Hoe weet men hoeveel mensen naar een bepaald programma/ wedstrijd op tv hebben gekeken? Hoe meten ze dat?

Kijkcijfers... ze kunnen toch niet weten wat ik thuis kijk? of een ander? daarin kun je toch nooit accuraat zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Het begrip kijkcijfers wordt in 1965 gelanceerd. Vader, moeder en kids zitten voor de buis met dagboekjes op schoot en noteren wat ze kijken.

Kastje
"In dat dagboekje moesten mensen aangeven voor ieder programma of ze minstens de helft van het programma gezien hadden", aldus Nelly. Stichting Kijkonderzoek komt tegenwoordig op een andere manier aan hun kijkcijfers. Ze gebruiken hier een heel slim kastje voor, de Intometer, die de tv-kijker op zijn tv aansluit.

Intoetsen
Acteur Jon van Eerd is ook jaren in de weer geweest met zo'n kastje. Dit houdt in dat je voor elke kijkmoment moet intoetsen wie er kijkt, wat je kijkt, hoe lang je kijkt, wanneer je zapt en waarheen je zapt. Maar na een tijdje wordt het toch vervelend om allerlei handelingen te moeten verrichten. John heeft zijn kasje dus aan de wilgen gehangen.

Onderbuikgevoel
Maar hoe serieus moeten we de kijkcijfers eigenlijk nemen als er maar 1240 huishoudens verantwoordelijk zijn voor deze cijfers. Leo van der Goot: "Die cijfertjes zijn prachtig, maar het gaat natuurlijk om het onderbuikgevoel, wat je er als programmamaker zelf van denkt."

Huishoudens
Er zijn dus 1240 huishoudens in Nederland die de kijkcijfers bepalen. Het CBS weet precies hoe de Nederlandse bevolking er uitziet; zoveel mannen, vrouwen, ouderen, jongeren, hoogopgeleiden, etcera. Naar aanleiding van die cijfers worden deze 1240 huishoudens samengesteld. Op deze manier kunnen 1240 huishoudens (is 2800 mensen) representatief zijn voor de gehele Nederlandse bevolking van 16 miljoen mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

http://www.goeievraag.nl/vraag/telt-kijkcijfers-televisie-programma.53893
Deze vraag werd 3 weken geleden ook gesteld, de vraagsteller gaf dit als beste antwoord:

Dit doet men bij 1245 huishoudens in Nederland (ongeveer 2800 personen). Zij zijn voorzien van apparatuur bij al hun televisies, waarmee geregistreerd wordt wie naar welke zender kijkt….
Bronnen:

* nl.wikipedia.org/wiki/Kijkcijfer
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangezien je het antwoord voor Nederland al kent, kan ik je een antwoord geven over België. In België worden kijk- en luistercijfers gemeten door het CIM (Centrum voor informatie over de media). Men registreert de verkoopcijfers per magazine/dagblad/weekblad/maandblad.. bij televisie kijkt men dan weer naar de kijkcijfers en bij radio registreert men de luistercijfers.