Hoe te genieten van leven zonder materialisme?

Geen tot weinig materialisme gebruiken, milieubewust zijn, hoe zit dit met genieten zoals uitgaan, reizen, lol etc.

Toegevoegd na 6 dagen:
-De druk van de samenleving is er ook nog om wel de dingen te moeten doen die ze bedenken en die er zijn zoals uitgaan, bioscoop, snelle auto's, merken o.a. kleding, noem maar op. Als je er niet aan meedoet dan wordt je raar aangekeken/gemaakt. Natuurlijk niks om aan te trekken maar die druk....

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2K
Poet
8 jaar geleden
Als mijn kinderen een hap in hun mond hebben dan vraag ik ze om eens goed te proeven. Dit om even alle andere beslommeringen buiten te zetten. (en: je kunt zo ook toe met een kwart van het zout en suiker).
En dat doe ik wel vaker. Vragen: voel eens, kijk eens goed. Verder meer bordspellen. En ruim baan voor zaken waarvoor ze gedreven zijn.
paulus811
8 jaar geleden
Waarom zou je je schuldig voelen als je bewust leeft voor jezelf, een ander en de omgeving en af een toe eens geniet van de geneugten die het leven biedt? Koop kwaliteit en let op dingen die je belangrijk vindt bij die aankopen. Probeer jezelf geen schuldgevoel aan te praten.
Ritsuka
8 jaar geleden
https://sochicken.nl/
Erna55
8 jaar geleden
"Hoe zit dit met genieten zoals uitgaan, reizen, lol etc "
Wanneer uitgaan en reizen geld kost, dan doe je dat niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geniet een tijd(je) van helemaal ..niets..
Probeer eens van het meest basale te leven ..zonder extra's.. en dan ook nog te genieten, niet alleen te leven dus ..
in ons leven hier, is alles eigenlijk wat wij 'normaal' noemen al extra... Een baby heeft pure smaken [ook al relatief, afhankelijk van wat de moeder at..] en zodra zo'n uk iets van suiker heeft geproefd... verloren , want het wil altijd zoet voortaan...
[ appelsap dat aangelengd wordt met water... is zoet ]
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is een menselijke eigenschap die we allemaal hebben. Wanneer de prijs hoog genoeg is, dan is iedereen te koop.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ wandelgang, hoe kom je toch op die gedachte?
Is het niet wat kort door de bocht waar je de mens mee opzadeld?
Ik kan jou als mens toch niet laten 'vallen' voor welk materiaal dan ook?! ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De druk die je beschrijft, komt van jezelf.
Je bent zelf niet tevreden met het heden/nu.
Daar komt alle ellende van....en bega je de fout te denken als een economisch gebonden systeem, zoals een bedrijf.
In je psyche is dat niet op zijn plaats, wees tevreden met wat IS, dan valt die druk banzelf weg.
;-)

Het beste antwoord

Hoe eenvoudiger je in staat bent te leven, hoe minder gebruik je maakt van voorzieningen (elektra, water, OV, internet) hoe duurzamer en goedkoper het wordt. In de VS zijn er veel gezinnen die het zogeheten homesteading hebben geherintroduceerd: leven op een boerderijtje, je eigen groente verbouwen, losgekoppeld van TV, internet, stroom, riool etcetera. Daar kan dat makkelijker dan hier, reden is ruimtegebrek in Nederland. Als een holbewoner gaan leven is weliswaar mogelijk, maar of je dat nu wilt met je leven...
Je kunt echter al heel veel doen door je eigen eten te verbouwen en goed op te letten dat je op je landje geen kringloop sluit. Maar wat je ook bedenkt, helemaal zonder geld zal het niet gaan. Natuurlijk kun je meedoen in een ruilsysteem (zoals de Noppes) maar dan leef je toch deels door het werk van anderen. Verder kun je als vuistregel stellen dat het als groep(je) makkelijker is dan als eenling; en op het platteland makkelijker dan in de stad. Verder zou je jezelf goed moeten afvragen WAAR je dit wilt gaan doen. in Nederland zijn de kosten voor verwarming hoog; in diverse tropische landen leven mensen elke dag opnieuw van extreem weinig geld; gewoon omdat ze aan een aantal zaken waaraan wij geld uitgeven (verwarming, kleding, allerlei verzekeringen...) niets spenderen. Ook hier is het een kwestie van kiezen, wat het je waard is. het is ook maar wat je materialisme noemt: als je een stukje land bezit om groente te telen, tsja dan heb je wel degelijk bezit...en een dak boven je hoofd is toch ook nooit weg.
Natuurlijk lijken er ook heel andere uitwegen uit het materialisme te bestaan zoals de kibboets en het communisme. Maar allebei zijn het schijnbare uitwegen, de kibboets of politici verdienen er goed aan. misschien dat je het in de sfeer van kleine cooperaties/leefgemeenschappen moet zoeken.

Tenslotte...het kloosterleven is in onze huidige maatschappij een heel goede benadering van niet-materialistisch zijn. Weliswaar bezit het klooster vaak landerijen, maar de monniken zelf hebben slechts een slaapplaats, hun bijbel of brevier en hun kleding. een leefgemeenschap kan in veel opzichten overeenkomen met een klooster!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Genieten van het leven zonder materialisme is mogelijk, als je kan genieten van de kleine dingen die je om je heen ziet. Het zonnetje dat schijnt, een fluitende vogel in de boom. De beste dingen in het leven zijn gratis. Vriendschap, liefde, vreugde, goeie herinneringen. Ware vriendschap en liefde bevatten geen geld. zoiets is ook niet met geld te koop. En over reizen gesproken, je kan prima gaan couchsurfen e.d. Er zijn gezinnen waar je gerust een nachtje gratis kan slapen. Als je dan toch wil gaan reizen, ga dan backpacken o.i.d. (Deels werken, deels rondtrekken) Mn broer heeft dat ook gedaan, en heeft het aardig voor elkaar gekregen om een jaar lang in het buitenland te zijn, zonder dat het hem uiteindelijk veel geld heeft gekost. Maar ik kan je nu al vertellen, leven zonder geld is onmogelijk. Het is het geld tenslotte dat de wereld draaiende houd. Wil je echt zonder geld gaan leven, dan moet je zelfvoorzienend worden. Er zijn over dit onderwerp veel pagina's te vinden, hoe je dit moet doen. Je moet in ieder geval tevreden zijn met het minste. Maar uiteindelijk zul je toch ook kleding nodig zijn, wat je uiteraard weer moet kopen met (juist ja daar heb je het alweer) geld
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn zoveel dingen waar je gratis van kunt genieten als je je er maar bewust van bent. Hoe vaak loop je niet gehaast, of in gedachten verzonken , door de straat of waar dan ook en je bent je niet bewust van de mooie of grappige dingen die om je heen plaatsvinden? Als je je ervoor openstelt kan je alleen al door bewust rond te kijken, zomaar genieten van een spelend kind, ergens in een tuin een mooie struik of bloem, boom enz....Kijk eens naar de lucht en zelfs een regenlucht kan zo mooi zijn...je moet het alleen willen zien.

'Count your blessings' tel eens op wat je rijk maakt, wat jouw zegeningen zijn en waar een ander een moord voor zou willen doen....voel je rijk door jouw familie, vrienden, huisdieren of whatever, koester ze omdat je ze nog steeds hebt. Ben je gezond, heb je geen handicap....hoe rijk ben je dan wel niet!

Leef nu en heb lef! Misschien heb je een gratis reisproduct als student? Anders zijn er goede kortingskaarten bij de NS...om mooie en leuke plekken te zien en wellicht te fotograferen, hoef je echt geen dure reis naar het buitenland te maken! Durf onderweg ook gesprekken aan te knopen met mensen als de gelegenheid zich aanbiedt...mensen kunnen zo interessant zijn en met sommigen kan je zomaar ineens enorme lol hebben.

Leuke dingen kosten gewoon geld, maar je kunt altijd op zoek gaan naar gratis of goedkope alternatieven. Vaak zijn er gratis concerten of evenementen, try-outs of tickets met goede kortingen te koop zoals bij 'ticketswap' bijv. Je moet er alleen even op zoek naar gaan.
Uit eten gaan hoeft ook niet duur te zijn...veel restaurant bieden goede daghappen aan en dan ben je hooguit een tientje kwijt en bent toch lekker uit eten.
Er is genoeg te doen en het hoeft niet altijd duur te zijn.
amc
8 jaar geleden
Ten eerste stel je de vraag net verkeerdom denk ik?
Maar met de extra text begrijp ik hem toch.

We zijn eigenlijk allemaal wel een soort van materialist.
Want uiteindelijk ben je als mens natuurlijk ook van materiaal, en daar zijn we dol op, of niet?
Het niet materialistisch zijn, betekend in algemeenheid dat je jezelf niet bind aan dat wat materieel als waarde wordt gezien in onze maatschappij.

Dat wil natuurlijk niet zeggen, dat je vervolgens niet meer kunt genieten van de materiële zaken die op je pad komen.
Je zult er in dat geval niet naar streven, dat is alles, maar genieten kun je van alles nog minstens even veel.
Als je jezelf nu dwingt om geen materialist te zijn, is door die dwingende wens juist te zien, dat je het nog steeds wél bent.
De oorzaak zit 'm dan in je afweging van waarde vanjezelf...., want minder waarde moet immers door jou aangevuld worden, hoe dan ook.
En dan is bv materialisme een simpele uitweg, waarin je met heel bijzondere spulletjes nog heel wat 'waard' bent, vindt je zelf....

Zonder de hierboven genoemde afweging van waarde in jezelf, zul je dus geen last hebben van die materialistische aankoop en bezittings drang, dat gaat dan als vanzelf, en hoef je niets meer voor te doen.
Gewoon jezelf zijn, en inzien dat alles om je heen, nog steeds niet JIJ bent.
Dan ben je zeker geen materialist.

Je begrijpt dat voor iemand die geen materialist is, het leven een stuk eenvoudiger te genieten is, die dwang, vaak door hen zelf bedacht is nooit meer aanwezig en maakt het genieten van elk moment zo helder en vrij!
De bezitsdrang, dat akelige 'dat is van mij' gedrag, komt ook niet meer in beeld, en dat geeft ruimte in alles wat je nog te wachten staat, ruimte voor de mensen en de dieren, voor alles wat je ziet om je heen.

Ja, dan kan je heel goed genieten, van alles wat er is, want je bent er nooit meer een slaaf van, of dat nu geld is of niet..

;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
No bullshit advies:
-mediteer
-ga naar de sportschool
-lees boeken
-heb vriendenavonden
-neem een huisdier
-ga uit je comfort zone
-luister naar muziek
-dagelijks rondje wandelen
-elke avond voor je naar bed gaat drie dingen die die dag leuk maakten opschrijven
-hou van jezelf, dan anderen
-zie er welverzorgd uit
-leer iets nieuws