Wat doet de politie eraan als ik te laat thuis kom?

Ikzelf ben een meisje van bijna 16 jaar en heb het nogal lastig thuis atm.. Ik heb een heleboel aan mn hoofd en ben daarom ook bijna nooit thuis. Nu ga ik heel vaak met vrienden weg om gewoon even aan de problemen thuis te ontsnappen. Hun zijn meerderjarig. Maar morgen wilde ik graag met ze weg tot een uur of twaalf. En dat zeg ik ook gewoon tegen mijn ouders, maar als ze het daar niet mee eens zijn, en ze bellen de politie, wat doet de politie dan hieraan? En zijn mijn vrienden dan strafbaar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@darkmystery, jouw vrienden zijn zeker niet strafbaar, zolang zij jouw nergens toe dwingen. Vanaf een bepaalde leeftijd is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen daden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ Darkmystery... ALS je oudershet daar niet mee eens zijn? Heb je het nu wel, of niet aan je ouders gevraagd, dat is niet echt duidelijk. Misschien valt hun antwoord wel mee?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik probeer een antwoord te geven, maar het lukt niet, ik probeer het nog één keer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De politie doet niets, tenzij er het vermoeden is van een ernstig misdrijf. Ongehoorzame tieners zijn meestal niet de prioriteit. Nu wil ik me verder nergens mee bemoeien, maar misschien is het goed om eens te kijken of je iets kan doen aan je thuissituatie. Want ik lees uit je vraag dat het continue weg zijn een soort van vlucht is. Bijna elk probleem is op te lossen, of in ieder geval beter te maken zodat je er makkelijker mee om kan gaan. Ik weet het, dat klinkt lastig, maar er is echt veel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoiets is absoluut geen zaak van de politie. Een tiener die later thuiskomt dan de ouders willen is geen misdrijf en ook geen gevaar voor de openbare orde. Pas wanneer er gegronde vermoedens zijn dat jij in gevaar bent, zal de politie eventueel op zoek gaan. Als je ouders de politie zouden bellen en ze zouden aangeven dat ze weten waar je bent of dat ze je eventueel mobiel kunnen bereiken maar dat je weigert thuis te komen, zullen ze hen netjes vertellen dat dat een zaak is tussen je ouders en jou. Als je ouders níet weten waar je bent en/of ze kunnen je niet bereiken op je mobiele telefoon of die van vrienden, zou het gaan om een vermissing. Daarbij is normaal gezien het beleid om eerst 24 uur te wachten tot er acties worden genomen om iemand op te sporen. Het is namelijk bekend dat zo'n 80% van de vermiste personen binnen 24 uur weer terecht is. Ik heb het niet nagezocht, maar ik durf te wedden dat dat percentage bij tieners nog veel hoger is. En wanneer duidelijk wordt dat de tiener in kwestie uit is met vrienden én ook nog eens heeft aangegeven laat thuis te zijn, zal het duidelijk zijn dat het gaat om een ongehoorzame tiener en niet om een vermissing. De politie doet dan niets. Anders wordt het wanneer er een vermoeden bestaat dat jij in gevaar bent. Dan kan er eerder dan binnen die 24 uur actie worden ondernomen. Je kunt veel beter proberen er uit te komen met je ouders en zo overeen te komen dat je een keer later thuis mag komen. Misschien niet deze keer, maar dan een andere keer. Verder raad ik je natuurlijk niet aan om ongehoorzaam te zijn, maar áls je dat bent, zorg er dan in elk geval voor dat je ouders niet dodelijk ongerust zijn. Dus zorg dat je bereikbaar bent en áls je al niet opneemt wanneer je moeder je belt, stuur dan direct daarna een berichtje waarin je aangeeft waar je bent en met wie, en wanneer je thuis denkt te zijn. Wordt het per ongeluk toch later, stuur dan opnieuw een berichtje. Ik weet verder niet wát er speelt thuis, maar weet je waar je eventueel terecht kunt voor hulp? Denk aan een mentor op school, je huisarts (die kan óók bij sociale- of familieproblemen helpen of doorverwijzen!), of het maatschappelijk werk. Ik hoop dat het snel beter wordt; je thuis hoort een veilige en prettige plaats te zijn en het is erg verdrietig wanneer dat niet zo is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niks,ik ben op me 14e een hele nacht weggebleven,had veel ruzie en gedoe thuis,ouders politie gebeld,maar die doen er verder dus niets mee.
Ze hadden wel gevraagd hoe ik er uit zag en zouden dan opletten als ik eventueel langer zou weg blijven,maar ja,was niet nodig dus.

Antwoorden (4)

Als een meisje van 16jaar uitgaat en om twaalf uur nog niet thuis is, zal de politie niets doen als ouder snaar de politie bellen. Het wordt anders als jij beloofd hebt om twaalf uur thuis te komen en om , pak weg vier of vijf uur nachts nog niet thuis bent.
Je meerderjarige vrienden zijn niet strafbaar, zolang zij jou nergens toe dwingen. Zij zijn verantwoordelijk voor hun eigen daden.
Hoe laat de jeugd (16-18jaar) thuis moet komen varieert, maar uit de J/M Pubers-enquête komt per leeftijdsgroep wel een grote gemene deler naar voren. Zo is één uur voor de meeste veertien- en vijftienjarigen een heel acceptabele tijd en gaan oudere tieners minstens tot twee á drie uur uit (zie tabel). Die tijd wordt doorgaans (47 procent) in overleg met het kind vastgesteld volgens de ‘schippermethode’: onderhandelen en een beetje water bij de wijn doen.
Ook voor ouders en voor politie die gebeld wordt door ouders die zich zorgen maken geldt: vanaf een jaar of 16 mogen steeds meer pubers zelf bepalen hoe laat ze de terugreis aanvaarden.
Zo wordt het jouw verantwoordelijkheid. Verantwoording aankunnen moet men leren, het is ook een taak van de ouders hun kinderen die kans te geven dit te leren. Bovendien leer je zo ook dat een extreem stapweekend niet handig is als men de volgende dag bv weer vroeg moet opstaan. Als ouders alles maar voorkauwen, leert men minder snel.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ook voor een meisje van bijna zestien staat de politie niet in de startblokken om jou ergens rondom twaalf uur op te komen halen. Zij zullen de ouders hooguit adviseren om via de mobiel contact te krijgen met hun kind.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
janprokles
8 jaar geleden
ze zullen inderdaad je niet in de kroeg komen zoeken en meenemen...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat mogen de ouders zelf doen. :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De bron gaat volgens mij toch echt over stappen in het weekend, niet over een doordeweekse avond spenderen met vrienden. Het lijkt mij stug dat de enquête betrekking heeft op avonden die worden gevolgd door een schooldag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
los van de resultaten van een enquête (waar ik toch nooit mijn doen en laten zou op baseren) kan ik me vinden in jouw antwoord, waarvoor graag een + dus ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vraag gaat over: wat doet de politie. De bron is om vragenstelster een hart onder de riem te steken en ouders een beetje handleiding.
Anne Elzinga noemt het zelf een mini-enquête. Zij heeft in de loop der jaren honderden gesprekken gevoerd met ouders van jeugdigen en van jeugdige delinquenten.
Anne is criminoloog/jurist, was redacteur van het voormalige tijdschrift J/M voor Ouders. Schrijft nu freelance voor bladen als Psychologie Magazine en Opzij. Haar specialisatie is Jeugdcriminologie
In principe gaat de politie niet tussenbeide komen voor een 16 jarige die vooraf heeft aangegeven dat ze om twaalf uur naar huis wenst te komen.

Het wordt een ander verhaal indien jouw ouders (als ze al naar de politie zouden bellen - want daarmee dreigen resulteert lang niet altijd in daden) iemand bij de politie ervan kunnen overtuigen dat jouw welzijn in gevaar is door ofwel de vrienden waarmee jij op stap bent ofwel door de plaats waar jij je zou bevinden op een nachtelijk tijdstip.

Indien één van jouw vrienden of de locatie waar jij naartoe gaat bijvoorbeeld op een slecht blaadje staat bij de politie dan kan een daadwerkelijke tussenkomst plots wel tot de concrete mogelijkheden behoren.

Het enige wat jij kan doen om dit te vermijden is ofwel toch maar vroeger naar huis komen en anders duidelijke signalen geven aan jouw ouders.
Zeg hen dat het er jou niet om te doen is om hen op te jutten maar dat JIJ dringend nood hebt aan een andere omgeving met andere mensen waarbij jij wel ongeremd jezelf kan zijn.
Wees eerlijk met hen over hoe jij je gevangen voelt in de huiselijke context.
En misschien, héél misschien kan één van beide ouders daar iets mee in jouw voordeel ;-)

Als dat gesprek toch niets oplost en je blijft de drang voelen om uit te gaan dan zal jij toch uitgaan (dat herken ik nog uit mijn eigen jonge tijd - haha) daar kan dan niemand nog een rem opzetten.

Hou je echter wél aan de afspraak om dan om 12 uur ook effectief thuis te zijn.
Wees zelf de betrouwbare persoon die je misschien mist in anderen in jouw omgeving.
Dan kan jij daar trots op zijn en dan kan jij daar op wijzen als er later een discussie komt over het tijdstip van jouw thuiskomst.

Ik wil met geen van jullie allen wisselen
want...
ik weet wat het is om in jouw positie te vertoeven en dat is bijzonder frustrerend.
en ik weet hoe bang ouders zijn als hun meisje vrouw wordt... ze kan namelijk 'ongewenst' zwanger raken en dan begint de miserie pas echt...

Onderschat de angst van jouw ouders dus niet meisje, ze willen jou misschien wel wat meer vrijheid gunnen maar misschien/wellicht is er in hun leven iets onaangenaams gebeurd waarvoor ze jou willen behoeden.

Praat met hen (met hen samen of met elk afzonderlijk) en hou rekening met hun beperkingen, toon er ook begrip voor en vind een manier om van hen te houden zoals zij zijn.
Ze hebben het ongetwijfeld heel goed met jou voor ;-)

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
GMariaX, ik vind het een heel invoelend antwoord, maar zelfs al huilen de ouders aan de telefoon, dan nog zal de politie geen enkele actie ondernemen. Zij zijn namelijk geen speurhonden en ook niet het verlengstuk van de ouders. Zij zullen hooguit de ouders adviseren zelf op onderzoek uit te gaan naar die eventuele slechte plaatsen waar zij denken dat hun dochter zich bevindt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JoanDArc Ik begrijp jouw reactie. Echter... Uit ervaring weet ik dat als een privé persoon of een uitbater van een zaak bij de politie op een slecht blaadje staat (al dan niet officieel geseind of aangeklaagd) er wel degelijk actief wordt tussenbeide gekomen vanwege de politie.
Ze nemen in dat soort situaties geen of weinig risico.
Ouders kunnen namelijk de politie aanklagen wegens verzuim indien, bij slecht aflopen van dat avondje uit, aan het licht komt dat de politie weet had van maatschappelijk ongeoorloofde ongeregeldheden in het verleden met betrokken personen. Vandaar dat ik het ook in mijn antwoord verwerkt heb. Er is altijd de zwart-wit zone die gevuld wordt met heel veel grijstinten variaties dus het zal ook wel van district tot district afhangen hoe strikt of hoe laks men met bepaalde informatie omgaat. In zones waar reeds enkele niet opgevolgde zaakjes tot drama's hebben geleid zal men korter op de bal spelen dan daar waar er zelden of nog nooit iets op dergelijke wijze zwaar uit de hand is gelopen.
Zo functioneert ons humaan controle systeem nu eenmaal. Bij gewone vermoedens of straffe verhalen van de ouders zal de politie inderdaad geen actieve stappen ondernemen in dit soort kwesties.
Dan zullen ze zich inderdaad enkel beperken tot morele ondersteuning of aanmanen tot kalmte. Fijne dag nog allemaal!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@GMariaX, als er sprake is van een situatie waarbij minderjarigen betrokken zijn, zoals jij schetst, heeft de burgemeester de vergunning al ingetrokken.
De politie zou er niet echt wat aan doen, behalve een gesprekje met je voeren.

Je hebt daarbij wel kans dat ze je op straat staande zullen houden mochten ze je tegenkomen, en daarbij kan het voorkomen dat ze jeugdzorg inschakelen (als dat nog bestaat)

Ik hoop dat je wat aan deze reactie hebt
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat je naast deze goede adviezen er meer aan hebt om de lastige situatie thuis beter te kunnen "handelen' wellicht is een gesprek met een vertrouwenspersoon een idee.
Je hebt zo duidelijk vluchtgedrag van je thuissituatie dat je wellicht in overleg met school, huisarts, familie, ouders van vrienden en eventueel jeugdzorg, (tijdelijk) ergens anders zou kunnen gaan wonen. Succes.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geen antwoord op de vraag wat de politie doet bij een melding van de ouders.