Worden er veel pleegkinderen in Nederland opgenomen?

Hiermee bedoel ik door burgers en niet tehuizen in Nederland. Nemen veel gezinnen en single mensen pleegkinderen graag op?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
wat ik gehoord heb, zijn er altijd veel te weinig pleeggezinnen, waardoor veel Nederlandse kinderen die (tijdelijk) niet bij hun eigen ouder(s) kunnen wonen in kindertehuizen geplaatst moeten worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@pokemon: Dat heb ik ook vernomen via het nieuws en de site van pleegzorg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het laatste kindertehuis van Nederland is in 1971 gesloten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan noemen ze het nu anders. Ik ken diverse mensen die jaren in kindertehuizen hebben gezeten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@maartenverrips: Waar gaan de kinderen dan heen als er geen burgers en familieleden ze opnemen? Moet toch een tehuis zijn?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@VeggiePlease dat is een van de kernproblemen van de jeugdzorg. Ik weet zelfs van een jeugdgevangenis waar niet in de eerste plaats veroordeelde jeugdige criminelen werden opgesloten maar vooral zeer moeilijk te hanteren jongeren die alleen in zeer gespecialiseerde pleeggezinnen konden worden ondergebracht, waar een chronisch gebrek aan was en is.
Erna55
8 jaar geleden
Er zijn ( orthopedagogische) instellingen waar kinderen wonen die niet bij de ouders kunnen ( of mogen) blijven.

Antwoorden (1)

In 2014 vingen 16.223 pleeggezinnen in totaal 21.880 pleegkinderen op, zowel kortdurig als langdurig.
In hetzelfde jaar werden 3.084 nieuwe pleegouders geaccepteerd. Het aantal nieuwe plaatsingen in 2014 is ten opzichte van 2013 met 118 toegenomen. In 2013 ging het om 9.490 kinderen; in 2014 zijn 9.608 nieuwe plaatsingen gerealiseerd. Het aantal beëindigde plaatsingen is nagenoeg gelijk gebleven. 40 procent van de pleegkinderen is geplaats bij bekenden, bijvoorbeeld grootouders, tantes en ooms, maar ook onderwijzers of buren (Pleegzorg Nederland, 2015).