Hoe houdt je een krant in stand nou er steeds meer mensen op app`s het nieuws ook kunnen lezen?

Het is niet eenvoudig om als drukkerij een krant in stand te houden door de als maar stijgende grondstofprijzen. bijv. inkt, papier, onderhoud grafische apparatuur. Je moet toch al aardig al wat abonnees hebben wil je nog enige winst behalen met het vooruitzicht dat een krantendrukkerij z`n hoofd boven water moet houden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat is ook zo. De dagbladuitgeverijen hebben met twee grote problemen te maken:

- een afnemend aantal abonnees ('jongeren nemen geen abonnement'), dus minder omzet. Er wordt veel gelezen via sites.
- mede in samenhang met het vorige punt: een afnemend aantal advertenties, dus ook hierdoor minder omzet
- binnen de advertentiecategorie: een afnemend aantal personeelsadvertenties, o.a. als gevolg van de economie. Er zijn diverse sites die de functie van personeelsadvertenties hebben overgenomen.

Wat een uitgeverij dan kan doen? Zich ook toeleggen op digitale media, naast 'print' en hiervoor een vergoeding vragen. Maar een vergoeding vragen voor een immaterieel iets als nieuws, ligt altijd moeilijk. De dagbladuitgeverijen hebben het zwaar.

Toegevoegd na 20 minuten:
En wat de drukkerij betreft (is wat anders dan de uitgeverij): er zijn de afgelopen jaren al verschillende 'krantendrukkerijen' gesloten. Verschillende dagbladtitels komen op dit moment van slechts drukkerijen. Zo worden de kranten AD, de Gelderlander, PZC de Volkskrant, BN/De Stem, Trouw, Het Parool, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, Tubantia, de Stentor op slechts 4 locaties in ons land gedrukt.

Toegevoegd na 20 minuten:
Verschillende dagbladtitels komen op dit moment van slechts drukkerijen -> mz:
Verschillende dagbladtitels komen op dit moment van slechts enkele drukkerijen -> mz:
Computoon
8 jaar geleden
Geen idee of kranten/uitgeverijen dit volhouden. Zij stunten met acties/aanbiedingen om het hoofd boven water te houden denk je wel, maar waarschijnlijker is het dat ze op deze manier toch weer wat meer nieuwe klanten binnen denken te halen.

Ik weet nog uit de tijd dat ik zelf een krantenabonnement had, dat er toch echt verschil was tussen de diverse kranten. Natuurlijk ook de uitgave [ochtend- en avond- edities], maar ik bedoel meer in popi jopi cultuur en politieke voorkeur, in grootte, huisstijl en uiteraard in kwaliteit.

Door het verlies van zo veel abonnees lijkt het dat de grote kranten minder verschillend zijn geworden. Er is voor zover ik weet nog 1 krant die politiek en geloof niet scheidt. Dan zijn er nog een paar die heel erg op elkaar zijn gaan lijken , uit angst voor verlies van abonnees lijkt het wel. Ook is er nog één goede , de beste, maar de beste zijn en overeind blijven, weet niet wie van de kranten/uitgeverijen in de directe problemen zouden zitten, maar alle kranten hebben toch last van de crisis ... of de overheid nu beweert dat het goed gaat of niet ... zolang er niet meer betalende abonnees binnengehaald worden, ziet het er niet zo goed uit.

Iedere keer als ik de stad in ga, zie ik ze, de jonge mensen die met stapels kranten een geweldige aanbieding hebben en potentiële klanten op afstand observeren en vervolgens aanspreken.

Er zijn nog steeds een heleboel mensen die echt een krant van PAPIER willen lezen... die ze kunnen vasthouden en op de tafel neerleggen en meenemen naar een andere kamer in huis of meenemen naar hun werk of in onderweg in de trein willen lezen. Dat is zo, ja echt.

Antwoord

>Het klopt dat de jongere generaties het nieuws op andere manieren lezen/horen, ja dat is waar. Ook is het zo dat de bevolkingsgroep van de grijze generatie[s] steeds groter word[t][en] en dat zijn nou net de mensen die nog WEL een papieren krant lezen...

>Het verhogen van de prijs af en toe, tja dat moet ook helpen .

>Zich onderscheiden qua inhoud is ook een manier. Als je goede reportages/ achtergrondverhalen hebt, dan is dat zeker een punt. Of elke week op vaste dagen bepaalde extra artikelen en vergeet niet een uitgebreide sport katern, ook heel belangrijk.

Of het in the long run voldoende zal zijn, moet nog blijken. Ik hoop het want ik moet er niet aan denken toch dat we alleen nog maar door de tv/radio of internet geïnformeerd worden. Ik voel hierin een bepaalde dwang, ik wil m'n krantje houden ;-)