Welk ander woord moet ik gebruiken om te voorkomen dat ik iemand (onbedoeld) beledig?

Ik heb laatst het woord 'gezeur' gebruikt...

Weet jij het antwoord?

/2500

Probeer het woord 'zorgen (maken)'. 'Stop eens met je gezeur' wordt dan 'Stop eens met zorgen maken'.

Valt op zich nog wel mee. Je kan ook het volgende gebruiken (wordt waarschijnlijk niet gesnapt): "minder/weinig opportuun spraakgebruik"

"maak je niet altijd zo druk." "ik red me wel" als degene commentaar geeft op jouw zaken. "het komt wel goed" als degene zeurt om iets van je gedaan te krijgen wat je WEL kunt bereiken "sorry, maar dat lukt me niet" als degene zeurt om iets van je gedaan te krijgen wat je NIET kunt bereiken

De Gulden Regel luidt: zo gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. Oftewel op een meer positievere manier: Behandel een ander zoals u zelf behandelt wilt worden. Het ervaren van 'zeuren' is niet meer en niet minder dan het niet begrijpen waarom de ander zich zo uitlaat. Vraag er naar en zodra u begrijpt waarom het gebeurd dan blijkt ineens dat de ander helemaal niet aan het 'zeuren' was.

Het woord "zeuren" wordt vaak opgevat als kritiek en dat wordt dan weer ervaren als afkeuring. Vaak wordt dat gedaan in een "jij"-boodschap: JE zeurt. Je zou jezelf minder kritisch kunnen uitlaten en er een "ik"-boodschap van kunnen maken. Als iemand doordramt/doorzeurt bijvoorbeeld: ik heb er moeite mee als je jezelf steeds herhaalt. Daarmee zeg je niks naars over het gedrag van de ander, maar wel wat het met jou doet. Of: ik heb je gehoord. Misschien nog wel beter, omdat het een positieve benadering is. Iets anders: waarom zou je niet mogen zeggen, dat iemand zeurt? Je zegt onomwonden en direct, wat je vindt van het gedrag van die persoon. Wat die ander daarmee doet is zijn/haar verantwoordelijkheid. Maar dat is mijn persoonlijke idee ;-)

Ik zeg altijd maar zo: achter de wolken schijnt altijd de zon! Oftewel, je kan wel zeuren over dingen, maar dat is tijdelijk, het belangrijkste is positief te blijven. Het is net als facebook: op negatieve dingen wordt niet gereageerd en dat wordt ook vaak niet leuk gevonden. Maar jah, om nou je duim omhoog te gaan steken iedere keer..... "VINDT IK LEUK!" Je kan in plaats van hardop vinden dat iemand zeurt, dus beter vertellen hoe je zelf positief in het leven staat. Misschien dat die persoon over zichzelf en zijn of haar uitspraken na gaat denken dan (dat hoop ik dan wel vaak persoonlijk) en wat positievere verhalen gaat vertellen.... Of zoals ik al aangaf, kan je het beter negeren, net doen alsof je het niet gehoord hebt, jezelf tijdelijk een paar minuten opvreten en dan bedenk je "ach, het hoort bij die persoon, het is voor de aandacht die diegene nodig heeft om te kunnen leven" .... of proberen leukere verhalen te vertellen, maar dan ga je er niet op in, en die persoon verwacht het dan wel, dus ja...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100