Wat is de kans dat een mens als nederlander geboren wordt?

Ze spreken soms over een winnend lot, heb ik als Nederlander ook de lotto gewonnen? Kortom wat is de kans dat een baby in NL wordt geworden en niet op een andere plaats in de wereld?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.6K

Antwoorden (3)

Er zijn 16 miljard mensen en 16 miljoen mensen in Nederland dus statistisch gezien ongeveer 1 op de 1000.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn wereldwijd toch nog echt geen 16 miljard mensen. ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wauw 16 miljard mensen
Bordensteker
8 jaar geleden
Zelfs als je gegevens juist waren, dan nog kun je daar geen antwoord uit afleiden op de gestelde vraag!
-
tinus1969
8 jaar geleden
@Bordensteker, maar het is een bruikbare manier om tot een 'ballpark figure' (antwoord dat iig qua orde van grootte correct is) te komen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ervaar het wel als een lot uit de loterij. Nederland is een heel klein landje. Er zijn misschien een paar andere landen waar het ook goed wonen is. Maar het grootste deel is niet zo goed. We wonen in vergelijking tot heel veel andere landen in een paradijsje maar hebben dat niet altijd zo goed in de gaten.
Naar schatting worden wereldwijd dagelijks 370 000 mensen geboren. In Nederland zijn dat er ruim 500. De kans om als Nederlander te worden geboren bedraagt dus ongeveer 1 op 740.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in 2011 waren er in Nederland ongeveer 180.000 geboortes, wereldwijd waren dat er ongeveer 131.400.000. dus een kans van ongeveer 0,14%.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ongeveer 0,014%, dus niet 0,14% zoals iemand eerder aangaf.
Bordensteker
8 jaar geleden
@ pringlescs: je komma staat verkeerd.
Ik heb hier dan maar selectief geplusd - maar dat neemt de onterechte min helaas nog niet weg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe bedoel je, mijn komma staat verkeerd?
Bordensteker
8 jaar geleden
@ pringlescs:
180.000 in Nederland ten opzichte van 131.400.000 totaal betekent tussen die aantallen een verhouding van 0,00137. Dat is hier afgerond op 0,0014. Omdat procenten verhoudingen zijn “per honderd”, is één procent kans hetzelfde als een factor van 0,01.
Je moet uitgaande van het getal dat de verhouding uitdrukt de komma twee plaatsen naar rechts schuiven.
Dus een verhouding van 0,0014 drukken we ook wel uit als 0,14%. Eén procent van 131.400.000 zou neerkomen op 1.314.000 .
0,14 procent komt dan neer op 0,14 maal 1.314.000 = 183.960 , en dat is afgerond weer 180.000 .
Hetgeen duidelijk mag maken dat de verhouding als 0,14 procent uitgedrukt mag worden. De getallen die MaartenVerrips uit andere bronnen noemt geven een verhouding van één op 740 en dat zou je als 0,135 procent kunnen uitdrukken.