De term komt uit het Amerikaans-Engels, het is dus een leenwoord. De term werd bekend door het boek van de Chinees-Amerikaanse schrijfster Amy Chua.

De uitdrukking 'tiger mother' werd bedacht om een moeder te beschrijven die alles eraan doet om te zorgen dat haar kind het op school uitzonderlijk goed doet, dat doel is haar grootste zorg. Het is vooral van toepassing op Aziatische ouders, en dan met name Chinese, waar werkelijk blijkt dat die strenge aanpak een hoog percentage excellent presterende kinderen oplevert. Maar het is controversieel, want de hoge druk kan het kind angstig en depressief maken.
Amadea