou de X-Y vorm aanhouden met "Familie" ervoor.
Officiële post blijft altijd aangeboden worden op geslachtsnaam. Dus post van o.a. overheidsinstanties, de belastingdienst, het CJIB :-), het zal op jullie geslachtsnaam/ geboortenaam aangeboden worden. Hetzelde geldt voor vermelding in een nieuw reisdocument. Alleen zal dan de toevoeging e/v X of Y erbij vermeldt worden.

Veel geluk samen toegewenst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo doen wij het ook.
maar dat zegt niks. Voor stamboomonderzoek is het toch het makkelijkst als familienamen via de man blijven lopen, of alles in een klap veranderen en dan via de vrouw. Een zekere eenduidigheid is in ieder geval belangrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit klopt niet hoor, officiële post komt juist op de naam die je met je huwelijk in gebruik hebt genomen. Ik krijg al zeven jaar keurig post van de Belastingdienst gericht aan mevrouw S.C. - . Als je gaat trouwen en de naam van je partner wilt aannemen, kun je bij de gemeente een formuliertje voor naamgebruik invullen. De gemeente geeft het weer door aan allerlei instanties, zodat je je post op je aangenomen naam aankomt. Voor paspoorten e.d. geldt wél dat die altijd op je geboortenaam blijven staan met de toevoeging e/v.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@SuzyQ: Dat was inderdaad zo. Met nieuw afgesloten huwelijken niet meer. De geslachtsnaam wordt gebruikt. Ook door de belastingdienst.
Wow, dit vind ik een hele lastige, ik kom in mijn werk regelmatig ingewikkelde constructies tegen maar deze kan ik mij niet herinneren. Ik denk dat ik in dit geval van de naam van de man uit zou gaan (puur op ouderwetse gronden) dus geachte heer en mevrouw X-Y. Of misschien zou ik het alfabetisch aanpakken. Is een leuke, deze gooi ik maandag op kantoor even in de groep!

Waar ik overigens benieuwd naar ben, mochten er kinderen komen (en nu hoop ik dat ik hiermee geen gevoelig punt raak, als dat wel zo is alvast mijn excuses!!!), hoe gaat hun naam dan luiden???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Simpel houden toch? Gewoon 'familie X-Y'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom niet gewoon fam. Y-X ??
Ik denk dat jullie het voor jezelf wat ingewikkeld maken.
Hierbij een voorbeeld zoals het in 95% van de gevallen wordt gebruikt.
Je man heet Jansen en jij heet Pietersen.
Je man blijft Jansen en jij wordt Jansen-Pietersen.
Een brief schrijf je aan de familie Jansen.
In je paspoort komt te staan: Pietersen ev Jansen (echtgenote van)
Bang om je identiteit te verliezen zoals sommige vrouwen denken?
Identiteit zit in jezelf, niet in je naam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als X bijvoorbeeld Jansen is en Y de Vries zou ik gewoon schrijven: aan de Familie Jansen en de Vries.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar blijft de vries janssen dan?
Ik vind het maar verwarrend en lastig al dat gehannes met namen. Ik heb alleen op mijn werk ( hoger onderwijs, waar overigens ook geen keuze was) mijn meisjesnaam gebruikt.
Hoe geemancipeerd ik verder ook ben, ik heb er vrede mee me verder aan de traditie te houden, dat de vrouw automatisch I( bij een huwelijk) de naam der man krijgt. Alle goede bedoelingen ten spijt, heb ik alleen maar gedoe, gezeur, eindeloze opspooractiviteiten. verwarring en (soms kostbaar) tijdverlies gezien vanwege veranderde gebruiken in deze. Wat win je ermee. What 's in a name?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De spaanse methode : dubbele naam achter elkaar met een streepje SR Rodriguez-Lacueva
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou kiezen voor de naam van je man. Eigenlijk geldt voor jullie hetzelfde als voor samenwonende stellen. Zij hebben alleen hun eigen naam, maar jullie hebben je eigen naam allebei voorop staan. Tja dan toch de familienaam van je man. Mochten jullie nou kinderen hebben of willen krijgen, dan is het ook wel handig om dan de naam te gebruiken welke de kinderen ook krijgen. (hierboven ben ik een beetje ervanuitgegaan dat dat de naam van je man is, maar dat hoeft natuurlijk niet)