Waarom zit er een pentagram in het logo van Haaksbergen?

Wat is de betekenis van het logo van Haaksbergen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Het pentagram zou een voorstelling zijn van de marken Haaksbergen-Honesch die rond 1800 verenigd werden tot één marke met daaromheen de marken Buurse, Langelo, Brammelo, Boekelo, en Holthuizen-Stepelo-Eppenzolder, die ook in die periode werden verenigd.

Toegevoegd na 16 minuten:
Het is niet helemaal zeker of dit klopt, want in 1737 hing er al een kerkklok in Haaksbergen met dit pentagram. Dit pentagram had ronde punten.

Toegevoegd na 11 uur:
Het pentagram van Haaksbergen wordt soms ten onrechte in verband gebracht met satanisme.
Van oorsprong heeft het symbool hier niets mee te maken: het werd reeds meer dan 4000 jaar voor Christus gebruikt. Pas door de Romeinse keizer Constantijn de Grote zou het een duivels symbool zijn geworden, dat hij gebruikte om heidenen te bekeren tot het christendom.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pentagram
SimonV
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit omgekeerde pentagram is vermoedelijk een weergave van de oude structuur van Haaksbergen met zijn marken. Die marken leven nog voort in de benamingen van buurtschappen.

Toegevoegd na 16 minuten:
Een marke (ook wel markegenootschap of boermarke genoemd) was een middeleeuws collectief van grotere boeren die gezamenlijk het beheer en gebruik van hun gemeenschappelijke gronden reguleerden.

Het woord marke betekent letterlijk 'grens' of 'scheiding'. Dit woord wordt ook gebruikt om het gebied mee aan te geven dat bij een dorp hoort.
Amadea