Welk ander woord moet ik gebruiken om te voorkomen dat ik iemand (onbedoeld) beledig?

Ik heb laatst het woord 'gezeur' gebruikt...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In welke context? Daar hangt het vanaf wat je als alternatief zou kunnen gebruiken namelijk :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ging over reacties op de vraag "Ik heb een heel mooi plaatje gevonden op internet en nou wil ik die op een poster hebben. Waar kan ik dit het beste laten doen?" Enkele reacties gingen erover of de vraagsteller wel over de auteursrechten beschikte. Dat was niet aan de orde. De tekst van mijn reactie hierop was: "Wat een gezeur over rechten! Waar ik me meer zorgen om maak is of het plaatje wel voldoende resolutie heeft. Als je het opblaast naar posterformaat wordt het dan wel mooi?
Misschien eerst even een proefje (deelvergroting?) uitprinten, thuis of in een kopieerzaak…" Tja, ik had de eerste zin kunnen weglaten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het eerder gezeur dat mensen zich daarover al beledigd voelen. Je kunt het ook overdrijven. Er was niks mis met je reactie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allemaal bedankt voor de antwoorden en reacties!

Antwoorden (6)

Probeer het woord 'zorgen (maken)'.

'Stop eens met je gezeur' wordt dan 'Stop eens met zorgen maken'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Valt op zich nog wel mee. Je kan ook het volgende gebruiken (wordt waarschijnlijk niet gesnapt): "minder/weinig opportuun spraakgebruik"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"maak je niet altijd zo druk."

"ik red me wel" als degene commentaar geeft op jouw zaken.

"het komt wel goed" als degene zeurt om iets van je gedaan te krijgen wat je WEL kunt bereiken

"sorry, maar dat lukt me niet" als degene zeurt om iets van je gedaan te krijgen wat je NIET kunt bereiken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Gulden Regel luidt: zo gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. Oftewel op een meer positievere manier: Behandel een ander zoals u zelf behandelt wilt worden.

Het ervaren van 'zeuren' is niet meer en niet minder dan het niet begrijpen waarom de ander zich zo uitlaat. Vraag er naar en zodra u begrijpt waarom het gebeurd dan blijkt ineens dat de ander helemaal niet aan het 'zeuren' was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, okee. Maar wat is je antwoord?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In feite wilt u kritiek leveren op een gedraging/uitlating van een ander. Of u deze kritiek kunt funderen is afhankelijk van het kennen van de reden van het gedrag of de uitlating. Zeuren is een woord dat bij kinderen hoort. Jengelen is daarvoor een synoniem. Een benadering zou zijn: 'Ik merk dat u voortdurend in herhaling valt. Het steeds weer terugkomen op dit onderwerp doet vermoeden dat u het idee hebt dat ik niet begrijp waar het om gaat of dat u denkt dat ik een te lage prioriteit aan de zaak geef. Hoe komt u op dat idee?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zo gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet zegt me moeder ook altijd.....
Het woord "zeuren" wordt vaak opgevat als kritiek en dat wordt dan weer ervaren als afkeuring. Vaak wordt dat gedaan in een "jij"-boodschap: JE zeurt.

Je zou jezelf minder kritisch kunnen uitlaten en er een "ik"-boodschap van kunnen maken.
Als iemand doordramt/doorzeurt bijvoorbeeld: ik heb er moeite mee als je jezelf steeds herhaalt. Daarmee zeg je niks naars over het gedrag van de ander, maar wel wat het met jou doet.
Of: ik heb je gehoord. Misschien nog wel beter, omdat het een positieve benadering is.

Iets anders: waarom zou je niet mogen zeggen, dat iemand zeurt? Je zegt onomwonden en direct, wat je vindt van het gedrag van die persoon. Wat die ander daarmee doet is zijn/haar verantwoordelijkheid.
Maar dat is mijn persoonlijke idee ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor "ik heb je gehoord". Mooie manier om het in de ik-vorm te gieten en geenszins beledigend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie en +!
En de andere plusser ook natuurlijk ;-)
Ik zeg altijd maar zo: achter de wolken schijnt altijd de zon!

Oftewel, je kan wel zeuren over dingen, maar dat is tijdelijk, het belangrijkste is positief te blijven.

Het is net als facebook: op negatieve dingen wordt niet gereageerd en dat wordt ook vaak niet leuk gevonden.

Maar jah, om nou je duim omhoog te gaan steken iedere keer..... "VINDT IK LEUK!"

Je kan in plaats van hardop vinden dat iemand zeurt, dus beter vertellen hoe je zelf positief in het leven staat. Misschien dat die persoon over zichzelf en zijn of haar uitspraken na gaat denken dan (dat hoop ik dan wel vaak persoonlijk) en wat positievere verhalen gaat vertellen....

Of zoals ik al aangaf, kan je het beter negeren, net doen alsof je het niet gehoord hebt, jezelf tijdelijk een paar minuten opvreten en dan bedenk je "ach, het hoort bij die persoon, het is voor de aandacht die diegene nodig heeft om te kunnen leven" .... of proberen leukere verhalen te vertellen, maar dan ga je er niet op in, en die persoon verwacht het dan wel, dus ja...