Welke ouders zouden het meeste een probleem hebben met bi- of homoseksuele kinderen volgens onderzoek?

Dus uitgesplitst naar bijvoorbeeld religie, afkomst, leeftijd.

Zo ja waar kan ik dat onderzoek vinden of wat is grofweg de uitslag?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
--- http://www.trouw.nl/tr/nl/4512/Cultuur/article/detail/2520747/2000/09/27/Homo-kind-maakt-ouders-bang-en-boos.dhtml
--De meeste ouders zijn oprecht verbaasd, geschokt zelfs, als hun kind vertelt dat het homoseksueel is. In een lezerspeiling van Ouders Online zei 71 procent van de ouders het niet vervelend te vinden als een kind later 'gay' (m/v) zou blijken, 19 procent twijfelde en 10 procent wist nu al: daar zouden ze problemen mee hebben. ----
Erna55
8 jaar geleden
Heel veel cijfers : http://www.scp.nl/dsresource?objectid=26408&type=pdf
Vanaf blz 45.. En verder.
Erna55
8 jaar geleden
Hetzelfde onderzoek blz 41.
Ik probeer te copieren, lukt niet.
Erna55
8 jaar geleden
De houding van Nederlanders tegenover homoseksualiteit 33
Saskia Keuzenkamp (scp)
Zorgen over toename van homonegativiteit 33
Een internationale vergelijking 33
De huidige situatie in Nederland 40
Afnemende of toenemende acceptatie? 42
Verschillen in Nederland tussen groepen 45
Sekse, leeftijd, opleiding, religiositeit en politieke voorkeur 45
Jongeren over homoseksualiteit 46
Verschillen tussen etnische groepen 49 Conclusies
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Blz 50 is beter voor mijn vraag..
Erna55
8 jaar geleden
Blz 41 , dacht ik ...
Daar wordt gevraagd : wat als je kind samenwoont met iemand van hetzelfde geslacht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja maar het gaat me veel meer om verschil in etniciteit/geloof dan exact "waar ze wat" van vinden. blz 41 staat niks over verschillen daarin. blz 50 wel.
Erna55
8 jaar geleden
Ok, ik snap het.
( niet alles in een keer uitlezen, je moet nog gaan slapen . ; )
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ Erna
ja is goeie informatie. Als je Antwoord geeft en verwijst naar een paar zinnige bronnen krijg je een plus van me (twee kan helaas niet).

Antwoorden (1)

Er is in opdracht van het Centraal planbureau in 2010 een onderzoek gedaan naar acceptatie in Nederland van homoseksualiteit .

Citaat :
Bl. 50 ---Onder Turkse Nederlanders komt het grootste aandeel voor met mensen die negatief staan tegenover homoseksualiteit (32%), gevolgd door Marokkaanse Nederlanders (26%). Autochtone stedelingen staan het meest positief tegenover homoseksualiteit, op de voet gevolgd door Surinaamse Nederlanders. ----
--- Eerder onderzoek wees uit dat ruim een derde van de homo’s en een kwart van de lesbo’s niet aan de collega’s op het werk heeft verteld dat zij homo/lesbo zijn. Ook de ouders zijn niet altijd op de hoogte gesteld. Van de lesbische vrouwen had 82% het aan hun moeder verteld en 77% aan hun vader; bij de homomannen liggen de percentages lager, respectievelijk 70% en 68% (Duyvendak et al. 2006). --
-- blz 147 -- We hebben daarom gekeken of jongeren uit lagere sociaaleconomische klassen (gemeten via het hoogst behaalde oplei- dingsniveau van ouders), jongeren met een laag opleidingsniveau, religieuze jongeren en jongeren met een religieuze achtergrond vaker hun seksuele voorkeur voor zichzelf houden. Er blijken nauwelijks verschillen te zijn op basis van sociaaleconomische klas- sen en religieuze opvoeding. Wel maakt het uit of jongeren zelf religieus zijn: de religi- euze jongeren zijn vaker gesloten over hun seksuele voorkeur dan de niet-religieuze. ---