Wat maakt een stad een hoofdstad van een land?

Een stad die vaak niet het grootst van het land is, wordt soms toch de hoofdstad. Welke factoren bepalen dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Politieke redenen:
In een verdeeld land met verschillende bevolkingsgroepen wordt soms een "neutrale" stad die niet gedomineerd wordt door een bepaalde bevolkingsgroep als hoofdstad aangewezen om minderheden niet voor het hoofd te stoten. Een voorbeeld is Abuja in Nigeria, dat het veel belangrijkere Lagos als hoofdstad moest vervangen omdat het in een centraal en demografisch gemengd gebied gelegen lag.
In een bondsstaat kan men ervoor kiezen om een hoofdstad te kiezen die niet in een bepaalde deelstaat ligt om geen staat te bevoorrechten. Een voorbeeld is Washington D.C. in de Verenigde Staten, dat in het District of Columbia ligt en niet in een staat.

Economische en planologische redenen:
De hoofdstad van een land kan verplaatst worden naar een minder bevolkt gebied om de achtergebleven periferie van het land te stimuleren; zo werd de hoofdstad van Brazilië van de kustplaats Rio de Janeiro naar het landinwaartser gelegen Brasilia verplaatst zodat de bevolking naar het binnenland zou trekken.
Als een hoofdstad overbevolkt raakt of dreigt te raken kan een andere plaats als hoofdstad uitgeroepen worden in de hoop een nieuw economisch centrum te creëren dat de overbevolking van de oude hoofdstad op kan vangen.
Historische, culturele en persoonlijke redenen
Een hoofdstad kan ook om historische redenen gekozen worden; zo werd het grotendeels verwoeste en nauwelijks bewoonde Athene in 1832 als hoofdstad van Griekenland gekozen om de glorie van het oude Griekse Rijk te herstellen.

Culturele redenen spelen soms een rol bij de keuze voor een hoofdstad; zo verplaatste Tsaar Peter I van Rusland zijn regering van Moskou naar Sint-Petersburg om het Russische Rijk een westerse oriëntatie te geven.
In het uitzonderingsgeval van Ivoorkust werd in 1983 de hoofdstad uit persoonlijke belangen verplaatst naar Yamoussoukro, de geboorteplaats van de president en tot die tijd een relatief onbelangrijk dorp. Toch zitten de meeste regeringsgebouwen nog steeds in de vroegere hoofdstad Abidjan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Vaak zijn hoofdsteden die om politieke of economische redenen gekozen worden ook geplande steden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
District of Columbia is hier ook een mooi voorbeeld van, meerdere staten in de VS gaven een stukje grond op en hier kwam de hoofdstad: Washington DC. +1

Andere antwoorden (6)

Meestal daar waar de overheid gezetelt is, behalve hier in Nederland dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En in Turkije niet.
Lodewijk Napolon heeft Amsterdam tot hoofdstad uitgeroepen, en niet Den Haag. Zo is Bonn ook niet meer de hoofdstad, maar Berlijn. Omdat dat gewoon is afgesproken door de regering toenmaals.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal wordt de belangrijkste stad van een gebied, wat vaak ook de stad met de meeste inwoners en de grootste economie is, gekozen als hoofdstad. Soms is een hoofdstad ook een primate stad en dus relatief tot de andere steden in een land erg groot; zo woont in sommige landen bijna een derde van de bevolking in de hoofdstad. Soms wordt echter een kleinere stad als hoofdstad aangewezen, om uiteenlopende redenen.
Ook zijn er landen zonder een hoofdstad, zoals Zwitserland.

Toegevoegd na 1 minuut:
In ons geval was Amsterdam zo'n 720 jaar gelden de grootste handelsstad van Nederland, dat is op zich een reden om er een hoofdstad van te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een veel gekozen reden is de ligging, is het makkelijk verdedigbaar tegen indringers. Ook kan de ligging te maken hebben met de regio waar het ligt, bijvoorbeeld juist wel of juist niet in een onrustige regio. Ook de historie kan meewegen in het al dan niet toekennen van de hoofdstad. Daarnaast speelt mee of een stad politiek, economisch en cultureel belangrijk is voor een land.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar de regering is gehuisvest.(als nationale hoofdstad)
Maar er zijn veel uitzonderingen:
Nederland: 's-Gravenhage - Amsterdam
Bolivië: La Paz (met Sucre als culturele hoofdstad
Nauru :heeft geen hoofdstad , maar Yaren heeft de regeringsgebouwen
Filipijnen :Quezon City....maar is opgenomen in Greater Manilla :dus Manilla
Vaticaanstad en Monaco...U raadt het
Palestina : Jeruzalem

Toegevoegd na 8 minuten:
Tuvalu :meestal wordt Funafuti aangeduid als hoofdstad.
Funafuti is echter geen 'stad ' ,maar een atol. De regering is gevestigd in Fongafale (op Funafuti)

Toegevoegd na 38 minuten:
Een hoofdstad kan veranderen :Zie West-Duitsland , zie Tanzanië , zie Brazilië , zie Pakistan en recentelijk:
Palau....Ngerulmud nam de plaats in van Koror 2006 ,maar ook Melekeok is hoofdstad..Het Witte Huis staat in Ngerulmud

Toegevoegd na 58 minuten:
Palau heeft 20.000 inwoners
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoofdsteden worden gekozen