Waarom gebruiken mensen vaak als ze tegen een baby (of een huisdier) praten een hoog stemmetje?

Oma's, opa's, baasjes, ze hoeven maar een dier of een baby als communicatiepartner tegenover zich te hebben of ze gebruiken niet hun normale stem, maar gaan een octaaf hoger.
Waarom zou dat zijn?
Zijn er ook momenten dat je bewust of onbewust juist een lagere stem opzet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Horen van baby's.
In de eerste dagen na de geboorte wordt de gehoortest al gedaan, zo belangrijk is het voor de ontwikkeling van je baby om te horen.
Baby's zijn van nature vooral geïnteresseerd in geluiden met hoge tonen.

En dus gaat bijna iedereen vanzelf met een hoge stem tegen een baby praten.

En omdat dat verbonden wordt met lief en snoezig en klein en schattig, gaan mensen dus ook tegen hun lieve snoezige schattige dieren zo praten.

Volgens Intermediair besteden wij veel te weinig aandacht aan de stemhoogte.
Hoeveel effect de toon van de stem kan hebben, bleek recentelijk nog uit een Australisch onderzoek onder medici. Artsen gebruiken doorgaans drie ‘professionele stemmen’ als ze met hun patiënten spreken. Het ‘dokterstoontje’ om informatie over de klachten te krijgen, het ‘belerende toontje’ om medische zaken uit te leggen en nog eens te benadrukken hoe belangrijk het is om gezond te leven, en ten slotte hebben artsen nog een ‘medemenselijke stem’, de toon om een patiënt over zijn problemen te laten praten. De meeste artsen gebruiken bij voorkeur de eerste twee stemmen. Uit het onderzoek bleek echter dat artsen die vaak een medemenselijke toon gebruiken succesvoller zijn in hun werk. Hun patiënten hielden zich beter aan voorschriften en bleken op de langere termijn meer te weten over hun eigen gezondheidstoestand.

‘Mensen met een lage stem komen als meer gezaghebbend over bij luisteraars. Een hoge stem zou op labiliteit of stress duiden.

Zo!
Gelukkig heb ik een tamelijk lage stem van mezelf.....-:}
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

het komt wat liever over als je iets hoger praat .
als je boos bent heeft het meer effect als je juist een lagere stem opzet want dat maakt dán meer indruk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een hoge stem kun je meer emoties tonen. Bovendien is er uit onderzoek gebleken dat baby's beter reageren op hoge tonen.
Als je zingt gaat je stem vaak ook automatisch wat omhoog. Veel ouders zingen ook voor hun kinderen

Overigens zijn er zeker momenten waarop je bewust een lage stem opzet, namelijk als je het kind of het huisdier bestraffend toespreekt. Dan heeft een lage stem meer impact dan een hoge.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat bab'y's bij mij altijd een grote keel opzetten vanwege mijn donkere stem en donkere kleur haren. Blijkbaar vertalen ze dat met onaardig, dus doe ik een cover :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens azil:

Een baby reageert op hoge tonen.Rond een maand of drie begint een baby te lachen.Iedereen die dan met de baby praat wil zo’n schattig lachje krijgen en gaat op een hoge toon tegen de baby brabbelen.Die hoge toon is dus verklaarbaar en het brabbelen komt omdat iemand niet weet wat hij allemaal tegen de baby moet zeggen.Het kind begrijpt immers nog niks,dus ook geen onzintaal.Als je het lang genoeg volhoud word je beloond met een lachje.Voor baby’s is het dus te verklaren.

Als het kind taal begint te begrijpen is het volstrekt onzin om op hoge toon te praten en brabbelen is dan zelfs af te raden.Dan is het voor de taalontwikkeling veel beter om op normale toon en met normale woorden tegen het kind te praten.Mensen die dat doen weten mijns inziens niets van de taalontwikkeling bij kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoals ook de andere al beschreven , hoge tonen worden beter gehoord dan lagere en de intonatie komt anders over ... lage stem kan lijken of je boos bent...hoge stem geeft emotie en gevoel beter aan...