Is het conflict in Syrië uiteindelijk gelegen in het uitgeput raken van water of andere natuurlijke hulpbronnen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Zo is het immers vaak

8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Misschien geeft dit wat informatie :
http://www.nrc.nl/nieuws/2014/01/22/tien-vragen-over-syrie-die-je-niet-durfde-te-stellen/

Het beste antwoord

De domme macht . De haat achterdocht tussen diverse bevolking's groepen . Dat speelt er lijkt het . Al langer maar stevig onderdrukt door Assad al door z'n pa . Die dacht gesteund werd door de Alawieten en dus weer Sjiieten een in Syrië een minderheid daarbij speelt de zgn Baath partij op de achter grond ook nog een rol. De sjiieten worden gesteund door Iran en groeperingen uit Libanon de Hezbollah . De andere grootste partij groepering zijn de Soennieten die weer gesteund door de Saoedi's . Dan diverse andere groepen zoals de Koerden die eigenlijk wonen in een streek in Syrië en Turkije , Iran en Irak de grenzen zijn dwars door hun land getrokken . Dat is al gebeurd in de tijd van Ataturk . Ook wonen daar al eeuwen orthodoxe christen in dat gebied de oudste van de wereld ook daar zijn weer diverse groeperingen in . Dan nog zover niet uitgemoord joodse gemeenschappen van oudsher . Dan nog meer kleine groepen met eeuwen oude godsdiensten van ver voor de islam die door de Islam als goddeloos worden aangeduid dus nu wel dood mogen . Tja de vader van deze Assad hield dat kruit vat onder druk met een ijzeren vuist z'n zoon die bedoeld was als opvolger kwam plots te overlijden ( vermoord?!? ) en deze Assad die dacht dieren dokter wilde worden moest de tent gaan runnen . Tja hij was wel wreed maar misschien toch te soft ?!? Of op de achtergrond de strijd Vd grote macht in die regio tussen de Saoedi's en hun Aarts vijanden Iran . En dan Turkije die de Koerden daar geen eigen staat gunt . Het gaat dus om de domme macht achterdocht machts kliek belangen en de grote strijd indirect van Iran en de Saoedi's in de regio . Zo lang ze vereniging hadden in hun strijd tegen Israël waren ze vrij eensgezind . Water is zeker een probleem in de regio en de al eeuwen steeds droger wordende klimaat maar misschien vooral de overbevolking en de weinige kansen voor de nieuwe generatie . Dat laatste zie je in heel die regio . Helaas met rampzalige gevolgen voor onschuldige kinderen .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oo nog een macht factor ! In Syrië de Russen nota bene bijna een buurland die heeft daar een marine haven zo groot als zeg zeker Vlissingen ook die steunt Assad vandaar steeds dat veto van die Russen die daar lekker de USA mee plagen . En ja Israël en Amerika zullen ook daar wel daar hun eigen agenda hebben . Maar ? Israël had juist hele stukken grond min of meer terug gegeven aan Syrië een jaar of 10 terug . Syrië zelf altijd een enorme onrust stoker in dat gebied krijgt gewoon een koek van eigen deeg. / diverse moorden werden in buurlanden gepleegd waaronder op diverse Libanese politici zoals op Hari .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat een kinderachtige situatie,met al die machtsmiddelen,de mens is gewoon slecht,zelfs in het klein,steken of schieten ze elkaar in het brave nederland neer
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geen idee waar de minnen vandaan komen, van mij een plus. Vooral omdat je het uiteindelijke probleem -- overbevolking -- benoemt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja Willem. Wel Minnen maar geen argumenten . Ik kan van de situatie niks anders maken te veel jonge mensen met weinig perspectief . Ik spreek bijna dagelijks mensen uit die regio en ben onthutst van het menselijk drama maar ook van de onderlinge haat en wantrouwen . Het zelfde als toen Tito weg viel in de Balkan regio . De eeuwen lange en haat en wantrouwen laaide op met alle gevolgen van dien . We zouden er van moeten leren maar nee !:( de geschiedenis herhaalt zich . Een paar idioten die een nationalistische rascistische kaart trekken met een geloofs rechtvaardiging en de tegen partij is geboren . Dat met vele ( angry young men ) ontevreden mensen en de ingrediënten voor een ontploffing liggen klaar :( een zich herhalend menselijk drama . In Europa zijn ook de grote oorlogen uit deze zichzelf herhalende ellende voortgekomen . En iedere x erna zeggen we dat nooit meer !!