Mag je een kind van bijna 13 alleen thuis laten?(zie toelichting)

het kind is bang voor geesten,maar ik wil ook een een keer alleen met mijn vriendin uit maar ze is bang voor de jeugdzorg vandaar mijn vraag

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou niet bang zijn voor jeugdzorg, maar wel voor het welzijn van mijn kind. Ik vind het naar als dat kind bang en wel alleen thuis moet blijven. Neem een oppas of laat haar een keer bij een vriendinnetje slapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kind van dertien ?? Die kan zelf al minstens een jaar als oppas fungeren en heeft er zelf ECHT geen meer nodig. Als ze nog bang is alleen thuis is er iets anders aan de hand waar jullie hard mee aan de slag moeten dunkt me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou mijn baby toch echt niet aan een 12/13 jarige over laten een hele avond / halve nacht?
[er wordt niet over tijden gesproken, inderdaad]
Overdag, met voldoende mensen in de buurt,
dat is een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook niet, maar mijn dochters en hun klasgenootjes - ook de tienjarigen al - passen regelmatig op. Wel overdag en de vroege avond, hoor, niet zozeer 's nachts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen, sorry, maar ik vind je reactie erg kort door de bocht. Lang niet ieder kind is er op die leeftijd aan toe alleen te zijn of op te passen. Bovendien zoekt de vraagsteller m.i. bevestiging voor iets dat hij al van plan is. Namelijk op stap met zijn vriendin. En een kind dat bang is, laat je niet alleen thuis in het donker. Punt uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er ook aan of het een flatje is, rijtjeshuis of vrijstaandhuis in de drukke stad of een boerderij in de polder waar je je buren van 2 km verder niet kan zien.
Kristal
12 jaar geleden
Het ligt er gewoon aan of je kind bang is of niet. En een bang kind laat je niet alleen achter. Dan zorg je voor goed gezelschap of een fijn logeeradres.
Kristal
12 jaar geleden
Of je blijft thuis.
Dat is nu eenmaal zo met kinderen, soms kan je iets niet doen wat je wel wilt. Maar dat geldt ook voor kinderen, veel vaker nog zelfs ;-)
Kristal
12 jaar geleden
Ik zit je vraag nog eens te lezen en zie dat je het over "het kind" hebt en over "mijn vriendin". Is het niet jouw kind?
Is het misschien het kind van je vriendin? Neem dan ook de consequenties. Als het kind wat ouder wordt krijg je zeeeeeen van tijd om uit te gaan, neem dat maar van mij aan.
Maar gezelschap voor het kind verzorgen is een goed alternatief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn interpretatie is dat Nippeltje het maar lastig vindt dat zijn vriendin haar dertienjarige dochter niet alleen thuis wil laten, terwijl hij gezellig met z'n vriendin op stap wil. Welkom in de wereld van de ouders / verzorgers.

Het beste antwoord

Het kinderrecht gaat altijd uit van het belang van het kind.

En als een kind echt angst heet om alleen thuis te zijn..kun je het 'alleen laten' aanmerken als een vorm van verwaarlozing van dat kind.

Zelfs kun je..als het bijvoorbeeld om een bestraffing van dat kind gaat..dit als een vorm van mishandeling beschouwen.

Ik denk dat je wèl een keertje een avondje met je vriendin uit kind gaan maar..dat je dan wèl moet zorgen dat het kind aan de zorgen van een aan haar/ hem bekende oppas wordt toevertrouwd.

Ik denk dat je vriendin terecht bang is voor de reactie van jeugdzorg is..maar feitelijk mag dat niet de eerste drijfveer zijn..maar de liefde voor het kind.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Juist!! Die laatste zin is helemaal raak! (de rest klopt ook natuurlijk ;-)
+1

Andere antwoorden (14)

Ja hoor, dat mag zeker. Je moet jezelf alleen wel afvragen of het verstandig is en of jij wel lekker uit kunt gaan met je vriendin als je weet dat je dochter thuis mogelijk in paniek is omdat ze een geest heeft gezien. Ik zou mij er niet lekker bij voelen, maar er is niemand die jou dat gaat verbieden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is het, Bliets. +
Kristal
12 jaar geleden
+1
Een kind van 13 die bang is
en toch alleen thuis laten?

Jammer genoeg is er geen wet die dat verbiedt.

Ik hoop dat jouw vriendin voor het kind kiest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik en bijna iedereen om mij heen bleef ook alleen thuis rond hun 13e. Niet 's avonds tot laat, maar ouders werken en je gaat niet voor elke dag een uurtje naar een buitenschoolse opvang.
Kristal
12 jaar geleden
Ieder kind is anders, zorg gewoon voor gezelschap.
Normaal gesproken moet een kind van dertien alleen thuis kunnen zijn. Dat heeft niets met Jeugdzorg te maken.
Als je haar van telefoonnummers voorziet, en er is ergens een buur waar ze in geval van nood heen kan gaan, moet dat kunnen.

Hoe komt dat kind aan die geesten? Je moet haar leren dat er geen geesten zijn. Alleen wat je ziet is er. Wat je niet kunt behappen of begrijpen, is fantasie of onwerkelijk.
Leer haar te vertrouwen op de realiteit.
Houd je mobiel aan, en bel haar een paar keer op een avond, dan moet het wel gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het echt normaal om een kind van 13 de hele avond helemaal alleen thuis te laten omdat je zelf
"wel eens op stap wilt"? Vind ik maar raar: ---
Je zoekt dan toch gezelschap, een oppas, een vriendin,
of wat dan ook?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plusje, ik ben enorm beschermend opgevoed maar op mijn dertiende kon ik prima een avond thuisblijven. Vond ik hartstikke leuk! Maar ik had dan geen last van geesten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn kind van ELF biedt al regelmatig aan alleen thuis te blijven zodat wij beiden weg kunnen. En dat is dan ook al meermaals gebeurd, zij het niet om te stappen maar voor ouderavonden waar ze niks te zoeken heeft enzo.
Hier ligt inderdaad vooral de taak uit te zoeken waarom ze irrationele angsten heeft en hoe ze daar mee om moet gaan. Je kunt wel een oppas regelen voor een dertienjarige, maar dan moet je niet raar opkijken als die oppas een jaar jonger is :lol: Als er echt iets aan de hand is met het kind is het een ander verhaal, maar een normale dertienjarige zou probleemloos alleen thuis moeten blijven. (Zelf)vertrouwen en voorlichting lijken hier inderdaad meer voor de hand liggende oplossingen. En beduidend belangrijker dan een avondje stappen. @Ezria : ja, geesten bestaan, precies zoals dromen bestaan. Als iemand er bang voor is, is het zaak dat heel erg duidelijk te maken ; dat ze in je eigen hoofd zitten en geen losstaande entiteiten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk kan een 13 jarige normaal gesproken alleen blijven. Er wordt niet over tijden gesproken,
maar uitgaan doe je over het algemeen in de late avond en vroege nacht. Een ouderavond vind ik iets heel anders, dan ben je op tijd thuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mwah ; wordt regelmatig na tienen, en haar bedtijd is negen uur. Daar wordt dan nog wel eens pootje mee gelicht......maar als ze mee was, zou ze minstens zo laat in bed liggen.
Je mag het wel, maar het is onverantwoordelijk, als het kind in paniek raakt en er is niemand thuis, kunnen er vervelende dingen gebeuren, wat is het nou voor moeite om een oppas te regelen, een tante, oom, opa of oma is vast bereid bij het kind te blijven.
Ik vind het vreemd dat jullie hier zelf niet aan denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet iedereen beschikt over ooms, tantes, oma's en opa's. Ik heb ook al jaren altijd thuis moeten blijven, vanwege kinderen, omdat er niemand was die op kon passen. Dus dat stukje van de vraag begrijp ik wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zelf ook niet lekker weggaan, als mijn kind bang zou zijn om alleen thuis te zijn, er is altijd wel iemand te vinden, desnoods betaald
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, of dat je gewoon weg zou moeten gaan hoor. Daar heb je best wel gelijk in, ik zou zelf ook niet lekker weg kunnen zijn. Ik zeg alleen dat het niet altijd zo makkelijk is om oppas te vinden. Ik heb zelf pas na 7 jaar iemand gevonden die kan oppassen.
Kristal
12 jaar geleden
+1
NEE: Zie ook de link

Zoals daar ook staat: normaal kraait er geen haan naar maar er IS een wet die verbiedt dat je kinderen alleen laat.

Gaat het fout kun je JAREN celstraf krijgen.
Wat ik zo snel niet kon vinden is tot welke leeftijd dit geldt, mogelijk niet tot 18 jaar (maar dan misschien wel tot 14, daarboven mogen kinderen ook beslissen over bepaalde dingen)

Maar zoals gezegd, in principe kom je er vast mee weg.

Maar zou je het KUNNEN?
Ik zou niet van mijn avond uit kunnen genieten als ik wist dat mijn kind zich niet fijn voelde. En ik geloof er niet in dat het "dan maar moet wennen" op die manier (maar dat is persoonlijk)

Zou ze niet een keer bij een vriendinnetje kunnen logeren?

Dan heb jij rust en je weet dat ze veilig zit
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die jaren celstraf krijg je pas als je kind zwaar lichamelijk letsel of erger heeft opgelopen. Maar wel goed dat je deze wet hebt gevonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij geldt die wet tot 10 jaar.
Het is natuurlijk fijn dat jij met je vriendin uit wil zonder haar, maar vertel haar dan dat ze een vriendinnetje thuis uitnodigt om te logeren en dat ze er dan een feestje van maken thuis, DVD kijken of gewoon spelletjes of hobby-en, dan voelt zij zich ook minder angstig.
Aan die angst zou ik trouwens wel eens mee naar de huisarts gaan, als zij bang is voor geesten dan moet ze daar snel vanaf komen, ze is nu 13 maar over een jaar of 7 wil ze misschien op zichzelf wonen of samen wonen en dan wil ze er toch wel vanaf zijn lijkt mij.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1
Als een kind nog geen 13 is en ook nog bang, zal ik niet lekker weggaan.
Kan ze niet een nachtje bij een vriendinnetje logeren...of bij een familielid ?
Dan heb je zelf ook een gezelliger avond.
Officieel zal het misschien wel mogen, maar je kunt het toch niet maken als ze bang is ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben 13 en ik blijf wel vaker alleen een avond thuis. en als ze bang is kan ze ook gewoon een film gaan kijken. het is in ieder geval wel mogelijk om iemand van 13 alleen thuis te laten. :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze bang is, is het juist verstandig om haar alleen te laten zo zal ze meer zelfvertrouwen krijgen en erachter komen dat er geen geesten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag anders of er een vriendinnetje bij der misschien kan komen logeren of op bezoek. dan is ze minder bang. en ja het mag. ik ben zelf 14. en op me 12e moest ik soms alleen thuis zijn. ik was vroeger oook bang voor geesten maar nu niet meeer. ik was altijd bang van elk klein geluidje... maarr nu niet meeer.. uiteindelijk besefte ik dat er niks was.. en het geen zin had om telkens bang te zijn van elk geluidje. nu gaat alles goed. maarr het staat niet in de wet dus ze mag opzich alleen thuis blijvene n als ze bang is dan laat je maar een vriendin bij haarr komen logeren. Off Doe de tv aan. dan is het minder eng. ;) x
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Goed idee van je! +1
Dit wil je denk niet horen.
Maar een kind van 13 die bang is laat je toch niet alleen
thuis?Je kan toch een oppas verzorgen of zo iets?
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1
Er zijn kinderen van 13 die voor het hele gezin zorgen, eten koken, verhaaltje voorlezen, alles. Nou ja, alles?

Ik denk, dat als je dit kind zo ontzettend kinderachtig behandelt, dit niet erg goed is voor het kind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, jij bent van 1952.
Kristal
12 jaar geleden
Ik denk dat ieder kind anders is en dat je het gewoon serieus moet nemen en voor gezelschap kan zorgen.
Mijn ouders lieten mij toen ik 8 was 's avonds alleen met mijn zusjes van 6 en 4. Zonder telefoonummers, dat had geen zin, want mobiele telefoons waren er niet.
En ik moest dan ook de kolenkachel bijvullen. Het kan dus wel.

Maar als "het kind van 13" in paniek raakt van geesten, dan moet de moeder wel voor oppas zorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Zo is het Sherpa, ieder kind is anders. +1
Zo te horen hecht ze erg aan haar moeder en heeft ze zichzelf allerlei angsten aangepraat. Daar moet ze echt mee aan de gang, maar dat gaat niet van het ene moment op het andere.

Als ik het goed begrijp is jouw vriendin bang van Jeugdzorg. Is dat omdat er al eerder dingen gebeurd zijn die slecht waren voor haar dochter? Heeft ze een AMK? Dan moet ze ZEKER zorgen dat haar dochter haar vertrouwen in de wereld terug krijgt en zeker niet te lichtzinnig omgaan met de angsten van haar dochter.

Eerst samen werken aan die angst van 'het kind', door bijvoorbeeld eens een keer een uurtje weg te gaan, en dat langzaam op te bouwen. Als dat goed gaat na een tijdje, kun je haar eens een avondje alleen laten (terwijl je zelf ergens in de buurt bent en mobiel bereikbaar bent). En als dat dan ook goed gaat, dan pas zou ik haar een hele lange avond alleen laten.