hoeveel nederlanders spreken Spaans?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe definieer je Spaans spreken? Een biertje kunnen bestellen? Met handen en voeten een gesprek kunnen voeren? Near native?

Antwoorden (3)

Er wordt in Nederland niet geregistreerd wie allemaal welke taal kan spreekt. Logisch ook, dat zou gekkenwerk zijn.

Waar wel iets over gezegd kan worden, is het aantal inwoners die hun origine hebben in een Spaanstalig land. Ik neem dan even voor het gemak aan dat deze mensen de Spaanse taal dan ook machtig zijn. Voor een antwoord op deze vraag, kun je even in het archief kijken van deze site:

http://www.goeievraag.nl/vraag/spaanstalige-mensen-wonen-nederland.1638
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meer dan je denkt,dit omdat spaans de tweede wereldtaal is. Mensen die uit n spaanssprekend land komen en die afgestudeerd zijn in deze taal op de universiteit staan ook landelijk geregistreerd. De mensen die tijdelijk in spanje hebben hebben gewoond of mensen die een avondcurcus hebben gevolgd niet. Er zijn ook veel mensen die wat opgepikt hebben tijdens n uakantie,maar dit gaat niet verder dan t bestellen van n biertje of ijsje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik spreek vloeiend Spaans. Dat is er dus vast één.
Als antwoord op je vraag zou ik zeggen dat dat moeilijk, en eigenlijk onmogelijk is om te schatten.
Hoe zou je daar achter moeten komen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of dat zo onmogelijk is. Er zijn vast wel cijfers bekend van hoeveel mensen er in Nederland wonen die oorspronkelijk uit Spaanstalige landen komen. En vast ook van hoeveel mensen Spaans als eindexamenvak hebben gedaan. En het valt ook wel te onderzoeken hoeveel mensen certificaten voor een cursus Spaans hebben gehaald. Dus dan kan je best wel een grove schatting maken, gebaseerd op die dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat bedoel ik dus ... een grove schatting is slechts een slag in de lucht. Dan weet je nog niet veel. Ik heb bijvoorbeeld nooit in Nederland een titel of certificaat gehaald, dus sta hier niet geregistreerd.