Waarom kijken mensen op straat recht vooruit?

Als ik fiets of op straat loop, kijk ik altijd m'n tegenligger aan. Maar waarom kijken mensen altijd recht vooruit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (7)

Omdat het volgens de etiquette helemaal niet zo de bedoeling is dat je iemand gaat aankijken. Je kunt de persoon kort groeten en hem/haar dan aankijken maar vanaf het moment dat iemand in je gezichtsveld komt is het niet de bedoeling dat je die persoon recht aan in de ogen kijkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord van Pelle klopt, maar nog als toevoeging daarop: als je recht vooruitkijkt zie je het meest; meer dan dat je opzij kijkt of naar de grond. Anders bots je misschien wel tegen een lantaarnpaal, is toch erg vervelend ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uh ja, vergat ik nog en ik loop elke dag met de post te zeulen en kijk dus wisselend naar de post of naar de lantaarnpalen ;)
Mensen kijken vooruit omdat ze niet willen struikelen. Maar ze kijken ook wel eens opzij of achterom :O
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sommigen kijken vooruit omdat ze anders hun evenwicht verliezen, de kluts kwijt raken of ergens tegenaan gaan stappen, lopen of rijden.
Anderen kijken recht voor zich uit omdat ze te verlegen zijn om anderen aan te kijken.
Nog anderen kijken recht vooruit omdat ze aan het dag-dromen zijn.
En alweer anderen kijken recht vooruit om ze iets specifieks in het vizier hebben.

Kortom, de redenen om recht voor zich uit te kijken kunnen van uiteenlopende aard zijn.
Vele mensen zijn er zich zelfs niet van bewust dat ze doorgaans recht voor zich uit kijken, het is voor velen een ingebakken gewoonte.

Vroeger, toen ik behoorlijk weinig zelfvertrouwen had, keek ik zelden om me heen omdat ik er geen raad mee wist als anderen me aankeken of naar me glimlachten.
Tot er op een dag mensen vroegen waarom ik hen negeerde en alweer anderen dachten dat ik het hoog in mijn bolletje had. Daar ben ik dan over gaan nadenken en zo wilde ik niet overkomen bij anderen. Sindsdien ben ik bewuster mensen beginnen te begroeten.

Maar als ik met de fiets of de wagen ben dan ben ik nog steeds geneigd om meer op mijn baan te letten (liefst enkel onderbroken om regelmatig in de spiegels te kijken) dan op de rest van de omgeving omdat ik anders mijn eigen veiligheid en die van anderen in gevaar breng door onverwacht van mijn vak af te wijken ;-)

Om die reden hou ik er ook niet van om mee te rijden met mensen die achter het stuur steeds maar om zich heen zitten te kijken.

Maar ja, er moeten van soorten zijn om de boel levendig te houden hé ;-)

Anyway... Have Fun Any Way!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je naar de grond kijkt kan je een pijn aan je rug krijgen. Het is beter dat je recht loop.
En door rechtlopen kan je meer zien enz
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga er even vanuit dat je het over voetgangers hebt.

Het is mij ook vaak opgevallen dat tegenliggers meestal hun blik richten op de grond een paar meter vóór hen. Ze kijken recht vooruit, maar vooral niet naar de persoon die hen tegemoetkomt.

Dit is een handige manier om niet opzij te hoeven gaan. Aangezien ik altijd geneigd ben om oogcontact te zoeken met de mensen die mij tegemoetkomen, ben ik degene die dan een stapje opzij doet. Niet erg, maar soms kan het lastig of vermoeiend zijn.

Ik ben het eens gaan testen in een drukke winkelstraat op zaterdagmiddag. Had geen zin meer om steeds te moeten slalommen. Ik richtte mijn blik consequent op de straatstenen een paar meter voor me, en verdomd: iedereen ging voor me opzij.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je hebt het ook over fietsers, maar daarmee heb ik die ervaring minder of niet. Fietsen gaat een stuk sneller, dan moet iedereen echt wel opletten om elkaar niet van de sokken te rijden. Bovendien is het fietsverkeer in Nederland natuurlijk goed geregeld, met al die fietspaden enzo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
veel mensen kijken nooit iemand aan en als je iemand iets vraagt lijkt het wel of je ze een oneerbaar voorstel wilt doen.

ze kijken star vooruit alsof ze in een eigen bubbel leven en niets met anderen te maken hebben

andere culturen hebben bepaalde regels van een man mag een vreemde vrouw niet recht aankijken... weet de reden niet meer?

er zijn vele redenen waarom mensen elkaar niet aankijken... waarom kijken mensen op straat recht vooruit ?

*ze zijn volledig in zichzelf gekeerd,
*ze zijn in hun eigen wereldje
*veel mensen hebben 'oortjes' in met muziek
*andere mensen dúrven niemand aan te kijken ...

ze zijn in gedachten/mogen cultureel bepaald niet een vrouw in de ogen kijken/ze zijn bang !

en sommige mensen kijken dwars door je heen !
misschien is dat de interessantse vraag, waarom kijken sommige mensen dwars door je heen ?
ik persoonlijk ervaar dit bijna dagelijks... ik rijd in een scootmobiel en zowel voetgangers als het rijdende verkeer (auto's/ fietsers/ scooters/ motoren/ enz) kijken vaak dwars door mij heen... ik heb voor mezelf bedacht dat de mensen misschien bang zijn om hun eigen voorland in de ogen te zien ... zou dat het zijn, misschien wel.